2 515 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Svårt att försäkra mot översvämning i framtiden
Haparanda lär väl ha mest landsänkning i Sverige. Så kombinationen ökade havsnivåer + landsänkning lär ju vara riktigt negativ för just Haparanda. I södra Sverige är det ju landhöjning som motverkar effekten av stigande havsnivåer.pacman42 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 190 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 190 inlägg
Jönköping är inte bara utsatt när det blir slagregn just där utan även när det inträffar längs hela Vättern eller norr om Vättern.pacman42 skrev:
Det är en karta där man har prickat in olika städer och markerat hur många människor det gäller. För Haparanda och Sundsvall är det färre än 5000 personer som bor i ett potentiellt översvämningshotat område.pacman42 skrev:
Vet inte om det går att se kartan här: https://ext.dn.se/qs/widgets/patron/SingleGraphic/?id=18257
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 190 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 190 inlägg
Landhöjningen är störst strax söder om Skellefteå vid kusten, runt Bjuröklubb (som Laleh sjöng om en gång i tiden). Det går där att se den med blotta ögat från år till år där stranden är flack. Det blir en hel del muddring för att behålla farleder till sommarstugor mm. Kajer måste sänkas ibland, och muddring utanför. En knapp meter på hundra år må låte lite, men det syns och märks tydligt.
Om tusen år så kommer det bara att finnas en rejäl flodfåra fåra kvar mellan Sverige och Finland i Kvarken vid Holmön (norr om Umeå).
Om tusen år så kommer det bara att finnas en rejäl flodfåra fåra kvar mellan Sverige och Finland i Kvarken vid Holmön (norr om Umeå).
En annan intressant detalj är att det finns en spricka i jordskorpan som börjar i trakterna av Burträsk söder om Skellefteå och sedan fortsätter under Bottenviken och går upp genom norra Finland. Man kanske borde varna för jordbävningar runt denna också? Tidigare har man trott att det är landhöjningen som orsakar dessa jordbävningar, men numer då misstänker man att detta är tidiga stadier av att vår världsdel håller på att dela på sig.
Om ett par miljoner år kanske det ser ut som det gör i östra Kalifornien eller i Östra Afrika med vulkaner och kraftiga jordbävningar.
Om ett par miljoner år kanske det ser ut som det gör i östra Kalifornien eller i Östra Afrika med vulkaner och kraftiga jordbävningar.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 190 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 190 inlägg
Jag tror mer på Lantmäteriet än dig 😉pacman42 skrev:
Vad jag INTE tror på är någon vattenhöjning i Östersjön, och det tror uppenbarligen inte heller Lantmäteriet på, så kommunerna med kust mot Östersjön ska nog lägga ner sina idiotiska regler om var och hur man får bygga nära kusten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag med, titta på kartaran på denna länk:P Peter787 skrev:
https://www.lantmateriet.se/sv/geodata/gps-geodesi-och-swepos/Referenssystem/Landhojning/
Min dotter har just gjort ett skolarbete om detta...
Klicka här för att svara