Hej! Jag har beställt 2 st LVI Epok element. Dock är Touch E3 helt omöjlig att få tag på (deras station för Wi-Fi styrning) och enligt Puurmo så kommer dom troligtvis inte tillverkas mer.
Är det någon annan som har ett smart tips på hur dessa kan styras via wifi utan den dosan?
Radiatorerna är fast installerade.

tack!

Har bara problem med den jävla touchpanelen. Är så in i helvete missnöjd med med detta inköpet

Rickard.Mårtensson Rickard.Mårtensson skrev:
Har bara problem med den jävla touchpanelen. Är så in i helvete missnöjd med med detta inköpet
Har en sådan sen 7-8 år och har aldrig haft problem med den. Har i och för sig inte försökt mig på något avancerat men den har tickat på för min del. Skulle i och för sig också gärna se någon alternativ lösning än at ha ännu en box ståendes som ska strömförsörjas och hållas inkopplad för att få elementen att styras online så följer tråden med intresse :-)

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har en sådan sen 7-8 år och har aldrig haft problem med den. Har i och för sig inte försökt mig på något avancerat men den har tickat på för min del. Skulle i och för sig också gärna se någon alternativ lösning än at ha ännu en box ståendes som ska strömförsörjas och hållas inkopplad för att få elementen att styras online så följer tråden med intresse :)
Tappar kontakten med element helatiden. Användarvänlig är den verkligen inte.
:)

J Joakim Johansson skrev:
Kan Tado funkar för att styra radiatorerna?
Tado? Berätta mer :)

J Joakim Johansson skrev:
Kan Tado funkar för att styra radiatorerna?
Ser ut att gälla vattenburen värme. Rätta mig om jag har fel :)

Hej, väcker en gammal tråd.
Lyckades ni hitta någon lösning för att styra över Wifi? Har ett tiotal LVI MET som jag skulle vilja kunna styra tempsänkning på.

S Stingray468 skrev:
Hej, väcker en gammal tråd.
Lyckades ni hitta någon lösning för att styra över Wifi? Har ett tiotal LVI MET som jag skulle vilja kunna styra tempsänkning på.
Touchpanelen har dött för mig. Så tänk två gånger innan inköp.

Touchpanelen fungerar uselt även hos oss, tappade kontrollen över en radiator i vintras som då fick spel och körde full effekt. Elområde 4 så det blev dyrt.
Fått intrycket att Purmo har styrenheter med zigbee man kan byta till i varje radiator och sedan då kunna skrota lvi:s usla lösning? Men att de bara säljs till elektriker så det är i praktiken bättre att skrota radiatorerna och köpa nya från mer kundinriktade tillverkare än Purmo. Nån som vet mer?

• Gilla
Rickard.Mårtensson
  • Laddar…
J JPW skrev:
Touchpanelen fungerar uselt även hos oss, tappade kontrollen över en radiator i vintras som då fick spel och körde full effekt. Elområde 4 så det blev dyrt.
Fått intrycket att Purmo har styrenheter med zigbee man kan byta till i varje radiator och sedan då kunna skrota lvi:s usla lösning? Men att de bara säljs till elektriker så det är i praktiken bättre att skrota radiatorerna och köpa nya från mer kundinriktade tillverkare än Purmo. Nån som vet mer?
Jag har precis bytt upp 5x Yali parada från Touch E3 (som tvärdog en dag för två veckor sen) till Unisenza+ dosan. Och det går fint att göra det själv om man är lite händig, det är faktiskt pissenkelt. Beställningen lyckades jag göra genom Bygma, och de bryr sig inte om du är elektriker eller inte. Du måste kontakta dem, skapa konto och i beställningen (som du gör per email) ange hela PC-numret som står baktill på dina radiatorer. Det är viktigt med numret för kiten kommer antingen för 230v eller 400v och den informationen är inbakad i PC- numret. Varje kit per radiator kostar just nu 750 spänn ink moms (är någon sorts kampanj just nu) och kommer med jättebra instruktioner. Läs de noga. Man måste byta hela termostaten som kommer i ett tvådelat paket per radiator, se bild. Värmepatronens två ledningar som sticker ut ur radiatorn är inte specifika för nolla och fas så det är bara att koppla in dem i valfri anslutning i din nya termostat. Du kommer förstå vad jag menar när du ser de framför dig. Jag ska tillägga att om du har en dubbelsidig radiator har du plötsligt fyra anslutningar och inte två, och då är det jäkligt noga att du ansluter rätt.
När du är klar måste du ha en Unisenza+ dosa som du kan köpa lite överallt. Den motsvarar din gamla sunkiga Touch E3 och gör att du kan styra allt genom en app från din mobbe.

• Termostatkit med elektronisk styrenhet, kablar och anslutningar för installation på radiator, placerat på bubbelplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
JPW och 2 till
  • Laddar…
Snyggt löst o tack för update! 🙌 Hur bra funkar appen tycker du? 🙂

Johannes Evaldsson Johannes Evaldsson skrev:
Snyggt löst o tack för update! 🙌 Hur bra funkar appen tycker du? 🙂
Tjena, den funkar bra. Är lite fräsigare och användarvänligare än den förra även om den inte var dålig. Framför allt svarar den snabbare genom unisenza, och man behöver inte vänta lika länge på synk. Signalen är också starkare till radiatorerna så man slipper Repeater-tillbehöret.

• Appgränssnitt för värmeinställningar i olika rum, visar temperaturer och stark Wi-Fi-signal.
    Skapa konto
  • Appskärm för värmestyrning i smarta hem med temperaturreglage för sovrummet och andra rum, visar 19 grader inställt och aktuellt.
    Skapa konto
  • Gilla
Johannes Evaldsson
  • Laddar…
M Marcin Kopka skrev:
Jag har precis bytt upp 5x Yali parada från Touch E3 (som tvärdog en dag för två veckor sen) till Unisenza+ dosan. Och det går fint att göra det själv om man är lite händig, det är faktiskt pissenkelt. Beställningen lyckades jag göra genom Bygma, och de bryr sig inte om du är elektriker eller inte. Du måste kontakta dem, skapa konto och i beställningen (som du gör per email) ange hela PC-numret som står baktill på dina radiatorer. Det är viktigt med numret för kiten kommer antingen för 230v eller 400v och den informationen är inbakad i PC- numret. Varje kit per radiator kostar just nu 750 spänn ink moms (är någon sorts kampanj just nu) och kommer med jättebra instruktioner. Läs de noga. Man måste byta hela termostaten som kommer i ett tvådelat paket per radiator, se bild. Värmepatronens två ledningar som sticker ut ur radiatorn är inte specifika för nolla och fas så det är bara att koppla in dem i valfri anslutning i din nya termostat. Du kommer förstå vad jag menar när du ser de framför dig. Jag ska tillägga att om du har en dubbelsidig radiator har du plötsligt fyra anslutningar och inte två, och då är det jäkligt noga att du ansluter rätt.
När du är klar måste du ha en Unisenza+ dosa som du kan köpa lite överallt. Den motsvarar din gamla sunkiga Touch E3 och gör att du kan styra allt genom en app från din mobbe.
Intressant! Mailade du Bygma eller hur gjorde du för att beställa "genom" dem?
Är dags för mig att ta tag i detta nu känner jag.

Och måste man ha just en Unisenza+ dosa för att styra eller kan man koppla dem mot ex Homey Pro eller någon annan zigbee hub?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.