Tja, tror du att det är på "mupparna" och EU de sparar in då det sinar i kassan?jarlh skrev:[quote author=GR B link=1138444899/0#9 date=1138550366]Staten måste ha in skatt så att dom kan slösa med pengarna på sina löner ca 4500 muppar i regeringskansliet.Sedan har vi EU som kostar så in i h-lvete utan att vi har någon nytta av dom.
Men lugn alla medborgare.Dom tar in en massa pengar på det här med trängselavgifter,nya bilskatten , bensinskatten mm.
Ett gott råd.Fortsätt svarta.
Snarare är det skolor och äldreomsorg som får spara, som vanligt...[/quote]
Antagligen. Alla är jämlika men vissa är mer jämlika än andra.
mvh
David
Hej!Severus skrev:Jag ser en fara....
Om något skiter sig, har jag några försäkringar som gäller då?
Annars kan man ta 90% svart och 10% vitt, så har man papper på jobbet.
Skulle aldrig köra 100% svart.
Hur lätt är det då att kräva på ersättning om t ex rör läcker inne i väggen?
Eller nåt elfel uppstår pga mänskliga faktorn...
Känner flera hantverkare, speciellt inom el.
Betalar ett pris vi båda accepterar, plus en del vitt, så får jag papper på att det utförts av behörig.
Har funderat lite på ovanstående inlägg, och har en fråga! Måste man ha ett kvitto på att man betalat en firma för att en försäkring skall gälla? Kan man inte ha en vän som är yrkesbehörig och som har gjort jobb åt en för att vara schysst. Jag menar, jobbet kan väl inte anses som automatiskt bättre gjort bara för att man har ett kvitto...eller? Man kanske är förbjuden att ta emot hjälp av vänner?
MVH
NT
Hej!nikkotikko skrev:[quote author=Severus link=1138444899/0#8 date=1138536430]Jag ser en fara....
Om något skiter sig, har jag några försäkringar som gäller då?
Annars kan man ta 90% svart och 10% vitt, så har man papper på jobbet.
Skulle aldrig köra 100% svart.
Hur lätt är det då att kräva på ersättning om t ex rör läcker inne i väggen?
Eller nåt elfel uppstår pga mänskliga faktorn...
Känner flera hantverkare, speciellt inom el.
Betalar ett pris vi båda accepterar, plus en del vitt, så får jag papper på att det utförts av behörig.
Har funderat lite på ovanstående inlägg, och har en fråga! Måste man ha ett kvitto på att man betalat en firma för att en försäkring skall gälla? Kan man inte ha en vän som är yrkesbehörig och som har gjort jobb åt en för att vara schysst. Jag menar, jobbet kan väl inte anses som automatiskt bättre gjort bara för att man har ett kvitto...eller? Man kanske är förbjuden att ta emot hjälp av vänner?
MVH
NT
[/quote]
Det enda jobb som måste utföras av behörig är elarbeten. Det andra är OK så länge det är hantverksmässigt utfört.
Att ta emot hjälp av vänner mot gentjänster betraktas också som skattepliktigt i vårt förlovade land...
MVH
David
Det mest störande enligt min mening är den påstådda arbetslösheten i vårt kära fosterland.. kan någon insatt person vänligen förklara HUR vi kan ha typ 10% arbetslöshet och det ändå är näst intill omöjligt att få tag i personal och då menar jag inte någon som ska jobba för 10kr i timmen och ha 30 års yrkeserfarenhet utan bara någon/några som är villiga att göra skäl för lönen och komma i tid till jobbet..
För det kan väl inte vara så att många av dom som kallas arbetslösa eg inte vill ha jobb då dom får lika mycket för att inte jobba?? :-/
För det kan väl inte vara så att många av dom som kallas arbetslösa eg inte vill ha jobb då dom får lika mycket för att inte jobba?? :-/
GR_B skrev:
Menar du även att studie bidraget inte heller behövs ???
Är det inte så att en hel del som svartjobbar också är anmälda arbetslösa hos A-kassan (för att nu ansluta till det tråden egentligen handlar om....)??????Tossegubbe skrev:Det mest störande enligt min mening är den påstådda arbetslösheten i vårt kära fosterland.. kan någon insatt person vänligen förklara HUR vi kan ha typ 10% arbetslöshet och det ändå är näst intill omöjligt att få tag i personal och då menar jag inte någon som ska jobba för 10kr i timmen och ha 30 års yrkeserfarenhet utan bara någon/några som är villiga att göra skäl för lönen och komma i tid till jobbet..
För det kan väl inte vara så att många av dom som kallas arbetslösa eg inte vill ha jobb då dom får lika mycket för att inte jobba?? :-/
SVART eller VITT! Antingen eller och inget mellanting.
Betalas det vitt så ingår allt vad gäller mina försäkringar och garantier. Jag får lön och kan betala till min pension tills det blir dags.
Vill den snåle betala svart så får han göra det men timdebiteringen blir nästan lika hög för det. Jag tar ändå ut för att kunna avsätta pensionspengar + att det kostar extra i och med att jag gör jobbet på min annars lediga tid. Försäkringar och garantier ingår inte. Jag ser till att det inte finns några papper alls och blånekar till att någonsin ha varit där.
Betalas det vitt så ingår allt vad gäller mina försäkringar och garantier. Jag får lön och kan betala till min pension tills det blir dags.
Vill den snåle betala svart så får han göra det men timdebiteringen blir nästan lika hög för det. Jag tar ändå ut för att kunna avsätta pensionspengar + att det kostar extra i och med att jag gör jobbet på min annars lediga tid. Försäkringar och garantier ingår inte. Jag ser till att det inte finns några papper alls och blånekar till att någonsin ha varit där.
Jag har full respekt för synsättet allt eller inget. Men, sawsaw, förklara gärna mer så vi förstår hur det fungerar. Vad kostar du per timme svart och hur fördelar du de kronorna mellan lön, pension, "mertid" och risk. tar du verkligen inget ansvar för det jobb du utför om du jobbar svart, även om du gör fel?
Jag förstår. Tyvärr är får jag säga. Jag kan bara beklaga att situationen i nuläget är sådan att konsumenten vill/måste köpa varan eller tjänsten svart och den inställning som som hantverkarskrået har till detta i detta exempel.
Varför undrar ni kanske?
En del av mina erfarenheter av svartjobbare är precis som de som sawsaw exemplifierar i sin beskrivning och prisangivelse (och nej sawsaw det här är inget påhopp på din person)
Exemplet beskriver en yrkeskår som i en överhettad marknadsekonomi har stora möjligheter till att skapa utrymme för egen vinning och tar dessa.
Enligt sawsaws exempel tillgodogörs svartarbetaren kontant i fickan kommunalskatt, statlig skatt, pensionsavsättningar, semesterersättningar och andra lönebikostnader, overheadkostnader för lokalhyror och administration, risk och vinst, + de övriga kostnader som finns i ett normalt företagande (serviceavtal, verktyg, material mm). Är det en verksamhet i form av ett företag kan dessutom momsen dras på verksamhetens kostnader för svartjobbet (och kvittas mot vita jobb eller ev utbetalas till företagaren). Den vinst konsumenten gör i sawsaws exempel är litet mer än halva momsen, ca 13% av den normala timkostnaden inkl moms. Jag förstår inte att den som svart betalar normal timpeng exkl moms +10% kan kallas snål, snarare borde den kallas desperat eller blåst. Helt klart är i alla fall jag i fel bransch. Jag borde bli elektriker. Med 350 till 400 kr i timlön "efter skatt" så kan man nog gå rätt tidigt i pension.
En gång i tiden var båda parter rätt nöjda med en uppgörelse där arbetstagaren var glad över att slippa skatteavdraget och arbetsgivaren var glad över att slipa arbetsgivaravgifter och andra overheadkostnader. Nu är läget uppenbarligen inte så längre.
Varför undrar ni kanske?
En del av mina erfarenheter av svartjobbare är precis som de som sawsaw exemplifierar i sin beskrivning och prisangivelse (och nej sawsaw det här är inget påhopp på din person)
Exemplet beskriver en yrkeskår som i en överhettad marknadsekonomi har stora möjligheter till att skapa utrymme för egen vinning och tar dessa.
Enligt sawsaws exempel tillgodogörs svartarbetaren kontant i fickan kommunalskatt, statlig skatt, pensionsavsättningar, semesterersättningar och andra lönebikostnader, overheadkostnader för lokalhyror och administration, risk och vinst, + de övriga kostnader som finns i ett normalt företagande (serviceavtal, verktyg, material mm). Är det en verksamhet i form av ett företag kan dessutom momsen dras på verksamhetens kostnader för svartjobbet (och kvittas mot vita jobb eller ev utbetalas till företagaren). Den vinst konsumenten gör i sawsaws exempel är litet mer än halva momsen, ca 13% av den normala timkostnaden inkl moms. Jag förstår inte att den som svart betalar normal timpeng exkl moms +10% kan kallas snål, snarare borde den kallas desperat eller blåst. Helt klart är i alla fall jag i fel bransch. Jag borde bli elektriker. Med 350 till 400 kr i timlön "efter skatt" så kan man nog gå rätt tidigt i pension.
En gång i tiden var båda parter rätt nöjda med en uppgörelse där arbetstagaren var glad över att slippa skatteavdraget och arbetsgivaren var glad över att slipa arbetsgivaravgifter och andra overheadkostnader. Nu är läget uppenbarligen inte så längre.
Vet du vad du pratar om?gravedigger skrev:Jag förstår. Tyvärr är får jag säga. Jag kan bara beklaga att situationen i nuläget är sådan att konsumenten vill/måste köpa varan eller tjänsten svart och den inställning som som hantverkarskrået har till detta i detta exempel.
Varför undrar ni kanske?
En del av mina erfarenheter av svartjobbare är precis som de som sawsaw exemplifierar i sin beskrivning och prisangivelse (och nej sawsaw det här är inget påhopp på din person)
Exemplet beskriver en yrkeskår som i en överhettad marknadsekonomi har stora möjligheter till att skapa utrymme för egen vinning och tar dessa.
Enligt sawsaws exempel tillgodogörs svartarbetaren kontant i fickan kommunalskatt, statlig skatt, pensionsavsättningar, semesterersättningar och andra lönebikostnader, overheadkostnader för lokalhyror och administration, risk och vinst, + de övriga kostnader som finns i ett normalt företagande (serviceavtal, verktyg, material mm). Är det en verksamhet i form av ett företag kan dessutom momsen dras på verksamhetens kostnader för svartjobbet (och kvittas mot vita jobb eller ev utbetalas till företagaren). Den vinst konsumenten gör i sawsaws exempel är litet mer än halva momsen, ca 13% av den normala timkostnaden inkl moms. Jag förstår inte att den som svart betalar normal timpeng exkl moms +10% kan kallas snål, snarare borde den kallas desperat eller blåst. Helt klart är i alla fall jag i fel bransch. Jag borde bli elektriker. Med 350 till 400 kr i timlön "efter skatt" så kan man nog gå rätt tidigt i pension.
En gång i tiden var båda parter rätt nöjda med en uppgörelse där arbetstagaren var glad över att slippa skatteavdraget och arbetsgivaren var glad över att slipa arbetsgivaravgifter och andra overheadkostnader. Nu är läget uppenbarligen inte så längre.
Som köpare av hantverkstjänster anser jag mig veta vad jag pratar om. Likaså som företagare. Men, jag är inte speciellt insatt i din bransch sawsaw. Vad menar du att jag har fel i eller missuppfattat?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag tolkar det nog mer som ett uttryck för att sawsaw inte vill göra svartjobb.
Har själv ingen aning om vad som är en "normal" svarttaxa för eljobb nu. De eljobb jag har köpt har mest varit för att just få ett kvitto.
Att betala den svarttaxa som sawsaw nämner och dessutom inte få varken garanti eller del i ansvarsförsäkringen (även en duktig hantverkare kan ju råka ställa till det någon gång) vore ju direkt dumt.
Personligen är jag typen som kanske är lite överförsiktig. Om man anlitar en hantverkare svart så tar man en del risker. Skulle det hända en olycka så finns det risk att man blir skadetståndskyldig, och det finns inga försäkringar som täcker den risken. Många hantverksjobb är ju sådana där frånvaron av garantier och ansvar kan bli väldigt dyrt och struligt. OK skulle jag anlita en målare så kan man ju se risken som att det i värsta fall måste göras om, illa. Men anlitar du en rörkille så kan det ju bli oerhörda konsekvenser om jobbet inte blir rätt gjort.
I fallet med svart eljobb, och det går illa så lär väl krimimnalteknikerna få fram den skyldige så det är igentligen inte lika farligt. Om jag vore elektriker och råkat ställa till det med ex. en brand på ett svartjobb så tror jag att jag illa kvikt skulle leverera in ett kvitto till kunden (eller se till att få in det i bokföringen och vara helt oförstående till att det skulle saknas kvitto) och se till att min försäkring blir inblandad. För sannolikheten att det uppdagas ändå tror jag är mycket stor.
Har själv ingen aning om vad som är en "normal" svarttaxa för eljobb nu. De eljobb jag har köpt har mest varit för att just få ett kvitto.
Att betala den svarttaxa som sawsaw nämner och dessutom inte få varken garanti eller del i ansvarsförsäkringen (även en duktig hantverkare kan ju råka ställa till det någon gång) vore ju direkt dumt.
Personligen är jag typen som kanske är lite överförsiktig. Om man anlitar en hantverkare svart så tar man en del risker. Skulle det hända en olycka så finns det risk att man blir skadetståndskyldig, och det finns inga försäkringar som täcker den risken. Många hantverksjobb är ju sådana där frånvaron av garantier och ansvar kan bli väldigt dyrt och struligt. OK skulle jag anlita en målare så kan man ju se risken som att det i värsta fall måste göras om, illa. Men anlitar du en rörkille så kan det ju bli oerhörda konsekvenser om jobbet inte blir rätt gjort.
I fallet med svart eljobb, och det går illa så lär väl krimimnalteknikerna få fram den skyldige så det är igentligen inte lika farligt. Om jag vore elektriker och råkat ställa till det med ex. en brand på ett svartjobb så tror jag att jag illa kvikt skulle leverera in ett kvitto till kunden (eller se till att få in det i bokföringen och vara helt oförstående till att det skulle saknas kvitto) och se till att min försäkring blir inblandad. För sannolikheten att det uppdagas ändå tror jag är mycket stor.
Jag vill mena att det i mångt och mycket är det nog säljarens marknad nu när det gäller hantverkstjänster. Finns det inget alternativ till att betala 350 kr i timmen svart för en elektriker (för att du inte får jobbet gjort annars) så lär nog folk göra det. Det är min poäng.
Tog som ett exempel in offerter på markjobb förra året. Fick en offert på drygt 250 tkr exkl. moms för en mur och en gräsmatta. Jag tyckte det var mycket pengar och undrade om det fanns möjlighet att göra något på priset. Fick erbjudandet att betala 250 svart "vi kan glömma momsen". Nu kanske jag ska tillägga att jag bor i 08.
Tog som ett exempel in offerter på markjobb förra året. Fick en offert på drygt 250 tkr exkl. moms för en mur och en gräsmatta. Jag tyckte det var mycket pengar och undrade om det fanns möjlighet att göra något på priset. Fick erbjudandet att betala 250 svart "vi kan glömma momsen". Nu kanske jag ska tillägga att jag bor i 08.
