Hej!
Har läst flera trådar om styrskenor. Köpte för 1 år sedan Makita 5604-R vilken fungerar mkt bra. Har hyrt Festool TS 55 med skenor vilket fungerade hyfsat. Med 40-tandad ny klinga på makitan blir snitten "laserskurna" med sylvassa kanter. Bättre än med TS 55!
Har dock ångrat att jag köpte Makitan istället för Bosch GKS 55 då jag vill kunna använda skena...

Nu till frågan: Kan jag på ngt sätt använda skena till Makitan?

Byta bottenplatta?

Köpa adapter till bosch styrskenor? http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=4643

Köpa Wolcrafts adapter med styrskena (verkar lite krångligt och för att snittet skall komma precis vid gummilisten måste den väl fästas på exakt samma position varje gång) ?

Vad är bäst? Ngn som vet? Tacksam för tips!

Mvh Erik

Fick du bättre snitt med en Makita 5604R utan styrskena än vad du fick med en TS55 på skena så är det fel på TS55, fel på klingan eller så användes klingan på fel material. Jag har använt båda och Makita 5604R är en OK cirkelsåg men snittkvaliten är inte i närheten av en TS55 i något material. Inte bara för att TS55an levereras med en klinga som är otroligt överlägsen originalklingan till makitan (vilken du i och för sig inte använde) utan också för att makitan saknar båda de splitterskydd som TS55an har. Dessutom gör det rakare snittet med en såg på skena att snittytan blir bättre.

Nu vet jag inte hur bra Makita 5604R är men min Bosch GKS 55:a ger en mycket sämre snittkvalitet än min TS55:a, båda med Festools 48T klinga. Jag är övertygad om att detta beror på minst två saker:

- Boschen glappar skapligt mycket i lagret, klingan kan vobbla.
- Boschen har en klenare konstruktion för inställning ava klingvinkel

Tror att sänksågen du kört med inte presterat vad den kan. Förvisso inte det du frågade om men om du är nöjd med Makitans resultat tror jag inte du ska gräma dig över att inte äga en Bosch GKS 55. Fixa till någon form av skenanslag till Makitan i stället.

KungAnka skrev:
Kolla in dessa två tipps först:

[länk]

Vad kör du för klinga (märke?) Behöver nytt fintandat.
Tack för tipsen! Kör med denna klinga som både är billig och sågar riktigt fina snitt. Sågat köksluckor i mdf o dyl. samt skivmaterial som gerats till möbler mha kexning. Klingan heter:

Makita HM-klinga 165x2x20x40T standard: D-03349

Köpt för 80 kr från verktygsladan. Vg se länk.

http://www.verktygsladan.nu/index.php/cPath/28_34_127

Mvh Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.