Byggahus.se

Suga upp spån

1. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    ..den maskin som kan funka är en blåsmaskin för isolering/lösull. Den verkar vara gjord lite annorlunda närmast fläkten. Dock brukar det vara förbjudet att suga spån med dessa när man hyr dom, då det åker in för mycket spik och annat hårt som kan skada maskinen.....

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Givetvis är det en fråga om storlek. Tillslut har den ju hjul, hytt och ratt....:)

Jag har något som liknar denna:

https://www.duabhuset.se/index.php?...B4hYqmc_R-V1V10poqminwJgcpXh0xdxoCdeMQAvD_BwE

Det blir stopp i insuget till proppellern. Man skulle förstås kunna modifiera det för att få det att funka bättre, men, skyffel är en rätt bra grej faktiskt.

3. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Ja, den där har jag ägt och det är en rätt klen historia. Dessutom har den ett idiotiskt galler framför insuget till impellern. Det första jag gjorde var att klippa bort detta galler, som gjort för att få stopp.

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Har lagt in flexslang i ett bjälklag och behövde då suga ut kutterspån ut bjälklaget. Eftersom detta var inomhus i närheten av möblerade ytor behövde jag få sugen att fungera.

Med galler kvar gick det lika halvbra som sist jag provade, ständiga stopp. Utan galler gick det däremot skitbra och även lite längre pinnar försvann smidigt. Flaskhalsen blev nu iställlet storleken på säcken, men det var helt klart värt besväret och modifikationen för att kunna suga rent, nästintill dammfritt.

• Laddar…