Elektrikerna har semester nu och allt är färdig men lamputtag är inte kopplat. Hur kan jag koppla dem?

• Okopplade elkablar hänger från ett öppet uttag i taket mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Okopplad taklampans anslutningsplint med färgkodade N och P märkta terminaler.
    Skapa konto
Omöjligt att svara på. Det behövs mer uppgifter. Ta reda på var de andra ändarna av trådarna slutar.

Det är något som inte stämmer, du har 4 st tåtar från taket men bara 2 st anslutningar på lamputtaget, som dessutom är ojordat, skall det vara så ???

Men det där är väl fel uttag, eftersom det finns skyddsjord i taket måste det finnas i uttaget också.....
Svart och vit tyder på att det finns en dubbel brytare (krontändning/kronbrytare)

Protte

• Gilla
Erver och 2 till
  • Laddar…
Måste ha suttit ett sånt där gammalt uttag i taket med fyra stift. Jord, nolla och två tändtrådar. För sådana där gamla lampa med flera glödlampor som kunde tändas i två grupper. Antingen en, andra eller alla

Pilla inte om du inte vet vad du håller på med. Använd ficklampa eller ring en annan elektriker om det är panik.

• Gilla
Ingemar O och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Måste ha suttit ett sånt där gammalt uttag i taket med fyra stift. Jord, nolla och två tändtrådar. För sådana där gamla lampa med flera glödlampor som kunde tändas i två grupper. Antingen en, andra eller alla
Uttag med fyra stift? Ett kronuttag har tre honor och proppen har tre hanar, men ett uttag med fyra stift i en villa,lägenhet har jag aldrig sett.

Till TS:
Jord och nolla är ju lätt identifierbara men vi vet inte om det är rätt kopplat i andra änden.
Vad svart och vit är hoppas jag att elektrikern har koll på.
Om inte den som gjort installationen är anträffbar så är mitt råd att vänta tills denne är tillbaka efter semestern.

H hempularen skrev:
Omöjligt att svara på. Det behövs mer uppgifter. Ta reda på var de andra ändarna av trådarna slutar.

De kablarnar kopplad till strömbrytare. Det finns en vit kabel ( man ser inte den på bilden) kopplad till en nedåt pillen på bottom sidan.

• Baksidan av en strömbrytare med synliga anslutningspunkter, men utan vit kabel.
    Skapa konto
  • Vit kronlamputtag med ett centrumjordstift och tre hål, monterad på en mörk texturerad yta.
    Skapa konto
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Modernt vägguttag med integrerade USB-portar för nyinstallation. Nu för tiden så är det sådana här uttag som gäller när det är nyinstallation.

GoC GoC skrev:
Det är en helt nytt installation men vi ska ha vanlig taklampa and en hänglampa nära till fönster. Alla kablarna är kopplad till takdosa.

Det uttaget är en mycket udda fågel och har aldrig varit "standard" i vårt land. Det har använts på något enstaka ställe och jag tror inte att det har funnits i handeln på många många år.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det uttaget är en mycket udda fågel och har aldrig varit "standard" i vårt land. Det har använts på något enstaka ställe och jag tror inte att det har funnits i handeln på många många år.
Det är en helt nytt installation igenom hela huset men kanske något som man göra bara i Småland.

Ser att mitt inlägg kommer lite sent, men jag avser det runda med ett jordstift i centrum.

Jag skulle tippa på att det finns ett uttag till som är tänkt att tändas på samma brytare. I så fall skall tändtrådarna kopplas ihop på samma plint, ena röret går alltså vidare till nästa uttag. Men kolla om resten av installationen är jordad eller ojordad innan du väljer vilket takuttag du ska montera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.