Någon som är duktig på golvvärme styrning, ställdon och rumstermostatrar och som kan hjälpa oss med vad vi behöver för att få igång vårt system?

Vi har kabel dragen till alla rum med tempostater i.
Det finns nätverksuttag och ström i fördelarskåpet.
Och vi vill kunna styra värmen på distans.

Måste man köra med LK grejer rakt igenom eller kan man köra med LK mottagarenhet och LK ställdon men med tex schneider exxact 2-polig termostat eller bör det vara LK egna termostat?

Eller funkar det med LK ställdon och uponors mottagarenhet och termostat?

Värmesysteminstallation under konstruktion med rördelare, ventiler och isolerade rör i ett oavslutat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reglercentral och termostater mallar varandra, det med termodonen är bara om dom ska vara NO eller NC. I ditt fall NO, öppnar helt vid strömlöst. Det finns don för 230 V och 24 V och kan styras från vad som helst, men med termostater som klarar styrningen. Sen det med att styra på distans är elektronik och det överlämnar jag till den yngre generationen. Kan en del men grottar inte ner mig i det.

Vad är det för värmekälla i huset? Om det är värmepump ska man låta alla termostaterna stå på max och styra värmen i huset via värmepumpens inställningar. Detta för att värmepumpen ska fungera så effektivt som möjligt och utan några eventuella larm. Blir det för varmt i något rum ska man sänka det fasta flödet dit i första hand och vice versa.

• Gilla
wolfen74
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vad är det för värmekälla i huset? Om det är värmepump ska man låta alla termostaterna stå på max och styra värmen i huset via värmepumpens inställningar. Detta för att värmepumpen ska fungera så effektivt som möjligt och utan några eventuella larm. Blir det för varmt i något rum ska man sänka det fasta flödet dit i första hand och vice versa.
Det är en thermia ventec frånluftsvärmepump, behövs det någon speciell styrning till värmepumpen också eller istället?

En väldigt ovanlig värmepump. Den är väl inte uppkopplad mot internet alls? Thermia ligger lite efter när det gäller styrningen. Kanske Ngenic Tune fungerar att styra den med? Värt att kolla upp.

A Andreas Ludde Lundell skrev:
Och vi vill kunna styra värmen på distans.
Det är också så att Thermia Ventec är en frånluftsvärmepump som återvinner värme ur husets ventilationsluft. Det innebär att huset i princip måste stå fullt uppvärmt och fullt ventilerat året om för att återvinningen ska fungera. Har man då ett fritidshus som står obebott långa tider på året är alltså frånluftsvärmepump ett tokigt val av värmepump. Bättre då att även skaffa en luftluftvärmepump som får hålla t.ex. +10 °C när man inte är i huset. Nästan alla LLVP-modeller är förberedda för fjärrstyrning via WiFi idag.

Redigerat:
J Josth skrev:
Det är också så att Thermia Ventec är en frånluftsvärmepump som återvinner värme ur husets ventilationsluft. Det innebär att huset i princip måste stå fullt uppvärmt och fullt ventilerat året om för att återvinningen ska fungera. Har man då ett fritidshus som står obebott långa tider på året är alltså frånluftsvärmepump ett tokigt val av värmepump. Bättre då att även skaffa en luftluftvärmepump som får hålla t.ex. +10 °C när man inte är i huset. Nästan alla LLVP-modeller är förberedda för fjärrstyrning via WiFi idag.
Vad jag har förstått det som så ska den gå att koppla upp mot internet för övervakning och styrning och vad jag kan se så är det bara intemp från pannan till golvvärmen man kan styra från pannan och då blir det lägre temp i alla rum, vill ju kunna styra varje rum var för sig också tänker jag?

Eller är det overkill? Ska man satsa på bara köra styrning av pannan och låta golvvärmen bara styras via rumstermostatran?

Stugan kommer vara fullt uppvärmd större delen av året kortare perioder på vår och höst där den kanske inte är besökt.

Det är nog lite överkurs med att försöka styra alla rum för sig. Blir nog en lite kompliserad anläggning med många givare och styrningar. Kör bara rakt av med att styra utgående temp från VP med vad som går att styra. Ställer du sparlåga på huset med VP , så blir det lika i alla rum med GV. Tänk på att det tar lite tid att fylla på värmen när det är GV, så minst ett dygn före ankomst måste det vara.

Ok, då är det bra att huset kommer att utnyttjas under största delen av året. Thermia Ventic går inte att koppla ihop med Thermia Online vad jag kan se. Den finns bara till Thermias berg- och luftvattenvärmepumpar. Däremot så ställer man ju in värmekurvan i Ventec och den hämtar in temperaturen den ska styra med från utegivaren. Om man påverkar utegivaren som Ngenic Tune gör går det kanske att styra innetemperaturen den vägen om den är kompatibel med Ngenic?

Temperaturen i de olika rummen ställer man in genom att öka eller minska flödet i de olika slingorna till rummen och sedan blir det alltid lagom temperatur utgående från värmekurvan man ställt in i värmepumpen. Att hålla på och försöka termostatstyra varje rum upp och ner fungerar inte med värmepump som alltid behöver ett relativt stort flöde att arbeta med och alltid vid så låg framledningstemperatur som möjligt för att uppnå högsta verkningsgrad.

Kan rekommendera Danfoss Icon rumsstyrning, finns i både 24v och 230v reglerventiler. Bytte själv från ett Roth system till Danfoss pga värmepump som är varvtalsreglerad gick nästan som on/off med Roth pga stor hysteresis i termostat. Danfoss pid reglerar och håller stabil temp och är kompatibel med värmepump. Komplett Danfoss system med dubbla kontrollenheter pga två reglercentraler, wifi för app, kommunikation mellan enheter, temp styrning på inkommande rör för automatisk drift mellan värme och kyla, så allt kostade 15k. Inte så dyrt i min bok för ett så avancerat och bra system. Har haft det i drift i 2år utan problem, och värmepumpen går på samma fart hela dygnet inomhus temp varierar nästan inget.

Och kostnaden kan skilja rätt bra med måååånga tusenlappar, mellan att bara styra VP eller varje rum för sig. Är nog lite konservativ för allt som dom ska proppa på folk med värmereglering. Har själv GV och strypt in alla slingor och det håller värmen perfekt, med en shunt som styr på utetempen. Vill jag ställa ner på distans så blir det nog något som att koppla in ett extra motstånd på utegivaren. Nu kommer det inte att bli någon distansreglering för mig. Bättre då att åka 2 X semestervecka för 2 pers, till värmen för dom pengarna som ett komplex system kostar

• Gilla
rampante
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.