5 480 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Svensk välfärd mm. ifall man flyttar utomlands
Om det nu verkligen inte är avundsjuka det handlar om, då borde du kunna lägga fram några logiska argument till varför du har svårt för detta. För jag kan verkligen inte förstå. Ta ett exempel på en jämförelse:Odjuret skrev:Att flytta utomlands och fortsätta få sin pension har jag inget emot! Det är trots allt pengar man har tjänat ihop genom att man arbetat hela sitt liv.
Dock har jag svårt för folk som väljer att flytta utomlands men så fort hälsan tryter, då kommer man hem snabbare än kvickt för att kunna åtnjuta de fördelar vi har gällande sjukvård... Då minsann duger gamla Sverige...
Detta handlar inte om avundsjuka på något sätt...
1. Studenten Sture bryter benet när han åker skidor i Schweiz, åker in på sjukhus på plats, där han drabbas av mystisk sjukdom. Flygs hem till Sverige och behandlas på sjukhus under lång tid innan han blir utskriven. Kostnad för "staten" ett par miljoner kronor. Antal skattekronor "staten" fått in från Sture är försumbara.
2. Pensionären Pelle flyttar till Peru direkt när han går i pension. Han har innan dess jobbat i Sverige hela sitt vuxna liv, och betalat skatt. Efter några år i Peru flyttar han tillbaka till Sverige, och skröplig som han nu är så utnyttjar han hemtjänst, färdtjänst, sjukvård m.m, precis som de flesta andra äldre gör. Kostnaden för "staten" ett par miljoner kronor, utspritt på många år. Antal skattekronor "staten" fått in från Pelle är ett antal miljoner kr.
Skulle du kunna förklara för mig varför du tycker att nr 1 ovan är OK, men inte nr 2? Eller, om det nu är så att även nr 2 ovan är OK, var menar du att gränsen går när det inte längre är OK?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag kan ju inte veta, men jag kan misstänka att det är det där slalomåkandet mellan förmåner och skyldigheter som t. ex. Odjuret är emot.
Dvs att bo och leva i ett lågskatteland när det räcker att betala mat och hyra, men när man börjar bli "vårdkrävande" och det är andra kostnader, så åker man tillbaka för att dra nytta vårt välfärdssystem.
Dvs att bo och leva i ett lågskatteland när det räcker att betala mat och hyra, men när man börjar bli "vårdkrävande" och det är andra kostnader, så åker man tillbaka för att dra nytta vårt välfärdssystem.
Om man betalat in till vårt välfärdssystem hela arbetslivet varför skulle man då ha mindre rätt till det bara för man bott utomlands några år? Finns ju massor människor som aldrig betalat in något men ändå får full välfärd.KnockOnWood skrev:Jag kan ju inte veta, men jag kan misstänka att det är det där slalomåkandet mellan förmåner och skyldigheter som t. ex. Odjuret är emot.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag vill inte se det som rätt eller fel.big mike skrev:
Se det som en försäkring. Även om du har betalat bilförsäkringen "hela arbetslivet",
så får du inte ut något vid en olycka om du slutar betala premien.
Och tro inte att pensionärer är skattebefriade.
Inkomstskatt, moms, energiskatt, alkoholskatt osv gäller i högsta grad även dem.
Så fort man skriver sig i Sverige är man ju med i försäkringen igen så varför skulle man inte rätt till den då? Man får ju inte mindre från försäkringen även om man bara varit med i en månad.KnockOnWood skrev:Jag vill inte se det som rätt eller fel.
Se det som en försäkring. Även om du har betalat bilförsäkringen "hela arbetslivet",
så får du inte ut något vid en olycka om du slutar betala premien.
Och tro inte att pensionärer är skattebefriade.
Inkomstskatt, moms, energiskatt, alkoholskatt osv gäller i högsta grad även dem.
Även utlandssvenskar betalar skatt på svensk pension.
Den enda som var skyldig till slalomåkande var ju den skidåkande studenten Sture, i mitt exempel! =)KnockOnWood skrev:
Nä, helt seriöst så ser jag inget som helst slalomåkande. Har man haft ett långt liv av skattebetalande bakom sig så menar jag att man har rätt att utnyttja det som ens skattekronor gått till, även om man råkar varit bosatt en viss tid utanför Sverige.
Om man nu nödvändigtvis ska se det som en försäkring... Som big mike redan svarat så blir man ju en "försäkringstagare" igen när man är tillbaka i Sverige. Men du verkar se på det som att man tecknar en ny försäkring efter att skadan redan skett. Och OM man ska se på detta som en ren försäkring (vilket jag inte håller med om), då skulle det vara ett rimligt argument. Men det skulle också betyda att det är helt OK så länge behovet av sjukvård uppstår efter att man flyttat tillbaka till Sverige. Således får ska pensionären Pelle få rätt till hemtjänst, färdtjänst, sjukvård m.m i mitt exempel ovan. Men om det hade varit så att Pelle drabbats av en svår sjukdom dagen innan resan tillbaka till Sverige, då ska han få kalla handen. Är det en bra sammanfattning av din åsikt?
Väcker nu en mycket gammal tråd. Men jag har ytterligare funderingar som jag ej får svar eller att nån skrivit.
När det gäller välfärd är det ju landets regler man flyttar till (på gott och ont). Vissa länder har ju tom bättre välfärd och sjukvård. Men när det gäller pension kan jag tycka man borde få det från Sverige till alla länder, man har ju trots allt jobbat för det.
Varför jag nu huvudsak söker den här tråden är för att jag bor nära finska gränsen. Har släkt och vänner i Finland, känner tom folk som har flyttat dit och fått vissa saker bättre andra sämre....
Dock har ingen jag känner som flyttat behållt tjänster.
Ja till frågan, vi bor i EU men alla länder är ändå individuella gällande vissa saker som t ex E-legitimation, Bank konton, tv-abbonemang, mobil abbonemang etc. Allt har också sina för och nackdelar, använder själv t ex finskt mobilnät till mobiltsurfande (oregistrerat kontantkort) stört omöjligt att få abbonemang då jag inte bor i landet eller har deras e-leg mm.
Det jag mest har stört mig på är att man får inte bonuskort till finska Prisma, en butik som är ungefär som svenska Coop. Man måste bo i Finland.
Vad händer om jag tillfälligt flyttar till Finland skaffar allt vad bara finnarna får ta i landet och sedan flyttar tillbaka till Sverige? Kanske lättare omvänt, vad händer t ex med Coop kortet annuleras det när jag inte bor kvar i Sverige?
Har ett tv abbonemang hos Allente som är bundet, river dem avtalet då jag flyttar ifrån landet Sverige? Eller kan jag fortsätta se på mina svenska kanaler tills jag själv säger upp abbonemanget?
Vad händer med bundna el-avtal? Normalt flyttar dem ju med till nya bostaden, men om bostaden är utomlands dit dem ju inte levererar??
Eller är det så att jag kommer åka på en massa avgifter och skit på allt som jag har bundet och allt kommer avslutas så fort jag inte är skriven i Sverige, fast jag har kvar bankkonton och snällt betalar dessa (tänkte nu på mobil abb och tvabb).
När det gäller välfärd är det ju landets regler man flyttar till (på gott och ont). Vissa länder har ju tom bättre välfärd och sjukvård. Men när det gäller pension kan jag tycka man borde få det från Sverige till alla länder, man har ju trots allt jobbat för det.
Varför jag nu huvudsak söker den här tråden är för att jag bor nära finska gränsen. Har släkt och vänner i Finland, känner tom folk som har flyttat dit och fått vissa saker bättre andra sämre....
Dock har ingen jag känner som flyttat behållt tjänster.
Ja till frågan, vi bor i EU men alla länder är ändå individuella gällande vissa saker som t ex E-legitimation, Bank konton, tv-abbonemang, mobil abbonemang etc. Allt har också sina för och nackdelar, använder själv t ex finskt mobilnät till mobiltsurfande (oregistrerat kontantkort) stört omöjligt att få abbonemang då jag inte bor i landet eller har deras e-leg mm.
Det jag mest har stört mig på är att man får inte bonuskort till finska Prisma, en butik som är ungefär som svenska Coop. Man måste bo i Finland.
Vad händer om jag tillfälligt flyttar till Finland skaffar allt vad bara finnarna får ta i landet och sedan flyttar tillbaka till Sverige? Kanske lättare omvänt, vad händer t ex med Coop kortet annuleras det när jag inte bor kvar i Sverige?
Har ett tv abbonemang hos Allente som är bundet, river dem avtalet då jag flyttar ifrån landet Sverige? Eller kan jag fortsätta se på mina svenska kanaler tills jag själv säger upp abbonemanget?
Vad händer med bundna el-avtal? Normalt flyttar dem ju med till nya bostaden, men om bostaden är utomlands dit dem ju inte levererar??
Eller är det så att jag kommer åka på en massa avgifter och skit på allt som jag har bundet och allt kommer avslutas så fort jag inte är skriven i Sverige, fast jag har kvar bankkonton och snällt betalar dessa (tänkte nu på mobil abb och tvabb).
Jag känner igen mig – det är något med tanken på sol, frihet och kanske lite mer värde för pengarna som lockar. Om du flyttar utomlands på heltid och skriver ut dig från Sverige så får du inte längre svensk subventionerad vård, men din intjändade pension betalas ändå ut – det är tryggt att veta.Många väljer länder med lägre skatt eller billigare levnadskostnad, särskilt om de har tjänstepension. Andra bor halva året i Sverige för att behålla folkbokföringen. LIte mer ipraktiskt nfo här...Dracula skrev:
Ibland lekar jag med tankarna om att flytta utomlands, hel eller halvtid. Jag läste att skall man kunna nyttja fri Svensk sjukvård mm så måste man bo i Sverige i minst 7(?)månader per år(om jag minns rätt)
Ifall man flyttar utomlands på heltid då, hur funkar det med välvärd o pension osv? Betalas pensionen ut ändå den dagen man blir pensionär? Borde så vara - men man vet ju aldrig. Hur gör andra när de flyttar utomlands o börjar på ett nytt liv? Skriver man ur sig från Skatteverket osv? Och ifall man flyttar hem igen efter 20 år då är det inga konstigheter?
Vad är bästa "ekonomiska vinningen" när man flyttar utomlands? ...hel- eller halvtids-utflytt..
utlandspension.se/post/checklista-när-du-flyttar-utomlands-med-pension
Klicka här för att svara