jag rev häromdagen upp vinylgolv i mitt hus från 1930. Under fanns ett jättefint trägolv, men det är små prickar i det som påminner om svartmögel. Jag gnuggade lite med klorin och prickarna löste upp sig. Vad tror ni att det kan vara?

I taket fanns en fuktskada från det gamla oljepanneröret som har stått och läckt, under takplattorna var det tydligt mögel. Nu har jag sprayat med klor och ska placera en värmefläkt mot taket. Ska jag göra något annorlunda?

Dessa två hittades i samma rum, kan det ha spridit sig under vinylgolvet?

• Trägolv från 1930-tal med små mörka prickar liknande mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv från 1930 med synliga prickar, en sopborste och en dammsugare; rester av upplöst vinylgolv vid kanterna.
    Skapa konto
  • Trägolv med små mörka prickar, möjligtvis svartmögel efter borttagning av vinylgolv i ett hus från 1930.
    Skapa konto
  • Gammalt trägolv med små svarta prickar, eventuellt svartmögel, synliga på ytan efter att vinylgolvet har tagits bort i ett hus från 1930.
    Skapa konto
  • Trasigt tak med träpanel där målningen flagnat och mörka fläckar syns, tecken på fuktskada och potentiellt mögel från ett läckande rör.
    Skapa konto
Hade det berott på fukt i golvet så hade det sett betydligt ut värre än detta.

Ser man lite på avstånd på bilderna så ser man antydan av mönster i prickarna, förmodligen från någon varpstruktur i den borttagna mattan och fläckarna är förmodligen ihopsamlad avgnuggad och sedan packade damm från plankornas tidigare ytbehandling av knatandet på golvet.

Ytbehandling är förmodligen någon lack baserad på linolja, shellack eller vad man använde från den tiden - både linoljebaserad lack och shellack mjukas upp och delvis löses av alkaliska tvättlösningar som klorin eller med alkalisk målatvätt (målarsoda löst i vatten) och kan förklara avför det gick att tvätta bort med klorin.

Shellack löses också av T-sprit och kan användas som en test för att skilja mellan härdad linolja som inte löses och shellack som löses i avseende typ av ytbehandling.

• Älska
Mamh
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Hade det berott på fukt i golvet så hade det sett betydligt ut värre än detta.

Ser man lite på avstånd på bilderna så ser man antydan av mönster i prickarna, förmodligen från någon varpstruktur i den borttagna mattan och fläckarna är förmodligen ihopsamlad avgnuggad och sedan packade damm från plankornas tidigare ytbehandling av knatandet på golvet.

Ytbehandling är förmodligen någon lack baserad på linolja, shellack eller vad man använde från den tiden - både linoljebaserad lack och shellack mjukas upp och delvis löses av alkaliska tvättlösningar som klorin eller med alkalisk målatvätt (målarsoda löst i vatten) och kan förklara avför det gick att tvätta bort med klorin.

Shellack löses också av T-sprit och kan användas som en test för att skilja mellan härdad linolja som inte löses och shellack som löses i avseende typ av ytbehandling.
Tack! Ja det låter mest rimligt, har tittat på det lite och jag tror inte att det är det jag oroat mig över haha. Men tack igen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.