rampante rampante skrev:
Kipp -fönster? Vad är det för nåt?
"Dreh kipp är ett namn på öppning av ett fönster. Det kommer från tyskans två ord, dreh som betyder dra och kipp som betyder tippa. Det är alltså 2 olika öppningar i fönstret. Fönstret kan öppnas både i ovankant cirka 1 dm och om man vrider handtaget ett steg till kan man öppna det helt, som sidohängt. Dreh-kipp fönster blir alltmer vanligt i Sverige som öppningstyp i och med att vi importerar många fönster från Europa. Dreh-kipp är den absolut vanligaste öppningsformen i Europa, där man öppnar fönstren inåt. I norden är det vanligast att ett fönster öppnas utåt. I Norge har man även öppningen kipp dreh. Det är samma öppning som dreh-kipp men handtaget vrids i annorlunda lägen."

B b8q skrev:
"Dreh kipp är ett namn på öppning av ett fönster. Det kommer från tyskans två ord, dreh som betyder dra och kipp som betyder tippa. Det är alltså 2 olika öppningar i fönstret. Fönstret kan öppnas både i ovankant cirka 1 dm och om man vrider handtaget ett steg till kan man öppna det helt, som sidohängt. Dreh-kipp fönster blir alltmer vanligt i Sverige som öppningstyp i och med att vi importerar många fönster från Europa. Dreh-kipp är den absolut vanligaste öppningsformen i Europa, där man öppnar fönstren inåt. I norden är det vanligast att ett fönster öppnas utåt. I Norge har man även öppningen kipp dreh. Det är samma öppning som dreh-kipp men handtaget vrids i annorlunda lägen."
Helt rätt förutom att Dreh betyder vrida, och inte dra.
Suveränt för fönstertvätt om man, som jag, avskyr dessa vridfönster man har i Sverige.

T Thomas_Blekinge skrev:
Helt rätt förutom att Dreh betyder vrida, och inte dra.
Suveränt för fönstertvätt om man, som jag, avskyr dessa vridfönster man har i Sverige.
Jag får skylla på att det var ett citat från en fönster-sida jag hittade när jag googlade. Själv har jag inte läst tyska.

Men såna fönster har ju inte jag?! Eller vad menade du?

Har några säckar höstgödsel från granngården liggande. Är det för sent gå på det på gräset nu?

Undrar hur han lyckats ta sig så jäkla långt utanför slingan!!!
Robotgräsklippare fastnat i skogsmark täckt av höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nils har alltså backat nästan en halvmeter utanför begränsningsslingan, iofs i en hörna. Antar att det hörnet är för skarpt... och att jag har lite extratråd utdraget under busken han verkar ha backat in i, men den ska ju ändå följa slingans längsdragning, dvs i hörnet och sen vidare... hm...

rampante rampante skrev:
Nils har alltså backat nästan en halvmeter utanför begränsningsslingan, iofs i en hörna. Antar att det hörnet är för skarpt... och att jag har lite extratråd utdraget under busken han verkar ha backat in i, men den ska ju ändå följa slingans längsdragning, dvs i hörnet och sen vidare... hm...
Lövhalka? Tappat fäste och inte lyckats komma på rätt kurs igen?

N NoOne2k skrev:
Lövhalka? Tappat fäste och inte lyckats komma på rätt kurs igen?
Sladdat av banan? :-)

Där ligger inte en liten bit med dubbel slinga? Då kör klippern över :)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det kan vara att extratråden jag dragit ut där förvillar... så får göra det på nåt annat sätt gissar jag...

Nu på morgonen - 3 nya avbrott under natten på kabeln. Det är nåt jävla gnagardjur som gillar kabeln... Får ta och gräva ner den rejält antar jag...

Nattvy över en stad vid vatten med upplysta gångstigar och ett flertal avlägsna hus.
Skapa konto

Nånstans där ute i mörkret... Alla tips mottages tacksamt för att få bukt på fanskapet

Härligt när grannen klippt ner häcken rejält. Havsutsikt inne från huset i ny riktning.
Vardagsrum med soffa och krukväxter vid fönster som erbjuder utsikt över hav och nedklippt häck.
Skapa konto

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Helt sjukt.
Skaffade en kabelläggare igår och slet hårt med att få ner ny kabel en bit ner i marken...
En hand som håller i en kabelläggare med smutsig spade över gräsmark täckt med löv.
Skapa konto

idag uppgrävt och avbitet ändå på massor av ställen. Vad ska man göra för att förhindra???

Ny lagd elkabel i en grävd fåra i jorden, uppgrävd och skadad på flera ställen bland höstlöv.
Skapa konto

Ny nedgrävd kabel som blivit uppriven och avbiten, med löv och jord runtomkring.
Skapa konto

Nygrävd mark med avbiten grön kabel i gräset och en tom kabelkanal.
Skapa konto

Grön kabel som sticker upp ur gräset med tecken på att ha blivit uppgrävd och avbiten.
Skapa konto

Grön kabel uppgrävd och avbiten på flera ställen bland gräs och löv.
Skapa konto

Uppgrävd och avbiten grön kabel ligger på en gräsmatta med skog och grusväg i bakgrunden.
Skapa konto

Och vad är det för djur egentligen?
Har ju räv i skogen och som ibland är på tomten har vi sett men varför skulle den ge sig på just tråden. Fattar det inte verkligen.

Lägg ner en ledning med 230 volt ovanför begränsningskabeln. Du behöver antagligen bara ha den inkopplad temporärt.

Låter otroligt. Sabotage? Du hade ju en mink, var den det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.