117 369 läst ·
259 svar
117k läst
259 svar
Svårt att sälja, mot all förmodan
Då ts redan i inlägg 98 skriver att huset är sålt så är det förvånansvärt hur många som fortfarande kommer med råd om hur en försäljning på ts hus skall gå till
Den som tror att hen förstår marknaden biter sig i foten. Marknadens mekanismer följer vissa mönster men det är samtidigt "rörliga mål". Vad som är värdefullt för en person betyder inget för den andra. Om jag har krav på stort garage och inte bryr mig om hur tomten ser ut så tittar jag inte på samma objekt som den trädgårdsintresserade cyklisten.
Utvecklingen framåt är också svår att sia om. När jag letade hus för 25 år sedan så hade jag två intressanta objekt. Ett nästan nytt för 2.1 milj, eller ett 30 år gammalt för 1 milj.
Köpte det äldre för 30% under utgångspris. I dagsläget är förhållandena motsatta. Det nyare huset kostar i dag runt 3.5 milj, medan det äldre ligger omkring 4 milj. Man kan hitta på otaliga orsaker till detta, men min gissning är helt enkelt att dett skett en generationsväxling. När det säljs ett flertal hus i ett område så stiger priserna och tvärtom. Om de nya grannarna betalar mycket för sina hus så ökar värdet på ditt hus utan att du behöver göra någonting.
Utvecklingen framåt är också svår att sia om. När jag letade hus för 25 år sedan så hade jag två intressanta objekt. Ett nästan nytt för 2.1 milj, eller ett 30 år gammalt för 1 milj.
Köpte det äldre för 30% under utgångspris. I dagsläget är förhållandena motsatta. Det nyare huset kostar i dag runt 3.5 milj, medan det äldre ligger omkring 4 milj. Man kan hitta på otaliga orsaker till detta, men min gissning är helt enkelt att dett skett en generationsväxling. När det säljs ett flertal hus i ett område så stiger priserna och tvärtom. Om de nya grannarna betalar mycket för sina hus så ökar värdet på ditt hus utan att du behöver göra någonting.
Kul då blir både säljare och köpare nöjdaI IHLi skrev:Nu har budgivningen kommit upp till nivåer som vi kan klara vår husaffär med. Den som köper vårt radhus kommer att göra en riktigt bra affär. Och det känns otroligt roligt; det unnar vi dem och det känns roligt att få sälja till någon som kan få den starten i huset. Sett på det stora hela gör vi ingen dålig affär heller om man slår ihop det med vår husaffär nu som blev en bra affär för oss.
Det gör inget att vi säljer för mycket lägre pris än det uppskattade värdet och mycket lägre än de andra har sålt för under året. Vi har gjort en bra vinst i alla fall och jag är bara så tacksam över att vi har fått bo här under alla de här åren. Här har vi haft det så bra. Vi har bott i ett så fint område, nära fin natur och de bästa tänkbara grannar som kommer att vara våra vänner för livet. Här har våra barn fått en bra start i bra skolor och förskolor, och fullt med små kompisar att springa runt och leka med. Här har vi verkligen älskat varandra och livet. Jag vet inte vad man mer kan begära.
Nu släpper jag det här och hoppas att blivande köpare som flyttar in i vårt hus vårdar det väl och får många fina år i det precis som vi har haft. Vi går inte med förlust och någon annan kommer att göra en riktigt bra affär.
Det är inte alls dumt, om jag fick göra om min senaste husaffär, så skulle jag inte ens tänka på att sälja mitt gamla hus innan jag köpt nytt. Vi satte ut vårt hus till försäljning för 6 år sedan och fick snart några intresserade, men vi hade själva svårt att hitta ett hus där vi ville bo. Den första seriösa spekulanten hann hoppa av, men mitt under semestern så ringde mäklaren och hade en ny, seriös spekulant som ville köpa huset. Denna gång blev vi övertalade av mäklaren att sälja, dumt nog. "Vi magasinerar bohaget och flyttar in i en lägenhet" verkade som en bra lösning, så vi skrev på alla papper.I IHLi skrev:Nu skriver jag hit för att be om råd och hjälp i en svår fråga:
Hela våren har vi haft vårt radhus, som ligger i ett attraktivt område nära storstad, ute på "kommande". Många har visat intresse och velat köpa men vi har inte vågat sälja bostaden innan vi själva hade köpt. Dumt, förstår jag nu, men det kändes osäkert att sälja och inte veta vart vi skulle ta vägen med tanke på att vi har barn i skolåldern.
De lägenheter som fanns tillgängliga var alla nybyggda med dyr hyra, som tur var så fick vi använda mina föräldrars stuga som "förråd". Så vi, två vuxna och två barn på 7 och 5 år, flyttade ut ur vårt hus på 330 kvm inkl boytor till en 78 kvm stor lägenhet med två sovrum. Lägenheten kostade i princip dubbelt så mycket som vårt gamla hus, "men vi ska ju inte bo så länge där". Men gissa om vi fick kasta mycket grejer. Det tog över 1,5 år och mycket frustration innan vi äntligen hittade ett hus på Blocket(!). Jag drog några erfarenheter av detta:
1. Jag kommer aldrig mer att låta mäklaren avgöra när det är bäst att sälja; för mäklaren är det alltid så snabbt som möjligt. Det jag som bestämmer när det passar oss bäst. Passar det inte mäklaren, så välj en annan.
2. Nästa gång kommer jag att köpa det nya huset FÖRST, innan jag säljer det gamla. Även om jag blir stående med två hus, så är det inte säkert att det kostar mer än en lägenhet och magasinering. Dessutom slipper man flytta två gånger! Det gamla huset är dessutom rätt enkelt att hyra ut, det finns många som gärna hyr ett hus till samma eller billigare kostnad än en lägenhet.
Just my two cents.
Vad gör du när banken inte beviljar dig lån till två hus?T Tilt skrev:Det är inte alls dumt, om jag fick göra om min senaste husaffär, så skulle jag inte ens tänka på att sälja mitt gamla hus innan jag köpt nytt. Vi satte ut vårt hus till försäljning för 6 år sedan och fick snart några intresserade, men vi hade själva svårt att hitta ett hus där vi ville bo. Den första seriösa spekulanten hann hoppa av, men mitt under semestern så ringde mäklaren och hade en ny, seriös spekulant som ville köpa huset. Denna gång blev vi övertalade av mäklaren att sälja, dumt nog. "Vi magasinerar bohaget och flyttar in i en lägenhet" verkade som en bra lösning, så vi skrev på alla papper.
De lägenheter som fanns tillgängliga var alla nybyggda med dyr hyra, som tur var så fick vi använda mina föräldrars stuga som "förråd". Så vi, två vuxna och två barn på 7 och 5 år, flyttade ut ur vårt hus på 330 kvm inkl boytor till en 78 kvm stor lägenhet med två sovrum. Lägenheten kostade i princip dubbelt så mycket som vårt gamla hus, "men vi ska ju inte bo så länge där". Men gissa om vi fick kasta mycket grejer. Det tog över 1,5 år och mycket frustration innan vi äntligen hittade ett hus på Blocket(!). Jag drog några erfarenheter av detta:
1. Jag kommer aldrig mer att låta mäklaren avgöra när det är bäst att sälja; för mäklaren är det alltid så snabbt som möjligt. Det jag som bestämmer när det passar oss bäst. Passar det inte mäklaren, så välj en annan.
2. Nästa gång kommer jag att köpa det nya huset FÖRST, innan jag säljer det gamla. Även om jag blir stående med två hus, så är det inte säkert att det kostar mer än en lägenhet och magasinering. Dessutom slipper man flytta två gånger! Det gamla huset är dessutom rätt enkelt att hyra ut, det finns många som gärna hyr ett hus till samma eller billigare kostnad än en lägenhet.
Just my two cents.![]()
Hela bostadsmarknaden idag har blivit lite märklig..I IHLi skrev:Nu skriver jag hit för att be om råd och hjälp i en svår fråga:
Hela våren har vi haft vårt radhus, som ligger i ett attraktivt område nära storstad, ute på "kommande". Många har visat intresse och velat köpa men vi har inte vågat sälja bostaden innan vi själva hade köpt. Dumt, förstår jag nu, men det kändes osäkert att sälja och inte veta vart vi skulle ta vägen med tanke på att vi har barn i skolåldern. Hur som helst köpte vi ett hus i maj och la ut vårt eget hus till salu nu i början av juni. Det "tryck" och intresse för huset som vi hade sett hela våren var som bortblåst. Inte många som kom till visningen och vi fick bara ett bud på det lockpris som mäklaren hade satt som utgångpris. Det blev omvisning och precis samma sak hände. Chockerande eftersom vårt område har varit enormt attraktivt och bostäder alltid sålts snabbt i flera år.
Utgångspriset är ett lockpris som är satt 1 miljon lägre än vad huset är värderat till hos banken och mer än en miljon lägre än vad liknande radhus har sålts för under våren. Vårt hus är i normalskick. Nymålat och fräscht men med lite mindre skavanker på olika ställen som till exempel slitna köksluckor. Allt är helt dock. Mäklaren har värderat huset lägre än banken men det är fortfarande så att utgångspriset är satt 600 tkr lägre än vad mäklaren har värderat huset till. Vi gick med på det utgångspriset trots att vi var väldigt tveksamma till så lågt pris.
Nu står vi inför dilemmat att vi inte kan sälja för det här låga utgångspriset och vi har bara ett enda bud som är på det. Spekulanten som har lagt det vill inte höja. Säljer vi för så lågt så kan vi inte fullfölja vårt husköp och vad som händer då vet alla att det är en katastrof.
Vi har valt en mäklare som har sålt mycket i området och som vi trodde var bra och jag hoppas fortfarande på det. Men, frågan kvarstår, vad gör vi nu?? Huset har lagts ut till ett lockpris som knappt någon har lockats av och som vi inte kan sälja för. Jag upplyste mäklaren om detta när bostaden lades ut men hon sa bara: "nej, det är klart att ni inte ska sälja till det priset".
Detta ser jag som ett stort problem. Ska man lägga ut en bostad till ett pris som man inte kan sälja för? Som dessutom är så långt under bostadens värde? Hur gör vi nu? Med så få spekulanter. Hur ska bostadens pris kunna räddas nu? Ett alternativ är att ta bort bostaden och lägga ut till försäljning igen senare, men hur mycket hjälper det undrar man och kan man begära ett högre pris då? Vi skulle egentligen behöva sälja nu.
Jag tar tacksamt emot råd och tips från alla och speciellt från er som har varit i samma sits. Finns det någon vars bostad var svårsåld men att det sedan löste sig och att priset blev rimligt i förhållande till bostadens värde?
Ha en bra dag alla!
"Kommande", "lägga ut ej acceptabelt pris" mm.
Vi har köpt sex hus genom åren.
Aldrig att vi köpt ett nytt hus innan vi fått vårt sålt!
Vi har tänkt som så att hittar vi inget innan vi ska vara ute ur vårt hus, får vi försöka hyra något under tiden.
Detta har hänt en gång.
Man måste lägga lite energi när det gäller husköp.
Sondera området, prisbilden, hus till salu mm. Ev. att ha ett andra alternativ.
För oss har det varit lite av en hobby.
Och man har igen det. Inga överraskningar.
Det gäller bara att antingen ha ohemult mycket pengar sparade eller få med banken på resan. Annars blir det omöjligt att ha två hus samtidigt.T Tilt skrev:
Och det är väl just där problemet ligger för de flesta.
Marknadspriset kan vara olika beroende på vilka skäl köparen har. Ingen vill väl köpa ett hus som antagligen inte går att sälja i framtiden (tänk planerad motorväg som granne).P Pin skrev:
Jag har en bekant med väldigt mycket pengar, han köper upp grannhus/tomter som blir till salu för att han inte vill ha grannar inpå, vad är då marknadspriset ? Men hade han varit granne med huset som skulle bli granne med motorvägen, hade han antagligen köpt det i alla fall.
Sen finns det de som köper hus för att riva och stycka upp tomter, där så är möjligt, det är väl spekulation.
Man måste fråga innan. Lite lurigt dock. Du har kvar ditt gamla hus och i mitt fall tog det mer än 6 mån att sälja (när marknaden kollapsade senast). I detta hus låg mitt bolån och kontantinsats låsta. Det nya överbryggningslånet uppgick då till hela köpeskillingen på den ny fastigheten till en ränta som motsvarar räntan på lån utan säkerhet. Om jag minns rätt ca 4 ggr mer. Hela min lön gick till räntan.T TobiasStockholm skrev:
Säljs det på öppna marknaden bestäms det av vad andra spekulanter, som kanske har andra syften med sina köp, är villiga att betala.P Peter787 skrev:Marknadspriset kan vara olika beroende på vilka skäl köparen har. Ingen vill väl köpa ett hus som antagligen inte går att sälja i framtiden (tänk planerad motorväg som granne).
Jag har en bekant med väldigt mycket pengar, han köper upp grannhus/tomter som blir till salu för att han inte vill ha grannar inpå, vad är då marknadspriset ? Men hade han varit granne med huset som skulle bli granne med motorvägen, hade han antagligen köpt det i alla fall.
Sen finns det de som köper hus för att riva och stycka upp tomter, där så är möjligt, det är väl spekulation.
Grattis till försäljningen TS. Det viktiga är väl att ni är nöjda!
Vi ska väl sälja vårt nån gång, men inte under sommaren eftersom vi inte tror på försäljning under sommaren. Trots att en viss idiot tidning (ekonomifokus) påstår att det är lika bra att sälja under sommaren då utbudet är få. Vi själva köpte under sommaren och var den enda budgivaren.
Vi ska väl sälja vårt nån gång, men inte under sommaren eftersom vi inte tror på försäljning under sommaren. Trots att en viss idiot tidning (ekonomifokus) påstår att det är lika bra att sälja under sommaren då utbudet är få. Vi själva köpte under sommaren och var den enda budgivaren.
Hej, knepigt läge!
Om jag förstår läget rätt så finns det historiska försäljningar i närtid på mer eller mindre likadana radhus plus att ni haft intressenter under tiden ni haft ert hus som ”kommande”.
Då kan det vara en bra idé att mäklaren får hobba lite… be denne kontakta dessa tidigare spekulanter med ert acceptpris.
Om det är annan mäklare som sålt historisk åt era grannar i området… försök byta mäklare.
hoppas det löser sig!
Om jag förstår läget rätt så finns det historiska försäljningar i närtid på mer eller mindre likadana radhus plus att ni haft intressenter under tiden ni haft ert hus som ”kommande”.
Då kan det vara en bra idé att mäklaren får hobba lite… be denne kontakta dessa tidigare spekulanter med ert acceptpris.
Om det är annan mäklare som sålt historisk åt era grannar i området… försök byta mäklare.
hoppas det löser sig!
I IHLi skrev:Nu skriver jag hit för att be om råd och hjälp i en svår fråga:
Hela våren har vi haft vårt radhus, som ligger i ett attraktivt område nära storstad, ute på "kommande". Många har visat intresse och velat köpa men vi har inte vågat sälja bostaden innan vi själva hade köpt. Dumt, förstår jag nu, men det kändes osäkert att sälja och inte veta vart vi skulle ta vägen med tanke på att vi har barn i skolåldern. Hur som helst köpte vi ett hus i maj och la ut vårt eget hus till salu nu i början av juni. Det "tryck" och intresse för huset som vi hade sett hela våren var som bortblåst. Inte många som kom till visningen och vi fick bara ett bud på det lockpris som mäklaren hade satt som utgångpris. Det blev omvisning och precis samma sak hände. Chockerande eftersom vårt område har varit enormt attraktivt och bostäder alltid sålts snabbt i flera år.
Utgångspriset är ett lockpris som är satt 1 miljon lägre än vad huset är värderat till hos banken och mer än en miljon lägre än vad liknande radhus har sålts för under våren. Vårt hus är i normalskick. Nymålat och fräscht men med lite mindre skavanker på olika ställen som till exempel slitna köksluckor. Allt är helt dock. Mäklaren har värderat huset lägre än banken men det är fortfarande så att utgångspriset är satt 600 tkr lägre än vad mäklaren har värderat huset till. Vi gick med på det utgångspriset trots att vi var väldigt tveksamma till så lågt pris.
Nu står vi inför dilemmat att vi inte kan sälja för det här låga utgångspriset och vi har bara ett enda bud som är på det. Spekulanten som har lagt det vill inte höja. Säljer vi för så lågt så kan vi inte fullfölja vårt husköp och vad som händer då vet alla att det är en katastrof.
Vi har valt en mäklare som har sålt mycket i området och som vi trodde var bra och jag hoppas fortfarande på det. Men, frågan kvarstår, vad gör vi nu?? Huset har lagts ut till ett lockpris som knappt någon har lockats av och som vi inte kan sälja för. Jag upplyste mäklaren om detta när bostaden lades ut men hon sa bara: "nej, det är klart att ni inte ska sälja till det priset".
Detta ser jag som ett stort problem. Ska man lägga ut en bostad till ett pris som man inte kan sälja för? Som dessutom är så långt under bostadens värde? Hur gör vi nu? Med så få spekulanter. Hur ska bostadens pris kunna räddas nu? Ett alternativ är att ta bort bostaden och lägga ut till försäljning igen senare, men hur mycket hjälper det undrar man och kan man begära ett högre pris då? Vi skulle egentligen behöva sälja nu.
Jag tar tacksamt emot råd och tips från alla och speciellt från er som har varit i samma sits. Finns det någon vars bostad var svårsåld men att det sedan löste sig och att priset blev rimligt i förhållande till bostadens värde?
Ha en bra dag alla!
I IHLi skrev:Nu skriver jag hit för att be om råd och hjälp i en svår fråga:
Ha en bra dag alla!
Dags att stänga tråden nu? Eller åtminstone uppdatera första inlägget. Alla läser första inlägget och svarar utan att ha nån koll på att det inte är några problem längre och att TS inte längre behöver tips.