Hej forumet!
Jag har bott utomlands ett tag och har inte sett elprisutvecklingen på nära håll. För mig känns det att en elfaktura (samma hus, samma adress) från 2010 och 2025 skulle vara som två helt skillda världar.

1. Är det någon som kommer ihåg hur elnätsavgifter för villor såg ut för 15 år sen? Jag har för mig att totalbeloppet var många gånger lägre.

2. Vad var förbrukningspriser (kWh) på den tiden?

3. Har någon en faktura från den tiden så att man kan jämföra?

L Lukas C skrev:
Hej forumet!
Jag har bott utomlands ett tag och har inte sett elprisutvecklingen på nära håll. För mig känns det att en elfaktura (samma hus, samma adress) från 2010 och 2025 skulle vara som två helt skillda världar.

1. Är det någon som kommer ihåg hur elnätsavgifter för villor såg ut för 15 år sen? Jag har för mig att totalbeloppet var många gånger lägre.

2. Vad var förbrukningspriser (kWh) på den tiden?

3. Har någon en faktura från den tiden så att man kan jämföra?
Har siffrorna för 2015 elområde 3 med Vattenfall som elleverantör och Eskilstuna Energi och miljö som nätägare. Elnät 17,76 öre/kWh, elskatt 29,4 öre/kWh. Till detta ska läggas 25 procent moms.
Fast elpris 38,00 öre exklusive skatt och moms.
Priset för elen med moms och skatt blev då 84,25 öre/kWh plus 22,2 öre för nätavgiften.
Tilläggas kan att det var ett ganska oförmånligt fastprisavtal, det gick att som medveten konsument komma betydligt billigare undan.

• Gilla
Lukas C
  • Laddar…
Det har blivit fyra elområden 2011 där område 3 och 4 fått andra förutsättningar utifrån hur el säljs inte enbart i Sverige utan också Europa.
Och så blev det "galna" elpriser 2022 som vi fortfarande ser konsekvenser av speciellt gällande fastprisavtalen.

Så Ja, det är andra tider idag och du kanske fått effekttaxa som är under införande senast 2026 vilket kan påverka uppåt eller nedåt i kostnad.
Och så har man infört timtaxa, inget du fått?

Så att jämföra kräver att du skriver var du bor och vilken typ av elavtal du vill jämföra med.

• Gilla
Lukas C
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.