6 264 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
Svetsa bordsunderrede med tig/pinne
skall svetsa ihop ett bordsunderede till en bordskiva i ek. Skivan väger runt 100 kilo och jag har tänkt använda fyrkantsrör 40x40mm. Fyra snedställda ben och en ram upptill. Hade helst försökt undvika stödben mellan de stående benen men det kanske behövs?
Och frågan är vilken elektrod om jag kör med pinne istället för tig? Gärna någon lättsvetsad elektrod då jag enbart kört tig tidigare och skulle betrakta mig som amatör fortf!
Och frågan är vilken elektrod om jag kör med pinne istället för tig? Gärna någon lättsvetsad elektrod då jag enbart kört tig tidigare och skulle betrakta mig som amatör fortf!
Varför skall du pinnsvetsa om du har tillgång till TIG? Elektroder OK 43 är lätta att svetsa med så länge man håller sig horisontellt. Lätt att tända och det blir snygga svetsar. Men det är elände om man försöker svetsa vertikalt med dem.
Egentligen enbart för att jag inte fyllt på gas. Och för att det generellt känns mer ekonomiskt då resultatet ändå skall slipas och lackas..A Avemo skrev:
Jo givetvis. Alternativt kör jag kanske med grövre ben redan från start för att slippa stödben.nanowire skrev:
Bordskivan är 240cm lång och 95 bred och eken 40 mm tjock. Det blir ju en del tyngd även på de längsgående ramdelarna så vi får se hur det blir.
OK 4332 är lättsvetsade, ett bordstativ kan du vända så all svetsning sker horisontalt och uppefrån. Om det behövs, staga benen med plåttrianglar, men troligen behövs inget.
Lycka till
Lycka till
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
40 x 40 blir vääääldigt stadigt.
Svetsa med lite uppförsbacke så slaggen inte rinner före.
Har du TIG och kan använda den, kosta på gas.
Det går aldrig att slipa till en tafflig svetsfog så den blir lika snygg som en fog med TIG.
Protte
Svetsa med lite uppförsbacke så slaggen inte rinner före.
Har du TIG och kan använda den, kosta på gas.
Det går aldrig att slipa till en tafflig svetsfog så den blir lika snygg som en fog med TIG.
Protte
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
40x40 på det avståndet kommer sacka flera mm om man pratar om precrör runt 2.5mm gods.T Tokv41 skrev:skall svetsa ihop ett bordsunderede till en bordskiva i ek. Skivan väger runt 100 kilo och jag har tänkt använda fyrkantsrör 40x40mm. Fyra snedställda ben och en ram upptill. Hade helst försökt undvika stödben mellan de stående benen men det kanske behövs?
Går man upp på 5mm gods kanske man klarar sig.
Men med ekskivan på så är jag tveksam.
norrbottenssnickaren skrev:
Underredet blir som längst 2 meter men vi får se vad det blir för tjocklek. Alternativt kör jag något helt annat stål. Eken är i stort sett självbärande och kommer limmas tillsammans med dominos men något stöd utöver kortsidorna behövs såklart.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
2 meter känns rimligare. Ett vinkeljärn svetsat på insidan av 4040 med hål i för att skruva fast skivan i ger både rejält stöd och är praktiskt. Vill man så borrar man hål i Båda sidorna av vinkeln och pluggarsvetsar genom hålen så behöver du knappt slipa ngt.T Tokv41 skrev:
Hmm det lät smart. Du har inte någon bild på den konstruktionen?norrbottenssnickaren skrev:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Skippa TIG:en, kör på pinne. Fogen ser kanske inte lika fin ut, men det är billigare, och det är lättare att få en bra genombränning (dvs hållbarhet). Som Leif sa OK 43.32 är väldigt lättsvetsad, men på tanke på att det ska vara under ett bord så kan du köra på vanlig OK 48.00.
Klicka här för att svara