11 654 läst ·
31 svar
12k läst
31 svar
Styra vägguttag med mobilapp?
Fibaro är zwave, precis som Vera, zipato, o en mängd övriga produkter. Det finns ca 900 certifierade zwave produkter, allt ifrån dörrlås till fuktmätare och brandvarnare. Lite dyrare instegskostnad, men mer möjligheter.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Självklart är man inte begränsad till att endast styra lampor. Tänk bara på den stora skillnaden att zwave (till skillnad från nexa) är mesh och tvåvägskommunikation. Dvs, varje enhet i nätverket vidaresänder signaler samt skickar bekräftelse på sända kommandon.
Ja, z-wave är för seriösa installationer. Medans Telldus är mer på hobbynivå även om det duger för många.tajger skrev:
Du kan köpa en zwave USB stick för ca 350:-, sedan en fibaro Wall plug för ca 600:- så ligger du under tusenlappen, och är igång med zwave. Wall plugen har inbyggd elmätare och led belysning med ställbar valfri färg.
Hej jag bumpar denna tråd lite.
Jag har googlat runt lite och försökt hitta infon jag söker utan resultat.
Om jag köpe en tellstick.net och en utomhusmottagare kan jag då ställa in timer via en app att den tex ska starta 5 på morgonen? Eller måste jag ta upp mobilen och slå på uttaget ? Tänkte att det vore skönt att koppla in en sån vid motorvärmaruttaget. men vitsen försvinner ju lite om jag aktivt måste slå på den.
Tack för svar
Jag har googlat runt lite och försökt hitta infon jag söker utan resultat.
Om jag köpe en tellstick.net och en utomhusmottagare kan jag då ställa in timer via en app att den tex ska starta 5 på morgonen? Eller måste jag ta upp mobilen och slå på uttaget ? Tänkte att det vore skönt att koppla in en sån vid motorvärmaruttaget. men vitsen försvinner ju lite om jag aktivt måste slå på den.
Tack för svar
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
kör tellstick hemma tycker det funkar bra men till utomhusbruk skulle jag köra wmr-3500 istället för en lös mottagare då dom jag har provat tenderar att läcka in vatten i och vill gärna lösa ut jfb vilket ger både kall bil och ett kallt hus...
Man ska ta i beaktning att Telldus numera har en ny enhet ute som heter Tellstick ZNet Lite. Den kan sända på 433MHz (precis som Tellstick Net) men också prata (sända och lyssna) Z-Wave som är ett väldigt populärt protokoll inom hemautomation. Det den inte kan är att lyssna på 433MHz (på t.ex. trådlösa termometrar), då får man använda Z-Wave för det istället. Så vill man vara lite mer framtidssäker så är nog en ZNet Lite värd att satsa på. Vill man bara lösa din specifika uppgift så kommer du billigare undan med det paket som du refererar till.
https://www.netonnet.se/art/hemhush...ring/telldus-tellstick-znet-lite/224926.9436/
Antar att det är den du pratar om. Ja det kanske kan vara nånting. misstänker att när man väl börjar bygga ut huset med trådlös tekning så ser man mer och mer potential i det hela. Fungerar det att bara köpa en lös utomhusmottagare typ denna https://www.netonnet.se/art/hemhushall/smartahemtrygghet/hemautomatisering/nexa-eycr-201/197718.9436/ ?
Antar att det är den du pratar om. Ja det kanske kan vara nånting. misstänker att när man väl börjar bygga ut huset med trådlös tekning så ser man mer och mer potential i det hela. Fungerar det att bara köpa en lös utomhusmottagare typ denna https://www.netonnet.se/art/hemhushall/smartahemtrygghet/hemautomatisering/nexa-eycr-201/197718.9436/ ?