55 392 läst ·
148 svar
55k läst
148 svar
Styr värmepumpen (IVT) efter elpriset under dagen!
Min, och säkerligen många andras, största förbrukare av el är ju värmepumpen och många fler elfakturor på över 10.000 kr vill jag inte ha!
Min VP är en lite över 10 år gammal IVT HEE11 som inte har en aning om vad Internet är och är allt annat än "smart"...
Det finns ett alternativ som gör den lite "smartare" och eftersom jag får Tibber pris kostar den mig 3500 kr:
https://tibber.com/se/store/produkt/ngenic-tune-smart-termostat
Om jag tittar på förbrukning under november till februari och försöker uppskatta hur mycket VP går under de "dyra" timmarna (07-10 och 15-18 typ) så kunde jag kanske spara 500-600 kr under den fyra månaders perioden på en Tune...
Det blir ju då 7 år lite drygt innan den betalat sig men principen är ju väldigt enkel och min VP har "tidsstyrning via extern givare" så min fundering är hur svårt det är att bygga dylik styrning..?
Jag tänker mig en Raspberry PI eller liknande som kan hålla koll på elpriset och styra så VP eller varmvatten inte går när elpriset är som högst...
Jag har tidigare byggt övervakning för vår sommarvatten anläggning som övervakar tryck och temperaturer med Raspberry PI så interface och programmeringen är inget problem utan mer runt VP inkoppling, och om det alls är möjligt...?
Jag delar gärna med mig av lösningen (om det nu blir någon)
Min VP är en lite över 10 år gammal IVT HEE11 som inte har en aning om vad Internet är och är allt annat än "smart"...
Det finns ett alternativ som gör den lite "smartare" och eftersom jag får Tibber pris kostar den mig 3500 kr:
https://tibber.com/se/store/produkt/ngenic-tune-smart-termostat
Om jag tittar på förbrukning under november till februari och försöker uppskatta hur mycket VP går under de "dyra" timmarna (07-10 och 15-18 typ) så kunde jag kanske spara 500-600 kr under den fyra månaders perioden på en Tune...
Det blir ju då 7 år lite drygt innan den betalat sig men principen är ju väldigt enkel och min VP har "tidsstyrning via extern givare" så min fundering är hur svårt det är att bygga dylik styrning..?
Jag tänker mig en Raspberry PI eller liknande som kan hålla koll på elpriset och styra så VP eller varmvatten inte går när elpriset är som högst...
Jag har tidigare byggt övervakning för vår sommarvatten anläggning som övervakar tryck och temperaturer med Raspberry PI så interface och programmeringen är inget problem utan mer runt VP inkoppling, och om det alls är möjligt...?
Jag delar gärna med mig av lösningen (om det nu blir någon)
anders07 skrev:
Min, och säkerligen många andras, största förbrukare av el är ju värmepumpen och många fler elfakturor på över 10.000 kr vill jag inte ha!
Min VP är en lite över 10 år gammal IVT HEE11 som inte har en aning om vad Internet är och är allt annat än "smart"...
Det finns ett alternativ som gör den lite "smartare" och eftersom jag får Tibber pris kostar den mig 3500 kr:
[länk]
Om jag tittar på förbrukning under november till februari och försöker uppskatta hur mycket VP går under de "dyra" timmarna (07-10 och 15-18 typ) så kunde jag kanske spara 500-600 kr under den fyra månaders perioden på en Tune...
Det blir ju då 7 år lite drygt innan den betalat sig men principen är ju väldigt enkel och min VP har "tidsstyrning via extern givare" så min fundering är hur svårt det är att bygga dylik styrning..?
Jag tänker mig en Raspberry PI eller liknande som kan hålla koll på elpriset och styra så VP eller varmvatten inte går när elpriset är som högst...
Jag har tidigare byggt övervakning för vår sommarvatten anläggning som övervakar tryck och temperaturer med Raspberry PI så interface och programmeringen är inget problem utan mer runt VP inkoppling, och om det alls är möjligt...?
Jag delar gärna med mig av lösningen (om det nu blir någon)
men den där termostaten blir ju bara att du reglerar elementen? isåfall måste du köpa ett sånt där paket till varje element. låter som rätt kostsamt för justera endast elementen, den kommer ju ändå värma vatten för dusch mm.
jag har tibber och kör övervakningen över home assistant genom en raspberry pi. ska inte svära men skulle tro att de där termostaterna funkar i home assistant med. annars så tror jag att alla grejer tibber säljer stödjer tibbers egna styrning.
/Björn
Tune "lurar" värmepumpen att tro att det är väldigt varmt ute och då kör den inte värme (dock fortfarande varmvatten).B Björn Smedsgård skrev:men den där termostaten blir ju bara att du reglerar elementen? isåfall måste du köpa ett sånt där paket till varje element. låter som rätt kostsamt för justera endast elementen, den kommer ju ändå värma vatten för dusch mm.
jag har tibber och kör övervakningen över home assistant genom en raspberry pi. ska inte svära men skulle tro att de där termostaterna funkar i home assistant med. annars så tror jag att alla grejer tibber säljer stödjer tibbers egna styrning.
/Björn
Jag var mer intresserad om någon visste något om den "externa" styrningen i IVT...
Medlem
· Västra Götaland
· 3 536 inlägg
Enklast är väl att flytta utegivaren till en plats i solen, då kommer den fimpa värmen till huset tidigare, men ändå ge "rätt" temp på kväll/natt.
Alt är väl om pumpen har nattsänkning att du vänder på det och "dagsänker".
Alt är väl om pumpen har nattsänkning att du vänder på det och "dagsänker".
Lär väl knappast fungera i vinter... Jag vill som sagt styra både värme och varmvatten via VP "extern styrning" så det är vad jag söker information om...I InsidersUnited skrev:
Hittar inte installatörsmanualen till just din värmepump, men från andra värmepumpar har jag varit med om att den externa styrningen är en torr kontakt som aktiverar en alternativ kurva för framtempen (om man bara kör värmepumpen baserat på utomhustemp) eller aktiverar ett annat börvärde för inomhustemperaturen (om man styr efter inomhustemperatur plus utomhustemp). För värmen.
Jag har inte sett extern styrning för varmvatten, men det kanske finns? Jag gissar att det enklaste sättet att manipulera värmepumpen att göra mer varmvatten (eller inte alls) är att ta reda på vilken ntc givare som används för att mäta vv temp, och sedan med en raspberry pi dra ett relä som fejkar en vv temp som antingen triggar varmepumpen att starta eller stoppar produktionen av varmvatten.
Givaren är med stor sannolikhet en ntc givare, men jag kan vara fel ute.
Jag har inte sett extern styrning för varmvatten, men det kanske finns? Jag gissar att det enklaste sättet att manipulera värmepumpen att göra mer varmvatten (eller inte alls) är att ta reda på vilken ntc givare som används för att mäta vv temp, och sedan med en raspberry pi dra ett relä som fejkar en vv temp som antingen triggar varmepumpen att starta eller stoppar produktionen av varmvatten.
Givaren är med stor sannolikhet en ntc givare, men jag kan vara fel ute.
De nyare Greenline HE (från 2010-12 ish. Osäker på exakt när...) har 2 externingångar och man ställer in i styrsystemet vad som ska hända.
Man kan välja mellan att kompressorn eller tillskottet blockeras, värmeproduktion eller varmvattenproduktion blockeras eller att vämekurvan förskjuts ett valbart antal grader.
Man kan välja mellan att kompressorn eller tillskottet blockeras, värmeproduktion eller varmvattenproduktion blockeras eller att vämekurvan förskjuts ett valbart antal grader.
Min är från 2012. Det enda som står i användarmanualen är att extern styrning kan aktiveras för värme- och varmvatten behov.useless skrev:
De nyare Greenline HE (från 2010-12 ish. Osäker på exakt när...) har 2 externingångar och man ställer in i styrsystemet vad som ska hända.
Man kan välja mellan att kompressorn eller tillskottet blockeras, värmeproduktion eller varmvattenproduktion blockeras eller att vämekurvan förskjuts ett valbart antal grader.
Det jag tänker mig är att ha en Raspberry Pi som kan hålla koll på elpriset och sen blockera värme och varmvatten via extern styrning av värmepumpen när elen är dyr.
Jag tänkte alltså inte att "lura" värmepumpen med temperaturer utan i första hand styra via extern styrning...
Här är installatörsmanualen.
På sidan 56 står det vilka inställningar som kan göras.
På sidan 56 står det vilka inställningar som kan göras.
Tack! Verkar ju då som att sluta en kontakt kan man blockera värme och värme...useless skrev:
Då gäller det ju bara att lista ut hur man kan blockera värme för golvvärme och för varmvatten, och sen då hitta rätt terminaler...
Att styra ett relä från en Raspberry Pi är ju inte något problem, det gör jag redan för vår sommarvatten anläggning!
Allra enklast är att blockera pumpen förutom mellan. 01-05 eller kanske 00-06 om det behövs för komforten. Detta borde även din pump klara utan tillbehör. Tittar du på elspotpriset historiskt, är ovan intervall så gott som alltid lågt pris.
Ena ingången konfigureras så den blockerar värme och den andra varmvatten. Sen är det bara att koda så att rätt saker blockeras vid rätt tillfällen.anders07 skrev:
Genom att även manipulera utegivaren så värmepumpen tror att det är några grader kallare kan du låta systemet gasa på en stund innan värmen blockeras och/eller när elen är som billigast så att det finns lite 'ackumulerad' energi.
Kolla även upp vad du har för tillskottsfördröjning (meny 10.1.1) så inte elpatronen går igång för att få upp temperaturen igen efter att kompressorn varit blockerad.
Jag har tänkt samma tankar men inte kommit till skott. Min tanke var en Arduino som skulle lura utegivaren, kunde man blockera även varmvatten och värme dyraste tummarna vore det ju guld. Antingen styra bara på klockan eller försöka integrera mot elpris.
Jag har för övrigt en IVT HT, den är nog 15+ år gammal... Fanns vissa inbyggda funktioner för tidsstyrning, men inte nog att tex helt blockera vv dyraste timmarna...
Jag har för övrigt en IVT HT, den är nog 15+ år gammal... Fanns vissa inbyggda funktioner för tidsstyrning, men inte nog att tex helt blockera vv dyraste timmarna...
Redigerat:
Jag kan inte hitta något i menyerna tyvärr, det enda som finns är semesterläge och så "extern styrning".N Nikorasu skrev:
Dessutom tappar min datum/tid konstant så det skulle inte fungera så bra ändå tror jag...
Vad det ser ut som, så är tillskott helt avstängt... Men bra att ha i åtanke!useless skrev:
Ena ingången konfigureras så den blockerar värme och den andra varmvatten. Sen är det bara att koda så att rätt saker blockeras vid rätt tillfällen.
Genom att även manipulera utegivaren så värmepumpen tror att det är några grader kallare kan du låta systemet gasa på en stund innan värmen blockeras och/eller när elen är som billigast så att det finns lite 'ackumulerad' energi.
Kolla även upp vad du har för tillskottsfördröjning (meny 10.1.1) så inte elpatronen går igång för att få upp temperaturen igen efter att kompressorn varit blockerad.