805 404 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Anledningen till att det blir billigare är så klart inte att det förnybara sjunker i pris utan för att det oljebaserade priset skjuter i höjden. Logiskt såklart, men utspelet klingar lika illa som när Per Bolund står i TV att det skall vara lätt att välja rätt i frysdisken = animaliska produkter skall vara så jävla apdyra att ingen har råd med det. Det är hur som inte valfrihet, det är ekonomiskt tvång.W witten skrev:
Nej så menar jag inte.D Dayangel skrev:Anledningen till att det blir billigare är så klart inte att det förnybara sjunker i pris utan för att det oljebaserade priset skjuter i höjden. Logiskt såklart, men utspelet klingar lika illa som när Per Bolund står i TV att det skall vara lätt att välja rätt i frysdisken = animaliska produkter skall vara så jävla apdyra att ingen har råd med det. Det är hur som inte valfrihet, det är ekonomiskt tvång.
Medlem
· Blekinge
· 12 289 inlägg
såg idag en tant/dam i en Mini som gick på tomgång mer än en kvart utanför en butik. Antingen är bensinen inte tillräckligt dyr idag, eller informationen går inte in i folk eller så finns det folk som är komplett dumt i huvudet. Jag gissar det sistnämda.
Samma gäller f ö för entreprenadmaskiner som ofta går i timmar på tomgång.
Med dessa beteenden kommer vi aldrig att nå utsläppsmålen.
Tror du missade meningen med exemplet. Varför göra något åt det när så få dör is sverige. Tänk hur många kineser som mördas i absoluta tal. Bjuder ändå på nedan...D Dilato skrev:
Notera att sveriges befolkning var 8,559 miljoner 1990 och är nu 10,538 miljoner.
Redigerat:
ACn är ju tämligen klapprutten med avstängd motor.. hade nu tanten hund eller barn i bilen när det är gassande sol och 30 grader så är det väl föga konstigt att man vill hålla bilen sval. Ungefär som när man låter bilen puttra en kvart på vintermornarna när det är -20 ute. Utsläppsmål < bekvämlighetT Thomas_Blekinge skrev:såg idag en tant/dam i en Mini som gick på tomgång mer än en kvart utanför en butik. Antingen är bensinen inte tillräckligt dyr idag, eller informationen går inte in i folk eller så finns det folk som är komplett dumt i huvudet. Jag gissar det sistnämda.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Ja, vi ska inte glömma hur oerhört många barn som sluppit dö tack vare fossilindustrin. Den har varit fantastisk på det viset.Mikael_L skrev:
Nu har vi att hantera dess avigsidor, som vi inte ska glömma är mycket mindre än dess fördelar varit.
Ja vad ska jag svara på det ... 🤔Nötegårdsgubben skrev:
Jag blir ju en idiot hur som ... 😕
I snitt dör det i snitt (enligt den statistik jag läst) ca 1 på 100 000 ( varierar mellan typ 0,85 till 1,15 eller så olika år) av våld, och den siffran har varit hyffsat stabil i 20 år så det är väl där vi kan förvänta oss den kommer att ligga även fortsättningsvis.makhno_ skrev:
https://bra.se/download/18.51243beb1872c3b9ae01533/1680158700005/Tabell 20_2002-2022.xlsx
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 522 inlägg
Visa gärna med exempel på ett land som genomfört det att förnybart i framtiden blir billigare än fossilt idag. Annars är det som med vätgas, fusion och pumpkraftverk - alla pratar om det som problemlösningarnas moder men ingen kan visa på lyckade fullskaliga exempel.W witten skrev:
Det finns inget land som ställt om helt än men det finns ett par exempel där elförsörjning och uppvärmning är där.A Anders_Nilsson skrev:
Australien vill jag minnas stänger ner kolkraftverk för att de prisats ur.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Nej, det blir du förstås inte. Jag tycker bara att det ensidiga fokuset på dagens problem blir lite närsynt. Att det storskaliga tyglandet av energi varit centralt för vårt välstånd, men samtidigt skapat problem vi nu måste hantera – så är det förstås. Man får bara inte glömma bort allt det viktiga före men:et.Mikael_L skrev:
Lösningen, både nationellt och globalt, måste innehålla riklig tillgång på rimligt prissatt el. Allt annat kommer misslyckas.
Det är väl tveksamt om det i förlängningen leder till att mänsklighetens era på jorden tar slut, visst, det var bekvämt ett tag och man slapp se vindkraftverkens vingar (och dö av dess buller, haha) men till priset av att allt och alla dör. Känns lite kortsiktigt och ego för mig..Nötegårdsgubben skrev:
En liten edit, det fanns ju en tid då vi inget visste, den får ju vara förlåten men sedan 70-talet har vi helt säkert vetat vad fossilkonsumtionen kommer leda till och vi har haft gott om alternativ, precis som idag, så alla synder på området som begåtts åtminstone de sista 50 åren kan tyvärr inte förlåtas.
Hade vi reagerat klokt då så hade vi säkert kunnat unna oss lite fossilt i applikationer där det är det enda vettiga alternativet men nu brände vi den chansen av feghet och lättja.
Redigerat: