Byggahus.se

Svårt att byta bänkskiva?

1. C
    Medlem Nivå 5
    Är det svårt att byta bänkskivan i köket? Jag vill gärna köpa en i riktigt trä, men det är ju väldiga prisskillnader på olika skivor. Funderar på att köpa en "billig", man får ju flera stycken sådana för priset av en "dyr" och så kan man byta den om den blir dålig. Men är det värt det eller är ett byte för krångligt?

2. S
    Medlem Nivå 6
    Det beror väl lite på hur utrustning, ho spis/häll osv samt verktyg osv. Om man inte ska fälla in något av ho eller häll så tycker inte jag att det är speciellt krångligt. Kan ju i och för sig dra med sig lite jobb om man vill ändra tjocklek på skivan.

3. M
    Medlem Nivå 7
    Bänkskivan kan vara skruvad eller limmad till köksskåpen. Skruvad = enkelt att ta bort. Limmad = risk för skador på köksskåpen när du tar bort.

Billiga träskivor kan hålla, men ibland har trästavarna i dem inte torkats ordentligt innan de limmades ihop = buktar sig eller går upp i limfogen.

En annan grej med billiga träskivor är att dem kan ha kvistvirke. Några tycker iof att det blir genuin träkänsla med kvistvirke men smaken är som baken.

Innan du monterar träskivan måste den oljas. Den är endast grundoljat från leverantörern, dvs endast för att klara transporten till butiken. När du oljar måste du olja på båda sidor innan montering, annars kan skivan bukta sig.

Om en träskiva blir dålig är det enkelt att fixa den (med dåligt menar jag inte att den går upp i limningen ). Det är bara att slipa av med en rondellslip och lite olika grovlekar på slippappret, sedan oljar du in den och vips är skivan som ny.

4. K
    Jack of all trades Nivå 16
    Normalt händig så klarar du att byta skivan. Fundera på nuvarande bänkhöjd, kanske läge att höja upp bänken? Standard idag är 90 cm men eftersom medellängden ökar kan det finnas anledning att höja några cm.

Själv föredrar jag laminerat av två anledningar: billigare i inköp och lättare att underhålla, orkar själv inte hålla på med olja i parti o minut. Har sett på dotterns (Cheapy) massiva skiva i Nyambatu eller var det nu hette och där spricker det en del trots olja.

Kjell G