Är det möjligt att få bort dessa missfärgningar från silikonet i min dusch? Antar att det till vänster är svartmögel, och som synes så finns det nåt gulaktigt oxå. Flyttade in för ett halvår sedan, och bestämde mig för att försöka göra nåt åt detta nu.
Jag har sprutat på klorinspray säkert 7 ggr. Sista gången sprutade jag på och borstade med en tandborste på det svarta. Övriga gånger har jag bara låtit det vara i fem minuter, och sedan spolat av. Ska man köra med koncentrerad klorin istället, kanske? Kan möglet fortfarande vara vid liv efter att ha badat i klorin varannan dag de senaste veckorna?
Jag har sprutat på klorinspray säkert 7 ggr. Sista gången sprutade jag på och borstade med en tandborste på det svarta. Övriga gånger har jag bara låtit det vara i fem minuter, och sedan spolat av. Ska man köra med koncentrerad klorin istället, kanske? Kan möglet fortfarande vara vid liv efter att ha badat i klorin varannan dag de senaste veckorna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Kakel å fogar (ej silikon) skura med Jiff på scotch svamp, skölj låt torka. Sen "Rosa effekt" några minuter, skölj. Ska kunna bli som nytt. Googla Rosa effekt. Jag har även använt Turtle wax naturavfettning med framgång på duschgolv, tror det rårpå tvålfett. Klorin bara på torra rena fogar, då funkar det mot mögel och mindre klorgas
nej det har jag inte upplevt. Tvätta rent först med nåt annat medel, sen klorin, gärna på torr fog, men inte skitviktigt, det späder bara lite. Gör inget om lite kommer på kaklet. Luktar mycket, låt ligga några timmar, det funkar bättre än man tror. Även ganska djupt i fogen.Fredrik111 skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Bytte toastol till en med mindre fot, ljus kakelfog som såg anskrämlig ut. Skurade med tandborste både med Jif och klorin. Lät klorin ligga timmar flera ggr. Visst blev det bättre men inte bra. Köpte en flaska Rosa effekt och fogen blev som ny. Går inte att se att en större fot suttit där i mer än 20år. Den gamla stolen satt utan silikon och var den vanliga toan till två barns uppväxt.
Testade med klorin idag. Blandning 1:1 ungefär. Det blev bättre, men inte helt bra. Men jag ska köra några duvningar till. Imorgon blir det kanske med ren klorin
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg