Hej, jag gjorde en intressant upptäckt för några veckor sedan. Köpte huset för rätt många år sedan (97) och efter ett antal år i samband med bredbandet tog vi bort den blombänk som fanns vid gaveln och lade plattor. Lämnade dock kvar ett hål i plattläggningen där det växte en klematis. Ganska snabbt sjönk plattorna i "blombänken" ner lite men tänkte inte mer på det utan skyllde det på den borttagna blombänken. När vedpannan sedan lade av nu i vintras så blev det aktuellt med bergvärme, hålet finns på plats nu återstår pumpen. Vi har
pratat om att plocka bort plattorna och göra gräsmatta där. I samband med det blev jag lite nyfiken och ville undersöka varför det bildats ett litet hål där klematisen en gång växte. Sköt undan lite sand med händerna för att kunna titta ner i hålet. Upptäckte då att ungefär en meter in under plattan och 2 -3 meter brett så finns det ingenting annat än luft.
Några idéer om var gruset tagit vägen och hur man enklast möjligt får dit nytt grus?

Försökt filma det hela men inte helt lätt, men en gopro hero och en ficklampa i handen som sedan stoppas ner och vrids runt visar ungefår hur det ser ut.

Marken har sjunkit alt. Huset lyfts. Troligen det första.

Skulle rådfrågat en geotekniker. Men lösningen blir nog att undergjuta med expantionsbetong

Är huset pålat?
Isåfall är det lugnt men du bör fylla emot så att det inte blåser in under huset.
Om det inte är pålat har du större problem då måste du försöka få in grus under huset för att bära upp det igen.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Är huset pålat?
Isåfall är det lugnt men du bör fylla emot så att det inte blåser in under huset.
Om det inte är pålat har du större problem då måste du försöka få in grus under huset för att bära upp det igen.
Platta på mark och inga pålar så vitt jag vet. Nu har det förmodligen varit så här ganska länge det lilla hålet efter klematisen är åtskilliga år så jag känner mig inte jätte stressad. Men så klart måste jag få dit grus eller nånting har bara inte klurat ut hur ännu.

Kommer aldrig att själv lyckas få in grus tillräckligt bra att det skulle göra någon skillnad.

Vanligen blåser man in makadam då har man en bättre chans. Finns även skum. Det lättaste man själv kan göra om man nu skall göra något är att smacka dit en form och hälla i expantionsbetong.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.