gifen skrev:
makita är kungen bland slagskruvdragarna, punkt slut.
har du testat protool? kan tänka mig att de vill ha något att säga om ovanstående? har dock inte använt dem själv

Jag har aldrig gillat Makitas skruvdragare då dom verkar vara gjorda för Japanska killars händer men verkar passa tex min hustru åxå.
Har man normala västerländska manshänder så kan makitan kännas lite tunn i greppet. Så det enda man eg kan säga om skruvdragare jämfört med många andra maskiner är att prova hur den ligger i handen, lite som att prova kläder.

Har nu testat både nyinköpt Bosch 12V och Makitan som jag haft sedan 2003.
Båda är 12 Volts maskiner -tycker de maskiner med högre batterispänning blir otympligare och tyngre.
Boschen klarar 27 Nm enligt specen och Makitan 32 Nm, jag drar inte alltför grova skruvar/bultförband med Makitan så
vad gäller orken i vridet så är jag inte orolig att Boschen inte skall klara av mitt skruvdragande.
Boschen kommer med 2 stycken 2.0 Ah NiMh batterier.

Jag köpte för inte alltför längesedan nya batterier till Makitan på Elfa för ca. 700 kr stycket (3 Ah NiMh) , nu när jag
kunde få ny dragare med 2 nya batteri för 1050 kr kunde jag inte motstå! Inköpet gjordes på XL-bygg i Kungsbacka.
Jag fick också ett fint bits-kit på köpet.

Det blir lite märklig situation när nya batterier kostar lika mycket som en ny skruvdragare !

Jag har haft min Makita sedan 2003, den har fungerat klanderfritt under dessa år och då har den verkligen använts!

Lita på att jag återkommer till forumet med långtidstest om Boschen inte klarar mitt nästa "långtidstest-projekt".

• Copy of PICT0001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Copy of PICT0003.jpg
    Skapa konto
  • Copy of PICT0004.jpg
    Skapa konto
  • Copy of PICT0005.jpg
    Skapa konto
Mikael_L
woodrat skrev:
Boschen klarar 27 Nm enligt specen och Makitan 32 Nm, jag drar inte alltför grova skruvar/bultförband med Makitan så
vad gäller orken i vridet så är jag inte orolig att Boschen inte skall klara av mitt skruvdragande.
Såvitt jag förstår från din bild så är det en GSR 12-2.
Och vidare av bilden du tagit från specen så är det 11/27 Nm i mjukt/hårt moment, att jämföra med GSR 12V 20/36 Nm (mjukt/hårt). Dvs nästan det dubbla.
http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/...cat_id=101327&object_id=11755#technischedaten
Jag vet inte riktigt vad Bosch har gjort, men det måste väl vara en enklare motor i den.

Men intressant att du inte upplever den som svag, det kanske är så att siffror inte säger allt. :)

Hej
Jag har en kress borrmaskin sen ca 10 år fantastisk kvalite jag o även andra har kört tuff borrning som slitit ut flera "bättre märken" men kressen kämpar på
Köp kressen
mvh Tille

jag köpte en GSR 12V. 1600kr kostade den inkl låda. massa borr bits och annat skoj.

Du skulle ha slagit till på 3-4 st (beroende på hur många batterier du skulle behöva...) AEG BS12X á 399:- under Classes rea. Då skulle du kunnat bjuda in någon/några polare också och ha extra dragare...

jag har en kress att borra i berg med och den funkar bra chucken har jag fått fixat en gång nu (gick på garantin) SDS-plus mellan 1000-2000 berg borrningar har jag nog lyckats med. tycker kress verkar ett bra märke... skall du köpa något annat så kör makita är oslagbart i prestanda.
lycka till.

Mikael_L
Jag vet inget om Kress, men personligen skulle jag inte våga köpa det.
Det känns som att märket Kress kanske bara är Swedols påhittade märkesnamn för en serie kinaverktyg, typ Meec, Kellen osv, som andra butikskedjor har.

Jag försökte hitta Kress hemsida, men misslyckades.
Vore Kress ett stort märke, ungefär som om Bosch vore okänt i sverige, så borde dom väl ha en egen webplats?

Mikael_L skrev:
Det känns som att märket Kress kanske bara är Swedols påhittade märkesnamn för en serie kinaverktyg, typ Meec, Kellen osv, som andra butikskedjor har.

Jag försökte hitta Kress hemsida, men misslyckades.
Vore Kress ett stort märke, ungefär som om Bosch vore okänt i sverige, så borde dom väl ha en egen webplats?
testa här: http://www.kress-elektrik.com

Mikael_L
Daniel_N skrev:
testa här: [länk]
Ja se där ... :)

Nu har jag snabbscannat deras produktprogram. Får nog ändra mig lite. Bredden på produkter, sammanhållen design, vridmoment på dragare osv. Det ser onekligen ut som att dom är hyggligt seriösa.
Kanske man borde prova på något av deras verktyg.... :)
Borrmaskinen på 1000W och ca 500 rpm skulle vara helrätt om priset är lagom. Lämlig för dosfräsar och brukblandning.

hej igen
Kress är ett bra alternativ om man kollar pris kontra maskin min maskin är ca tio år hitatchin som gjorde samma jobb höll inte 5 år för mig
mvh tille

Mikael_L skrev:
Borrmaskinen på 1000W och ca 500 rpm skulle vara helrätt om priset är lagom. Lämlig för dosfräsar och brukblandning.
2695:- hos swedol:

Jämfört med t.ex en Blå Bosch GBM 13 HRE 550w, 550rpm, 60nm vridmoment (kress maskinen är på 50nm) 0,2kg lättare och 700kr billigare.

Min metabo, nu snart 7 år på nacken är sjukt bra. Bra för oss med lite mindre händer, mycket välbalanserad, snabbladdare mm mm.. Kan inte göra annat än att rekommendera.

Mikael_L skrev:
Kress och och även Duss är två kvalitetsmärken man inte ser så ofta nu för tiden. De var vanligare förr, innan Panasonic - Hitachi - Makita och andra vråldesignade japaner tog över världen.
Finns säkert fler sådana kvalitetsmärken som för en tynande tillvaro men egentligen är ypperliga val.
Fein är ett sånt märke också egentligen, de hade knappast varit så kända för gemene man fortfarande om de inte lanserat Multimaster och varit ensamma om det.

Mvh

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.