15 318 läst ·
14 svar
15k läst
14 svar
Svart ytterdörr
Svart dörr i soligt läge sägs vara en dålig kombination. Bara så du tänker på det.
Vi blev varnade för att ha svart ytterdörr då karm och dörr kan "knäppa" (dvs låta) när solen värmer upp ytan och storleken på dörr och/eller karm förändras (olika materialkombinationer).
Vi köpte svart dörr , blev helt rätt utseendemässigt - men det knäpper när solen ligger på ;-/
Vi köpte svart dörr , blev helt rätt utseendemässigt - men det knäpper när solen ligger på ;-/
O sällan gäller garantier på just svarta dörrar (ncs 9000) och över om jag minns rätt...
Staffan
Staffan
Anna_Robban: Hur tyckte ni resultatet blev? Lämnade ni in den för ommålning?
Marge_III: "Knäpper" det så det hörs väl? Även inomhus?
Detta är helt sjukt, men jag har aldrig hört talas om detta med svarta dörrar. Däremot har jag tänkt att vad få det är som har det. Tror inte jag har sett en enda svart dörr faktiskt. Men jag har fått för mej att jag vill ha det!
Marge_III: "Knäpper" det så det hörs väl? Även inomhus?
Detta är helt sjukt, men jag har aldrig hört talas om detta med svarta dörrar. Däremot har jag tänkt att vad få det är som har det. Tror inte jag har sett en enda svart dörr faktiskt. Men jag har fått för mej att jag vill ha det!
Nä vi målade själva. Tyckte det blev bäst eftersom våra fönster är handmålade. Har nog inte samma stil på hus, men att lämna in den borde väl inte va så dumt? Farmors gamla lagård har svarta dörrar- Aldrig hört att det skulle ha knäppt om dom, så det kanske beror på va det är för material??
Lindab: När solen står högt (på sommaren) lyser den på vår dörr tidigt på morgonen och då "knäpper" det vilket tydligen beror på spänningar mellan karm och dörr (olika material).
Jag skulle absolut göra samma val igen eftersom jag tycker att det är snyggt med svart dörr - men om dörren skulle exponeras i sol hela dagen så skulle jag nog tänka mig för två gånger.
Jag skulle absolut göra samma val igen eftersom jag tycker att det är snyggt med svart dörr - men om dörren skulle exponeras i sol hela dagen så skulle jag nog tänka mig för två gånger.
Jag som har sol nästan hela dagen på min ytterdörr.... SKulle de vara dumt att ha en svart dörr då?? Hur mkt knäpper de? Varför knäpper de och försvämrar de livslängden??? Vilka företag erbjuder svarta ytterdörrar???
Ha i åtanke att en svart eller väldigt mörk färg blir cirka 70% varmare när solen står på, följden blir att trät torkar ut och spricker snabbare än om man använder en ljus färg..
Svart lasyr på ytterdörr är ingen bra idé, i synnerhet om det handlar om fanér. Har en sådan själv, dröjde 2-3 år innan fanéren började veckla sig. Är det en massiv dörr tycker jag det fortfarande inte är någon toppenidé, men då kan skadan minimeras genom att man drar över den årligen. Men om man gillar svart och har en massiv dörr, så varför inte? Tar runt en timme att betsa om den. I solläge kanske en extratimme om man behöver gå en extra runda, vilket som bekant är peanuts i hussammanhang ;-( (Själv lyssnar jag för närvarande till Öresundsvindarna som sveper fram över åkern och känner att jag behöver ytterligare några timmar för att tilläggsisolera vinden..)
Klicka här för att svara