Håller på och möblerar om i källare och när jag tog bort ett par bokhyllor som stått 10 år i ett hörn så fick jag syn på ett par mollyplugg som jag själv satte dit för drygt 10 år sen. När jag skruvade ut skruvarna så kommer en skruv ut rostig...
Gipsen ser inte helt fräsch ut sista 2 dm mot golvet (missfärgad färg) och det fortsätter ner bakom golvlisten. Tar då en såg och sågar av gipset ca 3 cm upp från golvet. Upptäcker då att någon (innan vi flyttade in) har satt träregel mot den oisolerade källarväggen och sen dragit gipsen ända ner till golvet för att sen som pricken över i flytspackla så att gipset tom sticker ner i golvet.

OK, värsta skitkonstruktionen alltså och även om golv och vägg är torr så kommer det ju suga fukt ändå. Det är ganska tort men jag kan tänka mig att vattnet trycker på vissa årstider så att skruven rostar.

Men nu till min fråga, jag har sågat av en liten bit av regeln och även gipsen och de är verkligen svarta men helt jämnsvarta. Inga prickar eller annat svampaktigt och trät är stenhårt, inte en tendens till röta. Det luktar dock riktigt starkt "källare" om träbiten. Även pappen från gipsen är helt jämnsvart på baksidan men inte på insidan där den bara är grå.

Är detta svartmögel eller har de använt någon old school antimögel behandling på träreglarna och baksidan på gipsen som göra dem svarta?

Huset är från -42 och har aldrig blivit dränerat. Det står dock på sprängsten och jag tror det även går upp en bit på källarväggarna. Just det hörnet på huset har varit lite eftersatt på utsidan och det har runnit vatten från en rabatt mot väggen. Det är ändå hyfsat torrt i skarven mellan golv och vägg.

Det är med största sannolikhet svartmögel, ja... Är skruvarna rostiga så kommer det in fukt i väggen och då ska du definitivt inte ha något organiskt (trä eller papp) mot den väggen!
Det enda rätta är att först ta bort allt organiskt som är mot vägg och golv och sen helst då bara putsa väggen med bruk/puts och måla med silikatfärg (även kallad "putsfärg") som andas.
Alternativt kan du bygga med stålreglar och fuktbeständig skiva och lägga ventilation i övre och undre kant av väggen (antingen lämna springa eller ventilerad list).
Mekanisk ventilation är en tredje variant om det är ordentligt fuktigt i vägg/golv. Titta på Nivell t.ex.

Min första tanke var också svartmögel med tanke på omständigheterna men trät är helt jämnsvart, inga prickar öht, mer som att det är betsat med svart bets. Min tanke var att höra om någon hade koll på om det kunde vara någon antimögelbehandling

Kan det vara sot? Förr skyddades i vissa fall trä på känsliga ställen genom att bränna så det blev lite kol och sot som lär skydda mot röta enligt dåtidens resonemang.
Har själv en hjärtvägg som är gjord på det viset. Gav mycket huvudbry när vi renoverade och upptäckte hur det var gjort.

Tänkte det också men det färgar inte av någonting vilket väl ett sotat trä borde göra, eller?

Bilder?

Närbild på en hand som håller ett avsågat trästycke med en synlig spik, i bakgrunden suddig borr och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad gipsvägg med mögel vid trägolv och baslist, renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där trät ser ju hur friskt ut som helst! Tycker inte det ser ut som svartmögel utan en ytbehandling.... (syftar på den första bilden)

Men jag är ingen expert på området dock! :thinking:

Håller med men var osäker på om det verkligen kunde vara så. Hade varit nice om någon tvärsäkert kunde säga att "javisst, det var en vanlig metod på xx-talet att måla med xxx så att det blev alldeles svart".

Tjära?

• Gilla
Ljus
  • Laddar…
Skulle kunna vara men den färgar inte av någonting och de är ett väldigt tunnt lager, betyder ju inte att det inte skulle kunna vara tjära ändå. Kanske fanns någon special tjärbets en gång i tiden...

Efter att sett bilden är även jag inne på att det är tjära. Kan varit så att de spädde den för att ändträt skulle suga bättre.

Har sågat upp resten nu och nån jäkla behandlingen är det för en regel var nämligen obehandlat (!), den var inte svart, inte heller något svartmögel och även den frisk utan röta. Så jag låter det nog vara öppet, kommer sätta bänkskåp längs alla ytterväggar som döljer avsaknaden av golvlist

Tror inte det är tjära. Det luktar för starkt för inomhusbruk. Tror mer på kallasfalt eller vanlig svart färg (oljefärg). Känns som en rimlig fuktsäkring som skulle kunna ha använts på 70 - 80-talet. Kanske även 90-talet. Det är nog mest beroende på den som byggt, när vederbörandes byggtekniska kunskaper inhämtats.

Vi har liknande konstruktion här och där i huset vad det verkar. Inte det svarta ytskyddet, men väl den listiga lösningen med gipsskivor dikt an mot oisolerad platta som sedan flytits. Även trä direkt mot platta. Byggt på 80-talet.
Själv gjorde jag en temporär tätning mot drag i ett ekonomiutrymme där jag dubbelvek asfaltpapp/vindpapp och kilade in mellan gips och/eller träreglar med ngn mm glipa mot plattan. Efter några år när jag gjorde vid där så luktade de pappremsorna källare, men var opåverkade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.