Har en Trefas Race55 kompressor som inte är använd så mycket, jag har dock slarvat med att tömma den på vatten vilket gjort att det blivit ett litet hål i tanken. Märkte det när jag startade den häromdagen och det började pysa ut rostrött vatten på golvet. Vågar man svetsa en sådan tank eller är det förenat med livsfara? Eller är det en ny tank/kompressor som gäller?

Jag skulle nog aktat mig för.att svetsa en trycktank. Skulle det finnas någon försvagning som brister när du fått upp trycket i tanken så blir det som en ballong du sticker en nål i, dvs en j**la smäll!

Om du ändå vill göra det så rekommenderar jag att du tryckprovar den med vatten innan du använder den till komprimerad luft. Jag är inte säker på vilket tryck som är lämpligt för provning men det bör gå att googla fram.

Lycka till och var försiktig!

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Har det en gång rostat hål är den försvagad, det är inte speciellt tjock plåt i en nyare tank heller jämfört med en äldre.
Jag skulle kapat den i två halvor och slängt på skroten, alt planterat blommor i eller liknande. Blir en sån djävulsk smäll om den går i luften, inte värt risken.

Tack för svaren! Visste nog svaret innerst inne men det finns en så stor kunskap här på byggahus så man vill gärna få det bekräftat innan man skrotar. Fast det blir nog till att ragga tag i en ny tank. Väldigt fin kompressor i övrigt.
Vart köper jag lösa tankar bäst?

Sannolikheten att rosten bara har försvagat tanken på en punkt (där du nu har fått pyspunka) är förmodligen försumbar. Om du skulle lyckas laga hålet så kommer det förmodligen fler... jag hade i varje fall inte chansat utan skickat den till skroten på studs.

När jag tänker på det har jag inte sett lösa tankar hos "drakarna" på ett par år, bara lösa kompressorblock?

Hur många liter ska tanken vara på?

Lösa tankar finns på duabhuset.se

Enk Projektet skrev:
Hur många liter ska tanken vara på?
Den är på 150L. Har kikat på Duab och de har 100 och 200 L tankar till överkomligt pris tycker jag. Skall forska lite i det och se hur jag skall göra.

verktygsgurun skrev:
Den är på 150L. Har kikat på Duab och de har 100 och 200 L tankar till överkomligt pris tycker jag. Skall forska lite i det och se hur jag skall göra.[/för mig.QUOTE]

har du vägarna förbi fjugesta (örebro) så har jag en tank på 150L som tål 30bar har jag för mig, för ca 1000 kr

obba skrev:
verktygsgurun skrev:
Den är på 150L. Har kikat på Duab och de har 100 och 200 L tankar till överkomligt pris tycker jag. Skall forska lite i det och se hur jag skall göra.[/för mig.QUOTE]

har du vägarna förbi fjugesta (örebro) så har jag en tank på 150L som tål 30bar har jag för mig, för ca 1000 kr
Hyggligt! Skulle egentligen till leksand om ett par veckor på Jobb så de hade passat bra, men tyvärr blev det inställt. Så vägarna förbi har jag tyvärr inte inom överskådlig tid.

verktygsgurun skrev:
obba skrev:
Hyggligt! Skulle egentligen till leksand om ett par veckor på Jobb så de hade passat bra, men tyvärr blev det inställt. Så vägarna förbi har jag tyvärr inte inom överskådlig tid.
den står där den står. har du vägarna förbi så dra ett pm här o kolla om den finns kvar..

Majgårdarna
Jag har svetsat min tank och den håller ännu.Rost hål i botten
Med tanke på hur orginal svetsarna brukar se ut så är det nog inga problem att loppa igen den.

• Gilla
Sören_D
  • Laddar…
Det är fortfarande ett tryckkärl. Svetsfogarna kan fortfarande vara starka, även om de inte är vackra. En vacker svets är för övrigt ingen garanti för att den är tekniskt korrekt.

obba skrev:
verktygsgurun skrev:
den står där den står. har du vägarna förbi så dra ett pm här o kolla om den finns kvar..
Gött att höra , man tackar !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.