Varje år upptäcker många husägare att de har ett svartbygge på tomten. Ofta kommer det som en kalldusch när man själv ansöker om bygglov och det kan leda till stora kostnader och ett brutalt stopp för planer och drömmar om ett utbyggt hem.

Du kan läsa artikeln här: Svartbygge på köpet

E
Skrivet av: charle

hej om jag har redan monterat takfönster och jag vist inte at jag behöver byglov so vad händer do ? tack skika till charlie_sweden@hotmail.com

Inför kontraktsskrivningen på mitt hus nyligen så mailade jag stadsbyggnadskontoret och frågade om alla bygglov var i sin ordning. De hittade inte fastigheten i sina register och undrade om den bytt beteckning. Ska bli intressant att se vad som händer den dagen man vill ha ett bygglov.

Jonatan Rullman skrev:
Inför kontraktsskrivningen på mitt hus nyligen så mailade jag stadsbyggnadskontoret och frågade om alla bygglov var i sin ordning. De hittade inte fastigheten i sina register och undrade om den bytt beteckning. Ska bli intressant att se vad som händer den dagen man vill ha ett bygglov.
och du är säker på att du angav rätt beteckning med rätt ort?

huggan skrev:
och du är säker på att du angav rätt beteckning med rätt ort?
100% och lite till. Jag dubbelkollade också mailet nu och det är helt korrekt angivet. Kommunen har 30 000 invånare och bara 6-7 tätorter så risken för sammanblandning av orter eller liknande problem är tämligen marginell.

Svaret jag fick när jag bad om ett förtydligande på vad de menade med att de inte hade något var: "Nej, det finns inget i vårt register på varken beviljade bygglovsbeslut eller några ritningar. Vet du om fastigheten har bytt namn?"

Hela din fastighet är då ett svartbygge.

Förmodligen. Men den är byggd 1946 och grannarna har inte klagat hittills så det är troligtvis okej. :D

• Gilla
Jonas_123 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jonatan, gå in på lantmäteriets Min Fastighet. Vad hittar du där?

[länk]
Det är inte hans fastighet.

Än :)

KnockOnWood skrev:
Jonatan, gå in på lantmäteriets Min Fastighet. Vad hittar du där?

[länk]
Intressant sida. Tyvärr ingen information om ritningar eller bygglov men det är ju inte Lantmäteriets område. Däremot finns såklart fastighetskartan vilket var det som jag föll tillbaka på när byggnadskontoret inte kunde ge några svar. Alla permanenta byggnader etc., inkl. verandan, finns inritade på den. Förutom lekstugan och växthuset.

Nyfniken skrev:
Det är inte hans fastighet.
Jaså :cool:

Jonatan Rullman skrev:
Intressant sida. Tyvärr ingen information om ritningar eller bygglov men det är ju inte Lantmäteriets område. Däremot finns såklart fastighetskartan vilket var det som jag föll tillbaka på när byggnadskontoret inte kunde ge några svar. Alla permanenta byggnader etc., inkl. verandan, finns inritade på den. ...
Nej, vad jag avsåg var egentligen bara att det ger ett ovedersägligt bevis att fastigheten existerar,
trots kommunfolkets okunskap.

Men där har du ju något att utgå ifrån då.
Om kommunen inte har någon info alls om fastigheten, kan de ju knappast hävda svartbygge etc.
Brallorna neddragna till anklarna liksom :)

Jonatan Rullman skrev:
...
Förutom lekstugan och växthuset.
Ajajajaj, nu åker du dit :)

AnneFi
KnockOnWood skrev:
Ajajajaj, nu åker du dit :)
Undra vad jag åker på. Rivning utan lov?
Loggade in och ser att lantmäteriet har lagt till en byggnad på min tomt som inte varit inritad tidigare.
Antingen mitt äppelträd eller mina fyra pallkragar

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
G
Nyss köpt en fastighet i Östergötland byggd 1961.
1. Mäklaren har inte kunnat presentera några ritningar på fastigheten

2. Vid kontakt med byggnadskontoret meddelas att ritningsarkivet flyttats till Västervik på 70-talet och att det är
omöjligt att få fram någon information den vägen.

3. På Lantmäteriets översiktskarta kan jag se att min fastighet saknar två byggnader (vidbyggt garage och
vedhäck,ca.30 kvadrat). Mina grannars byggnader motsvarar däremot verkligheten.

4. Enligt chefen på lokala byggnadskontoret är det mycket vanligt med `papperslösa´ fastigheter i regionen på
grund av 70-talets arkivschabbel och eventuella svartbyggen kommer behandlas som legala..

• Gilla
Jonkas30
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.