Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Äntligen är den nya syllen på plats
Visa bilaga 2443

Nu ska "bara" muren på plats och dräneringen bli effektiv. Sedan kan vi börja bygga upp golvet igen.

Håller på att skära ut en fåra i bergsknallen som ligger under huset för att få ev. vatten att rinna rakt igenom istället för att stanna i mitten.
Visa bilaga 2445
Ska även lägga en dränering ovanför huset och mot baksidan nedanför berget av huset.
Visa bilaga 2444
Imorgon ska vi titta på stenarna runt huset.
Hade först tänkt klyva fram en skåra istället för att skära med vinkelslip.
ska istället se om Mikael som ska hjälpa mej kan snygga till en fin hörnsten eller två.

tittade idag för första gängen på din blogg - kul att känna igen problemen.
två reflektioner:
Gräv sä lite som möjligt för dränering invid grundmuren - stor risk att marken sätter sig. Led istället bort takvattnet ytligt. Din ide att gräva dränering en bit ifrån huset på den sida som vattnet kommer ifrån är nog rätt metod.
Jag hittade mitt hus på en lantmäterikarta från 1697 - skifteskartor och andra kartor finns på lantmäteriets hemsida
Generalstabskartan i 1:100.000 finns här iUppland från c:a 1865.
Kan förresten tipsa på att det finns antimögelbehandlade blindbottenskivor av plywood _ själv har jag använt dom under mitt verandagolv, i övrigt har jag mullbädd som jag toppat med kuterspån.

God Fortsättning!

Har försökt lämna de stenar som satt sej i backen. tyvärr finn det ingen riktig grundmur då det mest stoppats in en massa småsten.
Försöker stoppa inflödet så gått det, men berget går rätt in under huset så jag har försökt hitta andra lösningar tills jag kan ta bort en del av berget. Att hjälpa vattnet ut på andra sidan gör en klar skillnad istället för att det blir stående.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.