12 765 läst ·
22 svar
13k läst
22 svar
Svetsa kompressor.
Sida 1 av 2
Har en Trefas Race55 kompressor som inte är använd så mycket, jag har dock slarvat med att tömma den på vatten vilket gjort att det blivit ett litet hål i tanken. Märkte det när jag startade den häromdagen och det började pysa ut rostrött vatten på golvet. Vågar man svetsa en sådan tank eller är det förenat med livsfara? Eller är det en ny tank/kompressor som gäller?
Jag skulle nog aktat mig för.att svetsa en trycktank. Skulle det finnas någon försvagning som brister när du fått upp trycket i tanken så blir det som en ballong du sticker en nål i, dvs en j**la smäll!
Om du ändå vill göra det så rekommenderar jag att du tryckprovar den med vatten innan du använder den till komprimerad luft. Jag är inte säker på vilket tryck som är lämpligt för provning men det bör gå att googla fram.
Lycka till och var försiktig!
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Om du ändå vill göra det så rekommenderar jag att du tryckprovar den med vatten innan du använder den till komprimerad luft. Jag är inte säker på vilket tryck som är lämpligt för provning men det bör gå att googla fram.
Lycka till och var försiktig!
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Har det en gång rostat hål är den försvagad, det är inte speciellt tjock plåt i en nyare tank heller jämfört med en äldre.
Jag skulle kapat den i två halvor och slängt på skroten, alt planterat blommor i eller liknande. Blir en sån djävulsk smäll om den går i luften, inte värt risken.
Jag skulle kapat den i två halvor och slängt på skroten, alt planterat blommor i eller liknande. Blir en sån djävulsk smäll om den går i luften, inte värt risken.
Tack för svaren! Visste nog svaret innerst inne men det finns en så stor kunskap här på byggahus så man vill gärna få det bekräftat innan man skrotar. Fast det blir nog till att ragga tag i en ny tank. Väldigt fin kompressor i övrigt.
Vart köper jag lösa tankar bäst?
Vart köper jag lösa tankar bäst?
Sannolikheten att rosten bara har försvagat tanken på en punkt (där du nu har fått pyspunka) är förmodligen försumbar. Om du skulle lyckas laga hålet så kommer det förmodligen fler... jag hade i varje fall inte chansat utan skickat den till skroten på studs.
När jag tänker på det har jag inte sett lösa tankar hos "drakarna" på ett par år, bara lösa kompressorblock?
Hur många liter ska tanken vara på?
obba skrev:Hyggligt! Skulle egentligen till leksand om ett par veckor på Jobb så de hade passat bra, men tyvärr blev det inställt. Så vägarna förbi har jag tyvärr inte inom överskådlig tid.verktygsgurun skrev:
verktygsgurun skrev: