Byggahus.se
Hej, jag skulle försöka mig på att bygga ett plank på altanen. Detta gick inget vidare.
Vi har spikat fast liggande panel på en sida.. men nu svajar den i vinden. Vi ska sedan sätta panel på andra sidan också, men först måste lösa svajandet..

Några tips ?
 
  • Ett ofärdigt plank av liggande panel som svajar, vid sidan av en altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Svårt att få ett plank stadigt utan sidstöttor.
Men några tipps på vägen.
Bygg planket så att det släpper igenom vindtrycket
Fäst planket i väggen.
Gjut stora plintar som stolparna förankras i med ordentliga plintjärn.
Om inte det hjälper så är det nog bara sidstöttning som kan stabilisera planket.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Du har byggt ett stort segel, fäst med tre bultar i nederkant, ser jag rätt?

Antingen får du göra om och se till att de får ett betydligt bättre fäste, exempelvis genom att låta dem gå längre ned och även fästa dem med plint i marken. Eventuellt även grövre dimension, ser inte riktigt vad du har använt.
Det går kanske att lägga en överliggare som du låter gå ut en bit och fäster rejält mot husväggen?
En annan variant är att inte göra ett helt tätt plank, utan att låta det vara ett visst mellanrum mellan respektive planka. Det bromsar vinden en hel del och skapar mindre turbulens än din nuvarande lösning, så det kan vara bättre som vindskydd, men inte lika bra som insynsskydd.
Eller byta ut planken mot en textilduk som släpper igenom en del.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Felet du har gjort om man ska kalla det fel, är att enbart fästa stolparna i bärlinan för trallen. Enklast nu utan att bygga om är att få till plintar i jorden som en ny regel upp fästes i, och går upp min 0,5 meter på befintlig stolpe och ankras ihop. Då blir det stöd i sidled på stolparna,
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.