8 150 läst ·
30 svar
8k läst
30 svar
Svala golv och kallt trots golvvärme
Radiatorerna kan behöva 55 grader framledning när det är som kallast på vintern (DUT), medans golven kanske tål max 35 grader framledning. Att det nu vid 5 grader ute är 38 grader till radiatorerna och 29 grader till golven låter inte orimligt, men aningen mycket för att vara perfekt.
Ca 2 h efter justeringen har tilloppstemperaturen stigit till 31 grader och frånloppstemperaturen till 27,5 grader. Även om det kanske är lite för tidigit att avgöra säkert får jag känslan av att golven redan känns lite varmare. Tänkte avvakta och känna imorgon då jämnvikt bör ha uppnåtts i golv och rum.J Josth skrev:
Men vad rekommenderar ni om temperaturerna nu är lite höga, att sänka värmekurvan eller delvis ställa tillbaks reglaget (det som jag skruvade på för att få till värmen från början)? Slutligen, är det ok att höfta reglageinställningen till vad som känns ok, eller ska man vara försiktig med det? Jag misstänker nu att reglaget avgör hur mycket av vattnet till tilloppet som kommer från värmepumpen respektive direkt från frånloppet. Korrekt?
Provade även att kontrollera tempen på det rör som kommer från golvet och går till pumpen (som jag uppfattar kommer från värmepannan). Tempen visade sig vara "bara" 31 grader. Finns det något som reglerar ner denna temp jämfört framledningstempersturen till radiatorerna på ovanvåningen?
Bäst att vänta minst ett dygn mellan justeringarna med golvvärme. Öppna termostaterna på radiatorerna till max också och mät rumstemperaturerna uppe och nere (bra med många rumstermometrar). Blir det för varmt både uppe och nere ska värmekurvan sänkas på värmepumpen. Det finns förmodligen ingen nedreglering/strypning av temperaturen i de rör som går till golvvärmefördelaren jämfört med radiatorerna men det bör gå att se på rören vid pannan.
Man brukar eftersträva en skillnad per slinga till och från på ca 4C , då ligger man så nära idealet som möjligt för att mäta det ska man öppna dom röda proppar som är på den övre fördelaren , under där sitter nog insexskruvar , skruvar ner ( stänger stryper ) så ökar skillnaden och omvänt minskar det . det är små vridningar på dom som gäller , det kan bli många vändor med skruva för det är trögt , kanske 12-24 tim
När man då stryper en slinga så kommer flödet att öka på någon annan , kan bli ytterligare vändor med skruva , har man väl fått inom ramarna så kommer det att fungera bra
När man då stryper en slinga så kommer flödet att öka på någon annan , kan bli ytterligare vändor med skruva , har man väl fått inom ramarna så kommer det att fungera bra
Produkter som diskuteras: "insexskruvar"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Liteavvarje: ser ju att vara ett reglersystem på slingorna, behövs verkligen det då?
tack för tipset. ska mäta och mäta igenJ Josth skrev:Bäst att vänta minst ett dygn mellan justeringarna med golvvärme. Öppna termostaterna på radiatorerna till max också och mät rumstemperaturerna uppe och nere (bra med många rumstermometrar). Blir det för varmt både uppe och nere ska värmekurvan sänkas på värmepumpen. Det finns förmodligen ingen nedreglering/strypning av temperaturen i de rör som går till golvvärmefördelaren jämfört med radiatorerna men det bör gå att se på rören vid pannan.
Min tanke är att det "vita reglaget" kanske fungerar som en "strypning" genom att reglera mängden vatten som kommer till cirkulationspumpen från värmepumpen respektive från frånloppet. Kan detta stämma?
Även efter att jag återställt "det vita reglaget" till urspurngsläget är tempen på tilloppsröret betydligt högre än innan. Tempen har stigit från ca 24 till ca 31 grader. Misstänker att liteavvarje kan ha haft rätt i att pinnen kan ha fastnat och nu lossnat när jag vred den fram och tillbaka. Föregående ägare kanske då successivt ökat värmekurvan för att få till rätt temp.
Det reglerar tillskottstempen , men med strypning får man skillnaden mellan in och ut , det är det som är viktigt så flödets temp avges i rätt storlek ., oavsett vilken temp som går in i slingorna .så ska det vara en skillnad på in och ut , Det är flödet ( farten ) som bestämmer hur mycket värme som ska avges13th Marine skrev:
Då blir det bäst , för min del har jag inte några termoventiler utan har stryp in skillnaden till 4C
och behöver inte göra något mer , blir konstant rätt temperatur på golvet
Framledningen regleras med shunt efter utetemp som är ett måste
Den stänger för varmare vatten , ( begränsar ) och flödet i slingorna går bara runt med lite tillskott av värme som den ger ( lite som en konstig shunt ) , skulle den ge fullt , då blev det varmt om fötterna , samma temp som till elementen inget bra .H Hans_H skrev:tack för tipset. ska mäta och mäta igen
Min tanke är att det "vita reglaget" kanske fungerar som en "strypning" genom att reglera mängden vatten som kommer till cirkulationspumpen från värmepumpen respektive från frånloppet. Kan detta stämma?
Även efter att jag återställt "det vita reglaget" till urspurngsläget är tempen på tilloppsröret betydligt högre än innan. Tempen har stigit från ca 24 till ca 31 grader. Misstänker att liteavvarje kan ha haft rätt i att pinnen kan ha fastnat och nu lossnat när jag vred den fram och tillbaka. Föregående ägare kanske då successivt ökat värmekurvan för att få till rätt temp.
Finns det något sätt att ta reda på vad som är en lämplig inställning på detta reglage, dvs så att det blir bra balans mellan temperaturen till golvvärmen respektive radiatorerna?L Liteavvarje skrev:
och tack för hjälpen alla ☺
Ledsen det finns inte , den sitter nog där i syfte att begränsa maxtemp på golvslingorna , dom mår inte bra av högre temp än 40-45C och dina termoventiler sköter temp ut genom olika flöden till dom , det blir mer eller mindre vatten som går igenom och värmer olika på golven .H Hans_H skrev:
Det är antal liter per minut som räknas , det är det man justerar med strypning , och tumregeln för att ligga någotsånär rätt ät diff 4C
En del fördelare har flödeindikering , där man kan se flödet , men finns inte till dina
Men hur justerar jag strypningen per slinga så att tempskillnaden blir 4 grader per slinga? Förstår inte hur jag ska mäta upp tempen i respektive slinga?L Liteavvarje skrev:Ledsen det finns inte , den sitter nog där i syfte att begränsa maxtemp på golvslingorna , dom mår inte bra av högre temp än 40-45C och dina termoventiler sköter temp ut genom olika flöden till dom , det blir mer eller mindre vatten som går igenom och värmer olika på golven .
Det är antal liter per minut som räknas , det är det man justerar med strypning , och tumregeln för att ligga någotsånär rätt ät diff 4C
En del fördelare har flödeindikering , där man kan se flödet , men finns inte till dina
Du kan köpa en IR-termometer , IR-picka som den kallas finns på jula och kjell
Tejpa en svart tejp på slangarna , det kommer att bli lite mätfel p-g-a tejpen men det är lika på
in och ut slang , bara du ligger inom intervallet 3 - 5 C , exakt går inte men nästan
Tejpa en svart tejp på slangarna , det kommer att bli lite mätfel p-g-a tejpen men det är lika på
in och ut slang , bara du ligger inom intervallet 3 - 5 C , exakt går inte men nästan
Hej alla. Som tidigare nämnts verkade det som om det var pinnen i "det vita reglaget" som fastnat. Nu när detta åtgärdas har vi ca 27 graders temperatur på tilloppsvattnet med värmekurva 3,5. Detta ger en lagom inomhustemperatur med behagligt ljumna golv.
Tack alla för hjälpen!
Tack alla för hjälpen!