hej
köpte en billig B&D på byggvaruhus för några år sedan. försökte skruva isär en sorts pall idag (långa skruvar) när den inte klarade av det började det ryka i motorn. det står 710W 50Hz på den. Är den väldigt svag eller ver det ett dåligt exemplar?
Om jag skal köpa på Tradera tex. hur stark skall den vara. Det behöver ej vara proffsmaskin. Det är för en nyböjare som använder den sällan men när jag väl behöver den så vill jag att det funkar.
tacksam för tips
Margareta

Styrkan mäts i Nm, W är vad den konsumerar.

ok. vad skall en mellanmaskin ha för värde?

Nu talar vi om olika saker, en nätdriven borrmaskin är inte växlad att dra skruvar med, den är avsedd för att borra hål, inte dra träskruv.
En bra borrmaskin klarar av att dra skruv men inte avsedd för det, vill du ändå ha en nätdriven maskin bör du ligga på runt 40 Nm eller mer. Biltemas har en hyfsad maskin för runt 600:-, den ligger på 50 Nm.
Mvh P-A

Eller så köper du en batteridriven skruvdragare i bra klass för runt 1100 -1500:- den är avsedd för att skruva med.

Ok men vad är borrskruvdragare då? för det finns oxå? ja, jag tror att det är en sådan jag har.
Tack för tipset i alla fall. Biltema har inte så långt bort.

Borrskruvdragare är en maskin som är anpassad att borra med på tex en högre växel vilket medför att den är svagare, den växel som används för borrning bör oftast inte användas till att skruva med, då brinner ofta maskinen, ofta är det skruvning på låg växel som gäller om man vill ha styrka i maskinen, alla fakta står i manualen till respektive maskin.

Tänk på vad du kan behöva i framtiden, det är ofta mera lönsamt med en bra skruvdragare, det finns ett väldigt förmånligt paket på net on net, en Metabosats med borrar/bits, det mesta man kan tänkas behöva och lite till, den kostar strax under 1500:-, kan vara dyrt som inköp i början men mycket användbar.
Mvh P-A

Biltemas har många maskiner, allt från riktigt skräp till mycket bra maskiner, jag tror att den jag syftar till heter 1100 nätdriven, alltså sladd, den är stark.

ja jag hade den i skruvdragarläget men jag kanske använde den fel ändå. borrmaskiner har jag väldigt lite erfarenhet av. tack för hjälpen. jag skall titta på de förslag du skrivit.

okej
det jag har är en slagborrmaskin med skruvdragarfunktion så den var alltså stark på att borra men svag på att skruva! har jag försått det rätt?

sralismazgalis skrev:
okej
det jag har är en slagborrmaskin med skruvdragarfunktion så den var alltså stark på att borra men svag på att skruva! har jag försått det rätt?
Riktigt så enkelt är det inte, det intressanta är hur mycket v ridmomentet är, ser du hur många Nm den ligger på vid skruvdragarfunktion en?
När man har borrfunktion går det bara snabbt inte så stark, man kan inte säga att om den är stark på borr är den svag på att dra skruv, en ren borrmaskin skall vara stark på att borra med motstånd, alltså skall man inte köpa en ren borrmaskin med lågt Nm, men en bra borrmaskin ligger ofta bra i både borr och dragarfunktion, vissa skruvdragare använder sig av olika hastigheter för olika funktioner. Köper man en AEG 12 volt med 2 växlar får man inte skruva på växel två, bara borra med den, Dewalt har den funktionen att du kan dra på båda växlarna, alla maskiner kan borra på lägre hastighet men vid borrmomen vill man att borren skall snurra fort...
En djungel om man inte är så insatt.
Hälsningar P-A

haha
ja jag mäker det(att det är en djungel). det hedrar dig att du tar dig tid att försöka förklara, :thumbup:

Nätanslutna borrmaskiner brukar inte må så bra av att belastas hårt på låga varv. Dessutom funkar oftast inte varvtalsregleringen så bra om man vill dra skruv på lägre varv med lite precision. En riktig skruvdragare är bättre på alla sätt att dra skruv med.
Borrskruvdragaren är oftast en kompromiss åt andra hållet; Dvs den är bra att dra skruv med och funkar hjälpligt till vissa borrarbeten.

• Gilla
Maggi_68
  • Laddar…
Köp en knackande skruvdragare, det dom är bäst på är att lossa skruv men använd rätt bitts.

knackande ?

Slagskruvdragare, men den går inte att borra med om man har såna planer.

• Gilla
Maggi_68
  • Laddar…
A
Om du bara ska ha maskinen hemma för att kunna skruva ihop möbler, skruva upp saker på väggarna och enstaka borrningar så är det en borrskruvdragare du ska ha.

T.ex. Bosch GSR 10,8v är en populär, billig, smidig maskin som klarar av de flesta jobben i hemmet.

• Gilla
Chrissofsweden och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.