Hej,

Jag håller på att kika på olika lösningar för att kunna styra det mesta ifrån iPad eller iPhone.. Har bestämt mig för att köra Airplay-enheter för musiken b.la. en Marantz SR7005 med 3 zoner.

Nu vill jag dock hitta en bra lösning för ljuset. Jag har kikat lite på Light Manager Pro ifrån JBmedia cms.jbmedia.de/index.php?option=com_content&task=view&id=95&Itemid=74

Dock krävs det att denna enhet är kopplad till en PC, som i sin tur är ansluten till nätverket. Tyvärr känns det lite meckigt, då jag för det första har MAC och för det andra inte är så sugen på att behöva ha en dator igång hela tiden för att det skall fungera...
Vill gärna ha iPort CM-IW2000 som kontrollenhet.

Därav skulle jag helt galet tacksam för alla tankar, förlag och idéer på andra lösningar!

Vad kan behövas?

Stort tack så länge!

Mvh,
Filip

För ljuset har du ju ett sätt. KNX

Finns lösningar som är webbaserade och inte behöver en Windows-PC. Kolla med House Control i Göteborg. De installerar vanligtvis åt kund, men säljer också.

Om du har plånboken finns Crestron som du kan styra med valfri IOS-enhet.

Redigerat:
Du skaffar en dovado router (895:-) + en tellstick (495:-) så kan du styra trådlösa mottagare, tex NEXA som jag gör samt även dimmer styrning av vanliga kontakter.

https://www.m.nu/nexa-fjarrstyrning-c-32.html?osCsid=86031c74a092bf1d91c4734fddd85241

Jag är oerhört nöjd med denna lösning och jag kan även i routern ställa in att vissa lampor skall tändas mha av solur. En enkel billig lösning. Till detta laddar du ner dovado app som är gratis, så kan du styra detta var du än är i världen...

//Anders

Tycker du skall titta på Z-wave och controllern Micasaverde Vera. Schneider har sin connect serie med z-wave och det finns många andra tillverkare som har prylar för z-wave.

Har inte provat det själv men planerar att installera det i sommar när jag flyttar. Du kan ju börja och lära mig sen :)

Redigerat:
Nexa har något på gång, sök deras sida på facebook....

KNX är det enda sättet om man vill ha alla valmöjligheter,
Jag håller precis på att installera mitt KNX system ifrån Merten.

Visst det kanske inte är det smidigaste om man inte vill riva ner alla väggar och dra nya rör i väggarna, men vi skulle ändå renovera hela övervåningen så då körde vi på KNX.

freddap123 skrev:
KNX är det enda sättet om man vill ha alla valmöjligheter,
Jag håller precis på att installera mitt KNX system ifrån Merten.

Visst det kanske inte är det smidigaste om man inte vill riva ner alla väggar och dra nya rör i väggarna, men vi skulle ändå renovera hela övervåningen så då körde vi på KNX.
Just det :-) hoppas på enkel nexa lösning, utan pc som styr allt....

Kolla Sydia.se!

Thebill skrev:
Kolla Sydia.se!
Kollar genast, erfarenhet?

ingen erfarenhet, men har hört mycket gott! iRule till iPad/iPad skall fungera riktigt bra!

Ingen som tipsat om Telldus?
Funkar med tex Nexa och har en gratis app till iPhone.

collo skrev:
Ingen som tipsat om Telldus?
Funkar med tex Nexa och har en gratis app till iPhone.
Jodå... Läs lite upp bara. Tellstick, funkar klockrent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.