9 802 läst ·
23 svar
10k läst
23 svar
Svart, vit, blå o grön/gul kabel. Hur koppla jag dem till takdosa?
Moderator
· Stockholm
· 56 250 inlägg
Omöjligt att svara på. Det behövs mer uppgifter. Ta reda på var de andra ändarna av trådarna slutar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Men det där är väl fel uttag, eftersom det finns skyddsjord i taket måste det finnas i uttaget också.....
Svart och vit tyder på att det finns en dubbel brytare (krontändning/kronbrytare)
Protte
Svart och vit tyder på att det finns en dubbel brytare (krontändning/kronbrytare)
Protte
Uttag med fyra stift? Ett kronuttag har tre honor och proppen har tre hanar, men ett uttag med fyra stift i en villa,lägenhet har jag aldrig sett.GoC skrev:
Till TS:
Jord och nolla är ju lätt identifierbara men vi vet inte om det är rätt kopplat i andra änden.
Vad svart och vit är hoppas jag att elektrikern har koll på.
Om inte den som gjort installationen är anträffbar så är mitt råd att vänta tills denne är tillbaka efter semestern.
H hempularen skrev:
De kablarnar kopplad till strömbrytare. Det finns en vit kabel ( man ser inte den på bilden) kopplad till en nedåt pillen på bottom sidan.
Visa bilaga 343218
Gammalt Kronlamputtag med centrumjordstift
Gammalt Kronlamputtag med centrumjordstift
Det är en helt nytt installation men vi ska ha vanlig taklampa and en hänglampa nära till fönster. Alla kablarna är kopplad till takdosa.GoC skrev:
Det är en helt nytt installation igenom hela huset men kanske något som man göra bara i Småland.E elmont skrev:
Jag skulle tippa på att det finns ett uttag till som är tänkt att tändas på samma brytare. I så fall skall tändtrådarna kopplas ihop på samma plint, ena röret går alltså vidare till nästa uttag. Men kolla om resten av installationen är jordad eller ojordad innan du väljer vilket takuttag du ska montera.