5 897 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Styrning av äldre jordvärmepump med Ngenic
Hej
Har nyligen skaffat ett hus i Hälsingland som är utrustat med en Nibe fighter 1115 värmepump. Huset har radiatorer och är i två plan på ca 140 kvadrat. systemet verkar fungera bra och knallar på, men eftersom jag är där sporadiskt, kanske en vecka/ månad skulle jag gärna vilja kunna reglera värmen bättre. Nu hamnar den onödigt högt, runt 17 grader, och jag skulle nog kunna ställa ner den mer när jag åker bort, men är lite försiktig nu i början innan jag lärt mig huset och vill inte att det går ner för mycket. Det har varit rejält kallt i vinter och jag vill inte riskera att något fryser sönder. Det finns endast en utegivare, samt returvattnet som pumpen reglerar sig efter.
Jag funderar nu på att skaffa ett styrningssystem som heter. Ngenic för att få bättre kontroll och inte elda för kråkorna och kanske spara en slant. Jag vill gärna höra här om era erfarenheter och om ni tycker det är något att satsa på?
Har nyligen skaffat ett hus i Hälsingland som är utrustat med en Nibe fighter 1115 värmepump. Huset har radiatorer och är i två plan på ca 140 kvadrat. systemet verkar fungera bra och knallar på, men eftersom jag är där sporadiskt, kanske en vecka/ månad skulle jag gärna vilja kunna reglera värmen bättre. Nu hamnar den onödigt högt, runt 17 grader, och jag skulle nog kunna ställa ner den mer när jag åker bort, men är lite försiktig nu i början innan jag lärt mig huset och vill inte att det går ner för mycket. Det har varit rejält kallt i vinter och jag vill inte riskera att något fryser sönder. Det finns endast en utegivare, samt returvattnet som pumpen reglerar sig efter.
Jag funderar nu på att skaffa ett styrningssystem som heter. Ngenic för att få bättre kontroll och inte elda för kråkorna och kanske spara en slant. Jag vill gärna höra här om era erfarenheter och om ni tycker det är något att satsa på?
Hur mäter man solinstrålning?electroluxaren skrev:
Den är nog ganska bra då huset står oskuggat hela dygnet.
Vad är huskurva?
Har funderat på att komplettera med innegivare, men fjärrstyrningen lockar eftersom jag kan sänka ca fyra grader om jag har kontroll och är borta tre av fyra veckor under den kallaste perioden. Borde kunna ge god besparing.
Ja, framledningsgivaren var det ja. Är rookie på det här.
Om du ställt in 12 C och ändå får 17 C kan det vara att solen värmer och det kan du inte reglera bort utan kyla AC.Mats Grönvik skrev:
Hur mäter man solinstrålning?
Den är nog ganska bra då huset står oskuggat hela dygnet.
Vad är huskurva?
Har funderat på att komplettera med innegivare, men fjärrstyrningen lockar eftersom jag kan sänka ca fyra grader om jag har kontroll och är borta tre av fyra veckor under den kallaste perioden. Borde kunna ge god besparing.
Om du har ställt in 12 C och det blir det vid vissa utetemperaturer och inte andra kan det iom att du bara har utetemp som reglerstorhet vara huskurvan i reglerautomatiken som behöver justeras avseende ditt hus behov.
Innegivare skulle i desa fall ge störst besparing.
Ställer man in 12 men det alltid blir varmare så kan det vara för hög värmekurva inställd. Har du termostater på alla radiatorer som stryper vid normal rumstemperatur så märker man inte det.
En innegivare för ett par hundra och en genomgång av inställningarna kommer förmodligen att spara minst lika mycket som ngenic för 5000 plus abonnemang...
En innegivare för ett par hundra och en genomgång av inställningarna kommer förmodligen att spara minst lika mycket som ngenic för 5000 plus abonnemang...
Jag ställer med värmekurvan, och sen håller den temp ganska jämt över dygnet. Alla radiatortermostater på nedervåningen är bortskruvade sen tidigare. På övervåningen är det varmt och då jag reglerar termostaten det allra minsta neråt verkar det som att elementet stänger av helt, av eller på och inga mellanlägen liksom.
En annan fråga, hur gör man på sommaren? Stänger man av pumpen helt eller ska den gå för att hålla sirkulationen igång?
En annan fråga, hur gör man på sommaren? Stänger man av pumpen helt eller ska den gå för att hålla sirkulationen igång?
Kostnaden är en engångssumma, inga abonnemangskostnader tillkommer.useless skrev:
Ställer man in 12 men det alltid blir varmare så kan det vara för hög värmekurva inställd. Har du termostater på alla radiatorer som stryper vid normal rumstemperatur så märker man inte det.
Den borde ha ett inbyggt sommarläge. Då stängs värmeproduktion och cirkulation av när det blir över en viss temperatur, men cirkulationspumarna motioneras regelbundet för att inte kärva ihop.Mats Grönvik skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Underhåll av äldre brunn med pump - vad är bästa lösningen?
Vatten & Avlopp -
Kalkad tegelfasad äldre ladugård i Ångermanland - bästa lösningen?
Fasad -
Byta låshus i en äldre dörr
Fönster & Dörrar -
Om äldre PEM dimensioner och PRK-kopplingar
Vatten & Avlopp -
Förslag på styrning av jordvärmepump
Värmepumpar