28 082 läst ·
182 svar
28k läst
182 svar
SverigeStugan, bra eller dålig?
???
Jag har tittat på din hemsida där du skriver att du sökt byggnadslov med
en vän som hjälp.
Där framgår att marklinjen ligger 40 cm under huset sockel.
Enligt dina foton på hemsidan så har du byggt en grund med en murares
hjälp, som är ca 4 meter hög .
Hur får man byggnadsnämnd och grannar att godkänna ett sånt höghus ?
Tips ?
Jag har tittat på din hemsida där du skriver att du sökt byggnadslov med
en vän som hjälp.
Där framgår att marklinjen ligger 40 cm under huset sockel.
Enligt dina foton på hemsidan så har du byggt en grund med en murares
hjälp, som är ca 4 meter hög .
Hur får man byggnadsnämnd och grannar att godkänna ett sånt höghus ?
Tips ?
Det stämmer OM du inte har källare. Annars är det mellan källare och fasad!Kurre skrev:
Man får bygglov beroande på, och i vissa fall enbart på vad byggrätten tilllåter. Två plan + källare är max för småhus. 3 Våningar är flerbostadshus. Grannar kan ha synpunkter på bygglovet, men kan inte påverka mycket mer en att, med klagomål, förlänga bygget. Grannar kan däremot hjälpa dig att bygga det du vill OM det inte strider mycket mot byggrätten. Ex: Du kan inte bygga två våningar om byggrätten medger 1, men du kan (med grannarnas samtycke) bygga 5-10% störe.
Ljumi
Nu står huset stadigt och jag kan dränera på bästa sätt och markfylla och terrassera i lugn takt istället för att stressa och ösa upp markfyllningsmassor inför byggandet.
Det finns bara ett sätt att få bygglov och det är att fylla i alla begärda handlingar och följa de anvisningar man får inför byggstarten. 8)
Helena med
Sverige Stugan
Det har varit så många besvikelser och sorger i detta bygge, så när något BARA är irriterande, så känns det nästan som om det går BRA för en. Lustigt, va?
Tack för allt stöd och uppmuntran och jag hoppas att ingen någonsin ska behöva uppleva detta, utan att branschen ska saneras av alla blivande husbyggare, som läst och lärt på ett förberedande sätt genom detta Forum och alla bra böcker som finns att tillgå numera !
Helena .........
:-X
Nu är jag inne i byggnadsställningsfasen och det är inte det lättaste. Fast aluminium underlättar nog betydligt !
ANTINGEN måste jag avvakta de offerter på återställande av de felaktigheter som blivit utförda och låta dessa och deras kvarvarande arbeten bli utförda först och sedan ev hyra in ställningar för min fasadmålning mm ELLER så köper jag en ställning själv och håller med den hela sommaren.
Vad tycker ni??
Hepp, nu är jag visst i fel sträng igen...
???
Helena ....
Nu är jag inne i byggnadsställningsfasen och det är inte det lättaste. Fast aluminium underlättar nog betydligt !
ANTINGEN måste jag avvakta de offerter på återställande av de felaktigheter som blivit utförda och låta dessa och deras kvarvarande arbeten bli utförda först och sedan ev hyra in ställningar för min fasadmålning mm ELLER så köper jag en ställning själv och håller med den hela sommaren.
Vad tycker ni??
Hepp, nu är jag visst i fel sträng igen...
???
Helena ....
Huga! Vi ska sätta vindskydd och glespanel på takstolarna för att fylla med sågspånen nu!!!! Panelen ska sättas cc 600 med T-bräda cc 600....
Hur går det till när det är mellan 1150 och 1300 mellan takstolarna ???
???
Ingen av snickarna kunde komma på annat än en enda lösning :::
Vi tillverkar nu "falska" takstolar och nockbalkar för att fästa upp de vertikala T-brädorna i dessa.
Och det är knappt att det håller emot den enorma tyngd som spånen har. De är ju cirka 3 gånger tyngre än lösullen per m3 .
Hå hå ja ja... inga fritidsproblem här inte!
Helena med ....
Sverige Stugan
Hej Helena,
Tips för glespanelen: Tänk på hur du vill att takpanelen ska gå! om du vill att de ska gå parallelt med takstolaran, spika då glespanelen på tvären mot takstolarna. Det kan du göra med cc 600. Om du vill att panelen ska gå på tvären av takstolarna, då spikar du först glespanelen på 1200 CC på tvären av takstolarna och sedan spikar du på de CC 600 den riktiga gles pannelen.
Glöm inte den svarta tyget mellan takstolarna och glespanelen!
För att minska trycket så har jag lagt hutonitskiver på glespanelen mellan takstolarna. Den behöver inte vara exakt måttad. Då blir det ingen tryck från spånet.
Lycka till!
Ljumi
Tips för glespanelen: Tänk på hur du vill att takpanelen ska gå! om du vill att de ska gå parallelt med takstolaran, spika då glespanelen på tvären mot takstolarna. Det kan du göra med cc 600. Om du vill att panelen ska gå på tvären av takstolarna, då spikar du först glespanelen på 1200 CC på tvären av takstolarna och sedan spikar du på de CC 600 den riktiga gles pannelen.
Glöm inte den svarta tyget mellan takstolarna och glespanelen!
För att minska trycket så har jag lagt hutonitskiver på glespanelen mellan takstolarna. Den behöver inte vara exakt måttad. Då blir det ingen tryck från spånet.
Lycka till!
Ljumi
Ja, jag läser både över, under och emellan... !!!
Ljumi!
Du har alldeles rätt i att man får göra egna lösningar, för att följa ritningarna går ju inte, för då blir det helt felaktigt!
Hutonitskivorna var ju slut och jag tvivlar på att e vill skicka flera skivor, som de gjorde till Dig.
Därför har vi fixat det med att snickra "falska" takstolar och nockbalkar att fästa dem på, för att inte bli beskyllda för att ändra i isoleringsprincipen för kutterspånen.
Och nu fyller jag på kutterspån för 3:e gången under fönstren.....
För som snickarna sa: det går väl an att det sjunker i golvet för då blir det ju bara lite mindre isoleringsförmåga, men i väggarna blir det ju ingen alls på vissa ställen!
Det blir spännande att ta fram värmekameran och kolla i vinter när det är kallt! Ska jag komma över med den till Dig också för en koll ?
Helena .....
Tja,
Med dålig stil, menar jag "uppmaningen" att vara försiktig med "brandrisken" och det man ska läsa mellan raderna.
Jag ville undvika att kalla det kriminellt, vilket det faktist är.
Att bygga ett hus är för mig att lägga in en del av min själ. Oavsätt husleverantör.
Trots alla problem Helena och jag har haft, skulle jag tänka mig bygga ett nytt hus med Sverige Stugan / Töre Hus under förutsättningar att jag får ett lite anorlunda kontrakt. Jag betraktar mig INTE som maschosist!
Att stödja någon i nöd som vi gör här är nobelt. försök och inte förstöra det genom oigenomtänkta inlägg.
Ljumi
Med dålig stil, menar jag "uppmaningen" att vara försiktig med "brandrisken" och det man ska läsa mellan raderna.
Jag ville undvika att kalla det kriminellt, vilket det faktist är.
Att bygga ett hus är för mig att lägga in en del av min själ. Oavsätt husleverantör.
Trots alla problem Helena och jag har haft, skulle jag tänka mig bygga ett nytt hus med Sverige Stugan / Töre Hus under förutsättningar att jag får ett lite anorlunda kontrakt. Jag betraktar mig INTE som maschosist!
Att stödja någon i nöd som vi gör här är nobelt. försök och inte förstöra det genom oigenomtänkta inlägg.
Ljumi
Helena,
Jag har ett helt gäng hutonitskiver som du kan få av mig om du ordnar med transport.
Värmekameran är något jag kommer att använda själv. Vi kan dela på hyran av den!
Jag har själv fyllt på med spån under fönster. Det hade inte sjunkit ihop mycket. Det jag är orolig är väggarna och om (var) det blir stopp i spåntillförseln. Funderar på att hitta någon "pinne" som är hård och böjlig, för att efter sommaren, peta när lite spån i väggarna från taket. Har du några sådana planer?
mvh
Ljuba
Jag har ett helt gäng hutonitskiver som du kan få av mig om du ordnar med transport.
Värmekameran är något jag kommer att använda själv. Vi kan dela på hyran av den!
Jag har själv fyllt på med spån under fönster. Det hade inte sjunkit ihop mycket. Det jag är orolig är väggarna och om (var) det blir stopp i spåntillförseln. Funderar på att hitta någon "pinne" som är hård och böjlig, för att efter sommaren, peta när lite spån i väggarna från taket. Har du några sådana planer?
mvh
Ljuba
Ljumi!
Jag har använt mig av 2 vp-rör (för eldragning) och rört om i väggfacken och även under fönstren. Men jag har ju nocktaken kvar (än i alla fall) så jag kan inte göra något sedan jag fyllt på där, eftersom jag tänker ha en annan lösning!

Men jag har som Du läst lite problem med att få övervåningens hörnor vid språngstolarna att gå ihop på ett snyggt sätt
hälsar
Helena...
Jag har använt mig av 2 vp-rör (för eldragning) och rört om i väggfacken och även under fönstren. Men jag har ju nocktaken kvar (än i alla fall) så jag kan inte göra något sedan jag fyllt på där, eftersom jag tänker ha en annan lösning!
Men jag har som Du läst lite problem med att få övervåningens hörnor vid språngstolarna att gå ihop på ett snyggt sätt
hälsar
Helena...