4 735 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Svarta prickar på vägg efter kuddar legat mot väggen
Barnen hade ställt några soffkuddar mot väggen som vätter mot kattvinden, vet inte hur länge de stod så men inte mycket mer än en vecka i alla fall. När vi skulle lägga tillbaka dem i soffan fanns svarta (mögel?) pluttar på väggen bakom. Dessa vindar är igenspikade av tidigare ägare och kan sålunda inte besökas för inspektion. Antar att det inte ska vara på detta viset, bör jag ta upp ett hål och kika in? För övrigt verkar renoveringar av huset vara dåligt gjorda och funderar nu på hur man kan se om det finns problem på andra punkter av tilläggsisolering etc? 
Tog även ut kylskåpet från sin plats i köket nu och upptäckte där mögel på väggen! Anledningen till att vi tog ut kylsåpet var för att vi hittade vatten kring det på golvet och ville torka bakom och under. Upptäckte då möglet, som är på en yttervägg. Kanske är det dumt att placera ett kylskåp precis intill en yttervägg i ett hörn? Eller ska det inte vara problem i normalfallet?
Kan vara för klen isolering.
Jag hade en garderob ståendes i en ytterväggshörna, när den flyttades var det mögel på väggen, mest nertill i hörnet.
Jag rev upp väggen för att kolla om det var mögel i den, men det var bara gipsskivan inåt som var angripen.
Problemet var att garderoben höll värmen borta från väggen så det blev kallt nere i hörnet, så den fuktiga inomhusluften kondenserade på väggen. Att vi bara hade självdrag till ventilation hjälpte också till.
Huvudproblemet var att husets stomme var felkonstruerad, det fanns ingen isolering i hörnorna, utan bara massivt trä som blev en köldbrygga in till ytterväggen.
Efter det lärde jag mig att aldrig ställa nått dikt mot en yttervägg på ett äldre hus.
Jag hade en garderob ståendes i en ytterväggshörna, när den flyttades var det mögel på väggen, mest nertill i hörnet.
Jag rev upp väggen för att kolla om det var mögel i den, men det var bara gipsskivan inåt som var angripen.
Problemet var att garderoben höll värmen borta från väggen så det blev kallt nere i hörnet, så den fuktiga inomhusluften kondenserade på väggen. Att vi bara hade självdrag till ventilation hjälpte också till.
Huvudproblemet var att husets stomme var felkonstruerad, det fanns ingen isolering i hörnorna, utan bara massivt trä som blev en köldbrygga in till ytterväggen.
Efter det lärde jag mig att aldrig ställa nått dikt mot en yttervägg på ett äldre hus.
Vet inte om det beror på att frun är hysterisk men svarta pluttar på det sättet låter som vägglössspår i mina öron.pelrik skrev:Barnen hade ställt några soffkuddar mot väggen som vätter mot kattvinden, vet inte hur länge de stod så men inte mycket mer än en vecka i alla fall. När vi skulle lägga tillbaka dem i soffan fanns svarta (mögel?) pluttar på väggen bakom. Dessa vindar är igenspikade av tidigare ägare och kan sålunda inte besökas för inspektion. Antar att det inte ska vara på detta viset, bör jag ta upp ett hål och kika in? För övrigt verkar renoveringar av huset vara dåligt gjorda och funderar nu på hur man kan se om det finns problem på andra punkter av tilläggsisolering etc?![]()
Soffkuddarna värmeisolerar så att väggen bakom blir kall nog för att fukt ska kondensera där. Sedan kommer mögelangreppet som ett brev på posten. Been there, done that. Men det är helt normalt för inte så välisolerade hus. Och eftersom fukten kommer inifrån finns det ingen större anledning att riva upp väggen och titta inuti. Det ser med allra största sannolikhet helt normalt ut där.
Jag såg nu att platsen var en maskerad dörr in till kallvinden som tapetserats över. När man känner med handen över dörren är det mycket kallar än resten av väggen. MAO är denna lilla dörr oisolerad medan resten av väggen har någon form av isolering. När kuddarna stod där blev det ingen cirkulation vilket gjorde att fukt kunde samlas där på det kallaste stället.
Klicka här för att svara