F
Jag har en gammal halogenramp med järnkärnetransformator som jag kopplat till en gammal dimmer för en hundring från Clas Ohlson. Jag vet att det är fel kombination, för det surrar ordentligt i transformatorn, men det funkar!
Jag har inte tänkt ha det som en permanent lösning, men är det farligt på något vis? Vad är riskerna med fel kombination?
/Fredrik

Jag antar att dimmern är avsedd för elektroniska transformatorer, dvs dimmern klipper i bakkanten. Eftersom dimmern då bryter strömmen vid en viss spänning så ger transformatorn en strömpuls, precis som en tändspole i en bil. Detta kan orsaka surret och kan på sikt slå sönder dimmern etc, men om det är farligt i form av brand låter jag vara osagt.

En tyristordimmer avsedda för konventionella järnkärnetransformatorer klipper strömmen vid nollgenomgången och kopplar in den vid en viss spänning (framkantsdimmer) vilket inte genererar denna tändspoleeffekt.

Om det är en gammal dimmer för en hundring från CO så tror jag att det ÄR en framkantsdimmer, de som är avsedda för elektronisk transformator brukar vara dyrare (framförallt var det det för några år sedan).

Om din järnkärnetransformator är en s.k "toroidtransformator" så kan det förklara det. De skall enl. uppgift inte gå att dimma. En toroidtransformator är en järnkärnetransformator, men den är gjord som en rund ring. Ofta med ett fästhål i mitten. Jag vet inte exakt vad som är problemet med att dimma en sådan, men det har med induktansen i spolen att göra. En toroidtransformator har högre induktans än vanliga transformatorer.

• Gilla
Ren
  • Laddar…
F
Då är det en toroidtransformator. Det står bara 230v glöd/halogen på dimmern.
/Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.