Köpte ett hus (byggt 73 enplanshus med krypgrund) för ett år sedan, finns dolda fel försäkring (Anticimex). TIdigare i år hittade jag mögel bakom en list längs en yttervägg. Rev angripet område och fixade själv. Min egna bedömning var att det hade stått en blomma/ akvarium eller liknande som hade läckt bakom listen och skapat fukt i ett avgränsat område.

Idag rev jag bröstpanel i ett annat rum (en innervägg) och bakom en innerdörr hittar jag ett större område med mögel som dessutom sträcker sig ner under golvet (som jag inte har rivit än). Panelen och lister slöt tätt i överkant och det här området kan jag inte bortförklara med blomstervattning etc då det är bakom dörren.

Någon som har en idé om vad som kan orsaka dessa lokala angrepp?
 
Din bild funkar inte.
 
A
Har du en planritning där du kan markera vilka väggar du hittat mögel på?

Har du varit nere i krypgrunden och inspekterat?
Ser du någon mögel där?

Hur är det med golven i de olika rummen, är alla golv nya?

I hur många rum sitter det bröstpanel?


:::::::
Min gissning är att krypgrunden läcker fukt upp till boytan men pga golven och eventuella foam/plast går fukten ut mot kanterna. Kan även finnas mögel under golven.

Eftersom bröstpanel sitter utanpå väggen kan mögel och fuktig luft gå mellan dessa två lager och mögeltillväxt ökar/frodas där.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Din bild funkar inte.
Nja, det är ingen bildfil utan ett pdf-dokument, tyvärr så fungerar det inte att ladda ner pdf-dokument via byggahus-appen på android-enheter, utan man behöver använda webbläsare.

Här kommer bilden som bild,
Gammal skadad trägolv och vägg med mögel, spikar synliga, renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stefan N Stefan N skrev:
Din bild funkar inte.
 
  • Mögel på vägg, skadade trägolvplankor, fuktproblem, renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med vattenskador, mögel, borttagen list, oavslutat golv, dekorativa målningar. Behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Har du en planritning där du kan markera vilka väggar du hittat mögel på?

Har du varit nere i krypgrunden och inspekterat?
Ser du någon mögel där?

Hur är det med golven i de olika rummen, är alla golv nya?

I hur många rum sitter det bröstpanel?


:::::::
Min gissning är att krypgrunden läcker fukt upp till boytan men pga golven och eventuella foam/plast går fukten ut mot kanterna. Kan även finnas mögel under golven.

Eftersom bröstpanel sitter utanpå väggen kan mögel och fuktig luft gå mellan dessa två lager och mögeltillväxt ökar/frodas där.
 
  • Arkitektonisk ritning av husplan, inkluderar mått, rumsetiketter, fönsterplacering. Redigeringar markerade med röda kryss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Troligen en köldbrygga så att den fuktiga inomhusluften kondenserar och mögel kan växa vintertid. Detta är vanligt i gamla dåligt isolerade hus från 70-talet med köldbryggor. Dolt fel lär det knappast vara, det är förväntat i dessa gamla hus.
 
Det ser ut som att fukten krupit underifrån. Eftersom du inte har ett våtrum i närheten är det något konstigt. Anmäl till f-bolaget och förbered att riva upp.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Har du en planritning där du kan markera vilka väggar du hittat mögel på?

Har du varit nere i krypgrunden och inspekterat?
Ser du någon mögel där?

Hur är det med golven i de olika rummen, är alla golv nya?

I hur många rum sitter det bröstpanel?


:::::::
Min gissning är att krypgrunden läcker fukt upp till boytan men pga golven och eventuella foam/plast går fukten ut mot kanterna. Kan även finnas mögel under golven.

Eftersom bröstpanel sitter utanpå väggen kan mögel och fuktig luft gå mellan dessa två lager och mögeltillväxt ökar/frodas där.
Det är tre rum med bröstpanel, golven är sannolikt lagda typ 90-00-tal, finns i alla fall under parketten i delar av huset en plastmatta á la 70 tal.

Krypgrunden är torr och utan avvikande lukt, finns ett område precis under tvättstugan där alla rörgenomdragningar är där det är aningen fuktigare i sanden (finns markplast och sand).
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Finns radiatorrör i bjälklaget?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det ser ut som att fukten krupit underifrån. Eftersom du inte har ett våtrum i närheten är det något konstigt. Anmäl till f-bolaget och förbered att riva upp.
Är det inte bara en effekt av att kylan tränger in underifrån (eller värmen ut om man ska vara korrekt) och kondensvatten rinner nedåt? Fuktigast blir det då vid golv-vägg-vinkeln och där trivs möglet som klättrar uppåt. Typiskt kondensfenomen i sovrum där man ju ligger och fuktar ned rumsluften hela nätterna.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Beskriv hur huset ventileras och värms upp. Finns ventiler i sovrum tex ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns radiatorrör i bjälklaget?
Nej, bara direktverkande el i huset 😬
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Beskriv hur huset ventileras och värms upp. Finns ventiler i sovrum tex ?
Det är direktverkande el, självdrag (inte så välisolerat), med luftluftpump. Fönsterbyte och insättning av ventiler är planerat till våren, väntar bara på bygglov för fasadändring
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det inte bara en effekt av att kylan tränger in underifrån (eller värmen ut om man ska vara korrekt) och kondensvatten rinner nedåt? Fuktigast blir det då vid golv-vägg-vinkeln och där trivs möglet som klättrar uppåt. Typiskt kondensfenomen i sovrum där man ju ligger och fuktar ned rumsluften hela nätterna.
Men bara på 75 cm av totalt ca 12 m vägg och dessutom bakom innerdörren där man inte möblerar alls
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.