Som rubriken lyder så ska vi på Sverigeresa 2019.
Vad får vi inte missa?
Vi är öppna för alla förslag men historia, utsiktsplatser, väger tungt :)
Då Sverige är stort och så även byggahus forum så borde det finnas många som har koll på vart vi ska ta vägen :)
Vi kommer inte åka till Gotland under denna vändan

MVH
 
Höga kusten brukar aldrig vara fel. Dock ganska stort, så man kan tillbringa en semester där... Skuleberget, Hemsö fästning, Högbonden, Ulvö, Bilmuseet i Härnösand mm.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Ängelsbergs/Engelsbergs bruk, världsarvet, är fantastiskt fint, jag bor cirka 1 mil från det. De brukar ha gratis guidade turer på sommaren som faktiskt är bra, oljeön är också riktigt fin.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vart startar Ni?
 
G Ganescha skrev:
Vart startar Ni?
Vi startar i Kronobergs län :D
 
Vår familj har betat av alla landskap och alla svenska världsarv under tre somrar. Då med bil och boende på vandrarhem/camping/hotell. I år avslutades det med Gotland.
E45/E10 upp till Kiruna. E45 är en otroligt vacker väg i bra skick. Lite buckligt mellan Arvidsjaur och Jokkmokk. I övrigt är det som att ”segla till lands”. Nervägen via Luleå och E4. Finns hur mycket som helst att besöka och uppleva längs vägen.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vår familj har betat av alla landskap och alla svenska världsarv under tre somrar. Då med bil och boende på vandrarhem/camping/hotell. I år avslutades det med Gotland.
E45/E10 upp till Kiruna. E45 är en otroligt vacker väg i bra skick. Lite buckligt mellan Arvidsjaur och Jokkmokk. I övrigt är det som att ”segla till lands”. Nervägen via Luleå och E4. Finns hur mycket som helst att besöka och uppleva längs vägen.
Kan tänka mig att det varit 3 fantastiska somrar :D
Tack för tipsen.
 
BirgitS
Kring Östersund finns många ställen med vacker utsikt över Storsjön och Jamtli är ett väldigt bra museum för att lära sig och barnen om pilgrimsleder, handel i gamla tider, kolning och mycket annat. Vägen mellan Bollnäs och Ljusdal, förbi Järvsö, tycker jag är väldigt vacker och där finns Järvsö zoo om barnen gillar att titta på djur. Thailändska paviljongen i Ragunda är en annan omväg mot Östersund som är intressant att se.

Men att beta av hela Sverige på en månad skulle jag inte göra, det blir för mycket bilkörning och sen kommer man inte ihåg om den utsikten var i det länet eller i det länet. Bara i Stockholm finns det ju utsikter och museer om historia på olika sätt för mer än en vecka.

Hur gamla är barnen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kring Östersund finns många ställen med vacker utsikt över Storsjön och Jamtli är ett väldigt bra museum för att lära sig och barnen om pilgrimsleder, handel i gamla tider, kolning och mycket annat. Vägen mellan Bollnäs och Ljusdal, förbi Järvsö, tycker jag är väldigt vacker och där finns Järvsö zoo om barnen gillar att titta på djur. Thailändska paviljongen i Ragunda är en annan omväg mot Östersund som är intressant att se.

Men att beta av hela Sverige på en månad skulle jag inte göra, det blir för mycket bilkörning och sen kommer man inte ihåg om den utsikten var i det länet eller i det länet. Bara i Stockholm finns det ju utsikter och museer om historia på olika sätt för mer än en vecka.

Hur gamla är barnen?
Vi kommer föra personlig dagbok och göra collage mm. Om vi hinner eller inte,det märks. Hinner man inte så gör man det inte., då får man ta resten året efter.
Vi kommer absolut inte stressa utan ska bara njuta, så gott det går.
De tipsen du skrev om först verkar passa oss kanon, Stockholm har vi varit i och gått på museum mm. Den biten är redan avklarad. Vi kommer försöka undvika storstäderna i största möjliga mån.
Barnen kommer vara 8,11,15.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.