191 829 läst ·
961 svar
192k läst
961 svar
Sydöstra hörnet av Sverige
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Jag är helt på din sida. I många fall blir en härlig tomt helt våldtagen av en ny ägare som har gott om pengar men desto mindre av egenskaper som god smak, fingertoppskänsla och lyhördhet.R roli skrev:Förstår mig inte riktigt på många som bygger idag. Man skalar av hela tomten (nästan) och fyller sedan upp allt med grus/bergkross för att sedan bygga på en mycket mindre yta än den uppfyllda. Sedan när bygget är klart så läggar man snabbt ut ett tunt jordlager över den kvarvarande utfyllnaden och hoppas att gräs/buskar eller annan plantering skall trivas och växa i detta???
Visst, det är lätt att transportera fram material och bygga ställning om hela tomten är upp/utfylld med stenmaterial men efter bygget är ju det inte längre något positivt. sedan har man många gånger förändrat tomtens naturliga topografi och skapat en plan och tråkig tomt istället för den naturligt lutande eller hur den nu såg ut innan bygget. Det är många som anpassar sin tomt till det hus man bygger istället för att anpassa huset till den tomt man har. Det senare tycker jag är en bättre och finare lösning än många av dessa "utplattade" gräsmattetomter som man ser på många ställen.
Edit: Justerat stavfel
Varför har jag intrycket att det är oftast nyrika utan större känsla för stil som följer denna plan:
Fäll alla träd oavsett ålder, form, sort.
Spräng bort alla bergsknallar
Skapa en helt plan yta.med hjälp av otrolga mängder kross
Bygga ett hus vars stil passar till omgivningen som en joddlarveranda i City
Just det, en pool ska det vara. Största möjliga, i alla fall större än grannens.
En pool tarvas ett trädäck, på styltor, minst 180 m2.
Utebelysning med dussintalet pastalampor på fasaden, såklart infällt däcksbelysning som på ett helipad,
Och så attiraljerna från inredningstidningar: utekök, utedusch, trädbelysning,
Anlägg en privat padelbana och din relation till grannarna når en ny nivå.
Det hela som tidigare var en sluttande tomt är nu terraserat i två terrasser. Det ser inte klokt ut. Jag hoppas de har fått tag i en bra arkitekt som kan få det att smälta in i övrig bebyggelse.
Om jag inte minns fel stod det en stor ståtlig bok i närheten av huset för ett par år sedan. Där har man nu sänkt marknivå med ett par meter.R roli skrev:
Ryktet säger att byggaren har genuint bilintresse så bottenplan blir i stort sett ett garage och sen drygt 300kvm boyta ovanpå det… men vet inte säkert såklart. Det ryktas även om att det kommer användas en slängskopa för att gräva upp vassen och återställa ursprunglig strandlinje…
@rampante Har du kollat med dem att de tycker det är ok att få sitt projekt uppvisat så här? Det verkar, vad jag förstår, vara ett privat bygge, och de kanske inte önskar denna uppmärksamhet?
Om jag hade ett byggprojekt på gång hade jag inte velat att det spekulerades / diskuterades så här om jag inte själv hade initierat diskussionen.
Om jag hade ett byggprojekt på gång hade jag inte velat att det spekulerades / diskuterades så här om jag inte själv hade initierat diskussionen.
mest för att själv kunna hitta tillbaka till min fråga om kyla från bergvärmehålet... så korspostar jag här: https://www.byggahus.se/forum/threads/kyla-fran-bergvaermehalet-installationstips-soekes.429412/