3 566 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Stycka av tomt innan förhandsbeskedet kommit?
Har skickat in förhandsbesked på bygglov på mark som sedan ska styckas av till min tomt (min bror som äger marken idag). Kan man påbörja eller förbereda för avstyckningen redan nu eller är det dumt?
Väntat 1mån på förhandsbesked och kommer få vänta minst 1mån till.
Väntat 1mån på förhandsbesked och kommer få vänta minst 1mån till.
Jag hoppas att du skickat in ansökan till Lantmäteriet, för där lär du få vänta, 6-12 månader kan det ta. Och innan du fått tomten avstyckad är det ju dumt att göra nåt utifall LM anser att din brors mark inte är avstyckningsbar för bostadsändamål.
Om ni inte har kommunalt VA så skickas förhandsbeskedsansökan på remiss till Miljökontoret för bedömning om det är möjligt att anlägga en enskild avloppsanläggning. Denna bedömning görs innan bygglovskontoret beslutar om förhandsbesked. Jag antar att du redan har kollat vad eventuell detaljplan säger om marken och dess användning?
Ansökan till LM och kommunen kan pågå parallellt. Ett sätt att snabba upp yttrande om avloppsanläggning är att du tar kontakt med geokonsult som bedömer markförhållandenas lämplighet för avlopp.
Man får göra vissa markarbeten på sin egen tomt (eller din brors ännu så länge om han ger dig tillstånd). Markarbeten som inte förändrar medelmarknivån mer eller mindre än 50cm får göras. Du bör rimligtvis även kunna gräva några provgropar för bedömning av lämplighet för avlopp och husplacering. Fällning av träd, om inte eventuell detaljplan säger att man måste ha tillstånd innan, kan också göras. Rörgravar för el, tele o VA likaså.
Du kan även anlägga en väg på din blivande tomt, dock måste en utfart på allmän väg (länsväg eller kommunal väg) ha tillstånd av Vägverket eller kommunen. Ett sådant tillstånd får du säkert inte förrän avstyckningen är klar, men man kan ju vänta med de sista 10 metrarna. Plantera häck, rabatter, fruktträd, potatisland mm går också bra
Risken med att göra detta är förstås att du har lagt ned pengar och arbete i onödan ifall dina ansökningar till Lantmäteriet och kommunen inte beviljas.
Om ni inte har kommunalt VA så skickas förhandsbeskedsansökan på remiss till Miljökontoret för bedömning om det är möjligt att anlägga en enskild avloppsanläggning. Denna bedömning görs innan bygglovskontoret beslutar om förhandsbesked. Jag antar att du redan har kollat vad eventuell detaljplan säger om marken och dess användning?
Ansökan till LM och kommunen kan pågå parallellt. Ett sätt att snabba upp yttrande om avloppsanläggning är att du tar kontakt med geokonsult som bedömer markförhållandenas lämplighet för avlopp.
Man får göra vissa markarbeten på sin egen tomt (eller din brors ännu så länge om han ger dig tillstånd). Markarbeten som inte förändrar medelmarknivån mer eller mindre än 50cm får göras. Du bör rimligtvis även kunna gräva några provgropar för bedömning av lämplighet för avlopp och husplacering. Fällning av träd, om inte eventuell detaljplan säger att man måste ha tillstånd innan, kan också göras. Rörgravar för el, tele o VA likaså.
Du kan även anlägga en väg på din blivande tomt, dock måste en utfart på allmän väg (länsväg eller kommunal väg) ha tillstånd av Vägverket eller kommunen. Ett sådant tillstånd får du säkert inte förrän avstyckningen är klar, men man kan ju vänta med de sista 10 metrarna. Plantera häck, rabatter, fruktträd, potatisland mm går också bra
Risken med att göra detta är förstås att du har lagt ned pengar och arbete i onödan ifall dina ansökningar till Lantmäteriet och kommunen inte beviljas.
Men steg ett är väl förhandsbeskedet?Hemmakatten skrev:Jag hoppas att du skickat in ansökan till Lantmäteriet, för där lär du få vänta, 6-12 månader kan det ta. Och innan du fått tomten avstyckad är det ju dumt att göra nåt utifall LM anser att din brors mark inte är avstyckningsbar för bostadsändamål.
Eller ska jag skicka in om avstyckning direkt också? Jag tror ju att det med all säkerhet går att få förhandsbesked på bygglov men kostar inte avstyckningensprocessen en massa slantar att dra igång och sen om det inte blir något bygglov sitter man ju i skiten så att säga.
Förhandsbeskedet det är inskickat redan och har gått igenom första mötet i komunen.
Jag vill ju först veta att möjligheten att bygga på marken finns. Sen vill jag stycka av marken och så gå vidare. Det är 500m till närmaste granne och inga R märkningar så de borde vara okej. Blir eget avlopp, egen vattenspets, jordvärme osv.
Fördelen med att skicka ansökan till Lantmäteriet redan nu är att du placeras i kö, och LM har definitivt en lång kö. LM lär inte göra något förrän ett positivt förhandsbesked inkommer, men du har vunnit ett par månaders kötid.
Fint tips. Ska ordna det snarast möjligt och skicka in.Hemmakatten skrev:
Upprätta omedelbart skriftligt avtal om marköverlåtelse med din bror, och sätt som villkor för köpet att avstyckning beviljas och positivt förhandsbesked meddelas.
Även om ni idag är både släkt och överens kanske ni i morgon bara är släkt...
Även om ni idag är både släkt och överens kanske ni i morgon bara är släkt...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köpa mark/bygga attefall eller stycka av ägd tomt med extra befin hus?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur deklarerar man en avstyckad tomt som fått taxeringsvärde?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Kostnad stycka av tomt
Artikelkommentarer -
Byggherre ska stycka upp granntomten, vad gäller för vägservitut?
Juridik -
Får man stycka tomt om huset blir för stort enl. detaljplan efteråt?
Tomter