Hallå!

Vi har ett gammalt badrum från 60-talet med gjutjärnsbrunn, ålderstigna stammar och sprickande tätskikt. Vi har idag radiator i badrummet och tänker vid renovering ersätta den med vattenburen golvvärme med elpatron, kanske något som Uponor Fluvia Push-12.

I ett badrum med klinker så har golvvärmen två funktioner, tänker jag mig: dels att hålla rummet lagom varmt och dels att hålla golvet lagom okallt för nakna fötter. Jag skulle vilja kunna sätta en lägsta golvtemperatur samt en börtemp för rummet. Rummet styr, men golvtemperaturen tillåts inte gå under 24 °C (med eventuella övertemperaturer i rummet som konsekvens). Detta gäller alltså ett pyttelitet badrum på 4 m², och vi har i övrigt 23 °C i huset så jag tänker mig inte att det blir några våldsamma övertemperaturer. Ett alternativ vore ju att bara styra golvtemperaturen (och sätta den på typ 24 °C) men då tänker jag mig att det blir en aning för kallt i badrummet när det är riktigt kallt: jag vill nog ha 23 °C där också när det är −20 °C, och då behöver golvet kanske vara ett par grader högre.

Dålig idé? Eller något man inte ens behöver tänka på?

R
R rävlyan skrev:
En Uponor Fluvia Push-12. har en kapilärtermostat som kan läggas i golvet ( ett rör som den får plats i ) Röret måste då rakt och inga böjar , termostaten håller golvet till inställd temp 24/7 oavsett utetemp , sen finns den här mera exklusiva som den här
www.uponor.se/vvs/catalogue/varme-och-kyla/pump-och-shuntgrupp/uponor-fluvia-t/uponor-fluvia-t-pumpgroup-push12-chx
Ja det var den där jag tänkte, med inbyggt elpatron. Frågan är om det går att styra på rumstemperaturen men ha en "mintemperatur" på golvet så att det inte blir för kallt även om det är senvår/försommar.

R
Den verkar sköta sig själv med rumstempen och det står faktiskt , för att inte det ska vara klinkerkallt på golvet , men ring och fråga Uponors support www.uponor.se/vvs/kundtjanst/kontakt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.