C cazz skrev:
Hej
Ska erkänna man har blivit lite mer försiktigt att svänga höger nuförtiden.
Rättare sagt VÄLDIGT försiktigt som det känns det är lite överdrivet.

Låt mig förklara och sedan vill jag gärna veta hur ni gör och tänker.

Detta tanken gäller både när det är gång och cykelväg vid sidan av vägen men även trottoarer som har kombinerad cykel och gång.
Innan har det varit rätt så ok att man kommer åkande, man ser cykel och gångvägen vid sidan och man håller mellan 40-60 km/h beroende vad det är för hastighet regel på vägen.
Eftersom man åker vid sidan av gång och cykelvägen så kan man se om man åker förbi gående eller cyklister.
Man blinkar till höger och kommer fram så saktar man ner och innan tänkte jag inte så mycket på det utan svängde och körde vidare.
En cyklist ska ju inte igentligen kunna komma ikapp så lätt att jag ska ha missat personen på något sätt men man är endå rätt så osäker och speciellt i dagens trafik när det finns el scootrar som kommer i full fart och utan hjälm.

Så när ni svänger till höger, kryper ni lite fram i korsningen och tittar till höger så mycket ni går (Fast då känns det som man tappar fokus på att titta framåt) eller saktar ni bara in och sedan svänger utan att vrida huvudet speciellt mycket till höger.
Det har aldrig varit okej att svänga höger och strunta i att vrida på huvudet.

Visst att det blivit vanligare med elscooters men såå snabba är de inte. En sportigare cyklist är ofta snabbare än en elscoter på plan mark.

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Varför ska jag lämna sakupplysning om trimmade fordon som inte följer lagen? En elcykel som är trimmad är tekniskt sett en moped klass 2, en lätt motorcykel, en motorcykel och behöver då trafikförsäkring och klassad hjälm, eller ett fulbygge som inte får lov att befinna sig utanför inhägnat område.
Skulle fastighetsägare bry sig om sikttriangeln eller vägplaneringsfolk bry sig om säkerhet för -alla- trafikslag hade det varit en trevlig dag. Eller att hålla skyltad hastighet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.