1 765 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Synology DiskStation DS213j
Ja som rubriken säger, är Synology DiskStation DS213j ett bra val?
Fungerar WiFi med dongle?
WD red 3 GB, är de kompatibla? Finns vissa frågetecken enligt deras lista.
Hur snabb är den?
Fungerar den tillsammans med Android?
Andra synpunkter på NAS som man bör beakta. Har idag en LG som är för liten men som har fungerat över förväntan.
Hur snabb är den?
Andra synpunkter på NAS som man bör beakta. Har idag en LG som är för liten men som har fungerat över förväntan.
Redigerat:
Kolla in jämförelsen på Synology:s hemsidapeternicklas skrev:Ja som rubriken säger, är Synology DiskStation DS213j ett bra val?
JA
Vet ej har aldrig provat med detta ska funka enligt hemsidan
JA, jag har dessa diskar - dessa frågetecken har jag missat
Hur snabb är den?
LAGOM
JA
Andra synpunkter på NAS som man bör beakta. Har idag en LG som är för liten men som har fungerat över förväntan. Om du önskar en snabb Nas så välj tex DS213+
Synologys programvara är fantastisk. Mängder av funktioner men ändå lättanvänd. Jag har inte använt Wifi-dongle till min DS411j, men jag undrar varför du vill göra det? Ställ NAS-en i närheten av routern och anslut den med kabel. Ett möjligt alternativ är homeplug. Wifi är bäst för flyttbara prylar.
Min tanke med en ny NAS är att den ska gömmas på ett bra ställe. LAN finns inte i närheten men jag har ström. Jag vet att det finns LAN via elnätet men det är inte intressant. Får leta lite till och se om jag kan hitta ett ställe med både el och LAN.b_hasse skrev:Synologys programvara är fantastisk. Mängder av funktioner men ändå lättanvänd. Jag har inte använt Wifi-dongle till min DS411j, men jag undrar varför du vill göra det? Ställ NAS-en i närheten av routern och anslut den med kabel. Ett möjligt alternativ är homeplug. Wifi är bäst för flyttbara prylar.
Ser att det finns både DS213j, DS213+ samt DS213. Där DS213j är den nyare av dem.
Är det värt att lägga +1000:- för en DS213+? Det ska vara en backup så om det tar 20% längre tid att skriva filer har mindre betydelse. Kan där vara andra saker som jag har missat och som kan vara bättre med DS213+?
Finns ju även DS213air med inbyggd WiFi. Skillnaden på DS213+ mot övriga är att den har en 64-bit dual core PPC processor medans övriga har 16-bits ARM processor. Gör nog inte så stor skillnad för backup. Ska du däremot köra mediaservrar och annat så är det en fördel.
Som filserver/mediaserver för läsning skiljer det max 10% i prestanda mellan DS213j och DS213+,
och kör man över Wifi så når man inte ens upp i taket för DS213j.
För extra applikationer och lull-lull som körs i NAS-en kan det ha större betydelse. T.ex vid uppladdning av fotografier så är förmodligen DS213+ betydligt snabbare på att skapa thumbnails. Detta är dock inget problem eftersom man kan göra uppladdningen via "Synology assistant" och då görs thumbnails i PC'n.
DS213+ har hårdvarustöd för kryptering, så det bör den vara betydligt snabbare på.
och kör man över Wifi så når man inte ens upp i taket för DS213j.
För extra applikationer och lull-lull som körs i NAS-en kan det ha större betydelse. T.ex vid uppladdning av fotografier så är förmodligen DS213+ betydligt snabbare på att skapa thumbnails. Detta är dock inget problem eftersom man kan göra uppladdningen via "Synology assistant" och då görs thumbnails i PC'n.
DS213+ har hårdvarustöd för kryptering, så det bör den vara betydligt snabbare på.
Klicka här för att svara