Byggahus.se
För cirka 18 månader sen köpte jag ett radhus. Förra veckan hittade jag svart mögel i nedre hörnet i vardagsrummet på väggen till badrummet samt lite mot fasad. (Bifogas bild finns)

Enligt försäkringsbolagets besiktningsman kommer förmodligen fukten från ett rör som inte är i funktion längre men som sticker upp och kan nog påverka tätskikten. (Även bild på det bifogas)

Mina misstankar är att försäkringsbolaget kommer heja vilt och jag lär ta smällen då badrummet har några år på nacken.

Tror ni att jag kan räkna detta som ett dolt fel och kontakta säljaren?

Om det verkligen är våtrummets tätskikt som har lett till mögel då måste det ha varit så väldigt länge tills det har visat sig utvändigt, vad tycker ni?
 
  • Vit vägg, blått golv, rör längs hörnet, en liten skada eller smuts på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögel vid hörn av rum, skadad vägg, trägolv, fuktskada eller mögelskada synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med vita väggar och blå golvbeläggning samt en synlig vit rörledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur kan det vara dolt fel då alla kan se röret??
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Hur gammalt är badrummet och kan man förvänta sig att ett badrum av den åldern håller tätt?

Fanns inget mögel alls på visningen? Golvet verkar ha svällt, det har hänt efter visningen eller noterade du det bara inte?

Hur är det med tiden? När var visningen, när fick du tillträde och när upptäckte du detta?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Hur kan det vara dolt fel då alla kan se röret??
Borde man ha misstänkt att det röret kan leda till mögel / fuktskada i vägg?
 
Tommty
B byggkillen8264 skrev:
Borde man ha misstänkt att det röret kan leda till mögel / fuktskada i vägg?
enligt den enormt djupgående undersökningsplikten - Ja
 
  • Gilla
byggkillen8264
  • Laddar…
Är den ena väggen en yttervägg? Inte säkert att röret är boven, kan även vara markfukt från grund eller mark. Hur är det med dränering och avvattning utanför? Finns stuprör i närheten som kan ha vattenfyllt marken runt husets fasad?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
B byggkillen8264 skrev:
För cirka 18 månader sen köpte jag ett radhus. Förra veckan hittade jag svart mögel i nedre hörnet i vardagsrummet på väggen till badrummet samt lite mot fasad. (Bifogas bild finns)

Enligt försäkringsbolagets besiktningsman kommer förmodligen fukten från ett rör som inte är i funktion längre men som sticker upp och kan nog påverka tätskikten. (Även bild på det bifogas)

Mina misstankar är att försäkringsbolaget kommer heja vilt och jag lär ta smällen då badrummet har några år på nacken.

Tror ni att jag kan räkna detta som ett dolt fel och kontakta säljaren?

Om det verkligen är våtrummets tätskikt som har lett till mögel då måste det ha varit så väldigt länge tills det har visat sig utvändigt, vad tycker ni?
Dina misstankar är mycket sannolikt korrekta.
Det är ditt hus och det låter som om skadorna inte kommer betinga något värde från försäkringsbolaget med tanke på åldern.

Möjligtvis kan du få ersättning för skador på husets stomme om det visar sig finnas i samband med rivningen, så dokumentera underliggande skador och håll kontakt med försäkringsbolaget, det är dock sannolikt låga ersättningar vi talar om under 10k.

Lycka till med renoveringen!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är den ena väggen en yttervägg? Inte säkert att röret är boven, kan även vara markfukt från grund eller mark. Hur är det med dränering och avvattning utanför? Finns stuprör i närheten som kan ha vattenfyllt marken runt husets fasad?
Får kika på det, tack för tipset!
 
ARJU ARJU skrev:
Dina misstankar är mycket sannolikt korrekta.
Det är ditt hus och det låter som om skadorna inte kommer betinga något värde från försäkringsbolaget med tanke på åldern.

Möjligtvis kan du få ersättning för skador på husets stomme om det visar sig finnas i samband med rivningen, så dokumentera underliggande skador och håll kontakt med försäkringsbolaget, det är dock sannolikt låga ersättningar vi talar om under 10k.

Lycka till med renoveringen!
Misstänkte det, får svar från försäkringsbolaget nästa vecka. Tack för ditt svar!
 
Vad menar du med att du ”hittade” möglet? Har det stått någonting framför i 18 månader och stod där något på visningen?

Det kan mycket väl även komma utifrån eller uppifrån. Öppna tapeten och kika i samråd med sitt försäkringsbolag, lycka till!
 
B byggkillen8264 skrev:
För cirka 18 månader sen köpte jag ett radhus. Förra veckan hittade jag svart mögel i nedre hörnet i vardagsrummet på väggen till badrummet samt lite mot fasad. (Bifogas bild finns)

Enligt försäkringsbolagets besiktningsman kommer förmodligen fukten från ett rör som inte är i funktion längre men som sticker upp och kan nog påverka tätskikten. (Även bild på det bifogas)

Mina misstankar är att försäkringsbolaget kommer heja vilt och jag lär ta smällen då badrummet har några år på nacken.

Tror ni att jag kan räkna detta som ett dolt fel och kontakta säljaren?

Om det verkligen är våtrummets tätskikt som har lett till mögel då måste det ha varit så väldigt länge tills det har visat sig utvändigt, vad tycker ni?
Jag tror fortfarande inte att röret är boven här, för liten källa. Du bör riva upp mattan och golvlist i rummet och fortsätta undersöka innan du kapar röret. Såg även din tråd på Fäjsbåkk.
 
Ser ju ut som en lös rörstump på det övre röret också. Är inget av rören i bruk eller vad? Låter extremt osannolikt att ett par oanvända rör ska kunna orsaka dylika skador. Ser det ut så där så är det antagligen fukt som tillförs konstant från någonting........Nåt som läcker och som är i bruk eller så vatteninträngning i vägg utifrån. Kan ju rinna i väggen och samlas längst ner om det är gjuten platta.
Dessutom ser det ju ut som det är kladdigt med färg på socklar och det så det är ju inte otroligt att säljaren vet av detta och snyggade till det vid försäljningen........
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.