Hej!

Räcker det med en 0,2mm plastfolie som syllisolering mellan en träsyll och betongplatta?

Nej, det brukar vara en gummipackning eller syllpapp (en särskild asfaltspapp). En plastfolie lär gå sönder om det finns några ojämheter.

Är det godkänt med 0,2mm plastfolie?

Förmodligen inte. Och varför vill du snåla in på den otroliga lilla kostnaden som riktig syllisolering/syllpapp kostar?

Det handlar ju inte bara om att förhindra fuktvandring från betongen till syllen (vilket en 0.2 folie skulle göra om den är hel) utan det handlar även om att täta springan mellan betong och syll vilket en 0.2 folie inte gör.

MaZtoR: Det är, tyvärr, inte jag som bygger. Bara jag som köper...

Gabbe1: Där finns tätlister som tätar springan, så det är jag inte orolig för, men jag är orolig för om plastfolien kommer gå sönder eller nåt.

Mikael_L
Det där är T-emballage's ST-list som jag har fått för mig är avsedd för tätning och fuktskydd av syll, även ytterväggssyll.
Jag hittar tyvärr inte så mycket info om den på T-emb hemsida. I mijlövarudeklarationen anges tätning mellan grund och syll som användningsområde, men alltså inte uttalat ytterväggs syll.

Köper du en produkt från någon av dessa stora byggvaruproducenter och använder den enligt deras anvisningar och användningsområden så är det som regel "godkänt".
Vill man försäkra sig lite mer om detta förhållande slår man lämpligen en liten snabb telefonsignal till T-emballage och kollar att dom rekommenderar den till ytterväggssyll, då är det grönt ur det perspektivet. Du kan även passa på och fråga om den är CE-märkt eller möter någon annan norm som gör den godkänd enligt BBR eller BKR.

Det var ifall den är godkänd i ett laglighets och försäkringsmässigt perspektiv.
Nästa fråga att ställa sig är om man själv tycker den är lämplig.
Just detta sylltätning tycker jag verkar lite fiffig, men jag skulle oroas av hål i folien. Jag skulle inte använda den om jag inte hade relativt slätt och fint underlag på betongplattan, och jag skulle sopa av ordentligt innan också.

Själv har jag använt syllfoam, sån där som liknar liggunderlag, tycker den känns säker, vindtätar bra, isolerar lite och fördelar väggtrycket bra på hela syllens yta.
Känner egentligen inte behov av någon annan produkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.