3 935 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Svart fogmassa träfasad
Hej
Börjat skrapa en träfasad inför målning (liggande panel). Egentligen behöver den nog bytas då den är i söderläge och väldigt sprucken på sina ställen... men det får bli ett annat år... tidigare ägare har fogat vissa sprickor med en svart fogmassa. Det verkar ha fungerar väldigt bra då det hållt iaf i ca 13 år. Vet ni vad det kan vara för fogmassa?
En annan fasadsida har jag själv för ett antal år sen använt en vit fogmassa på, den var dock helt värdelös då den släppte efter ett tag.
Har sett att man kan använda linoljekitt till sprickor om man ska måla med linoljefärg, går detta att använda även till annan fasadfärg?
Mvh
Börjat skrapa en träfasad inför målning (liggande panel). Egentligen behöver den nog bytas då den är i söderläge och väldigt sprucken på sina ställen... men det får bli ett annat år... tidigare ägare har fogat vissa sprickor med en svart fogmassa. Det verkar ha fungerar väldigt bra då det hållt iaf i ca 13 år. Vet ni vad det kan vara för fogmassa?
En annan fasadsida har jag själv för ett antal år sen använt en vit fogmassa på, den var dock helt värdelös då den släppte efter ett tag.
Har sett att man kan använda linoljekitt till sprickor om man ska måla med linoljefärg, går detta att använda även till annan fasadfärg?
Mvh
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Det finns väldigt bra fog för utomhusbruk. Undvik linoljekitt om du ska använda alkyd eller akrylatfärg. Tänk också på att grunda före fogning, då sitter fogen bättre.
Jag har använt sån här: https://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/fogmassa/utefog-illbruck-vit-p18121
Jag har också använt tec 7. Båda har funkat bra.
Kulören är nog inte avgörande om du ändå ska måla över... men de flesta fogar finns ju i olika kulör.
Jag har också använt tec 7. Båda har funkat bra.
Kulören är nog inte avgörande om du ändå ska måla över... men de flesta fogar finns ju i olika kulör.
Beror väl lite på vart det är. Är det mitt på en en bräda ta en mjuk stålspackel, typ en japanspackel. Ska du foga mellan två brädor, alltså någon form av hörn kan du släta fogen med en fogpinne eller vad det heter. Som en halvspetsig spackel med spets av silikon/gummi. Tec 7 blir väldigt kladdig direkt på fingret och man vill ju inte spruta på en massa diskmedel när man ska måla sen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden