E Erixzon89 skrev:
Har du undersökt om det går att pumpa upp dricksvatten från sjön istället för att borra?
Är det inte ca 9 meter djupt i den viken av sjön så borde inte vara nå problem med ytvatten.
Jo, vi pumpar upp sommarvatten från sjön i vår befintliga fastighet idag. Och det är absolut en lösning även om jag ser framför mig en borrade brunn

Redigerat:
God fredagskväll, det går framåt på min sida. Panelen är i stort uppsatt och så satte vi in fönster idag. Blir riktigt bra extra sovrum och förråd. Bilden med utsikt är tagen från altandörröppningen. Konstaterade att det finns några träd till att ta ner Byggnad under uppförande med nyligen installerade fönster och panel, omgiven av snötäckta träd, sedd från altandörröppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En framsida av ett nästan färdigbyggt träförråd eller sovrum med arbetare som monterar en dörr, omgiven av snö och skog.
Skapa konto
Byggprojekt i skog med del av träbyggnad och verktyg, snötäckt mark och träd runtom. Personen på stege vid husväggen.
Skapa konto
Snötäckt skog med utsikt över en frusen sjö, sedd från altandörröppning, med flera träd kvar att fälla.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Appendix och 14 till
  • Laddar…
Vilken underbar vy att vakna till // Grattis🙌😀😇

• Gilla
  • Älska
Pörtet och 2 till
  • Laddar…
R Ronny Johansson6 skrev:
Vilken underbar vy att vakna till // Grattis🙌😀😇
Tack!

En sån här kanske vore något i huset.
Enda uppvärmningskällan i kåken med öppen planlösning förutom direktel i reserv de gånger vi lämnar huset många dagar på vintern. Kakelugn i en öppen planlösning, med eld brinnande i eldstaden.
Skapa konto

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Ä
H Hybro skrev:
Enda uppvärmningskällan i kåken med öppen planlösning förutom direktel i reserv de gånger vi lämnar huset många dagar på vintern.[bild]
Jo, jag har ju bränsle så det räcker att elda ett par år framöver.

Är det en pizzaugn också? Eller vad är den övre luckan för?

• Gilla
Ronny Johansson6
  • Laddar…
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Ä

Jo, jag har ju bränsle så det räcker att elda ett par år framöver.

Är det en pizzaugn också? Eller vad är den övre luckan för?
En vanlig liten ugn brukar det vara.😇

• Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
En bakugn... Går fint att elda upp denna till vald högre temp, än den som blir då man eldar i stora eldstaden.
Mumsigt vedungnsbakad bröd
t ex.

Redigerat:
  • Gilla
Kashew och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
H Hybro skrev:
Enda uppvärmningskällan i kåken med öppen planlösning förutom direktel i reserv de gånger vi lämnar huset många dagar på vintern.[bild]
Hur stor volym/yta värmer du upp? Hur mycket isolering i väggar och tak?

Halvtimmer utvändigt..
Så tjockt traditionellt resverk innanför. 3-glas fönster.
16 x 8 m bodel, mätt utvändigt.

1-plans med varmgrund av Ytongbalkar. Aldrig kallare än + 8 grader.

Eldar på vintern morgon o kväll.
Ibland när det är som kallast -25 o lägre kan vi göra en brasa till.

FTX utan tillskottsvärme.
2 Pa undertryck relativt utomhus.

Vidbyggt garage.

Tjena! Kul projekt, det här vill jag följa. :) Av nyfikenhet: var du tvungen att ha bestämt dig för ett reningssystem av eventuellt avloppsvatten/bdt när du fick din bygglovsansökan godkänd?

• Gilla
Ronny Johansson6 och 1 till
  • Laddar…
G greenkarma skrev:
Tjena! Kul projekt, det här vill jag följa. :) Av nyfikenhet: var du tvungen att ha bestämt dig för ett reningssystem av eventuellt avloppsvatten/bdt när du fick din bygglovsansökan godkänd?
Det är bra att vara nyfiken.

Ja, jag angav tre olika fabrikat i underlaget. Såhär står det på situationsplanen

Text från situationsplan med märket för avloppstyper och borrad vattenbrunn, nämner Biokube, Ecobox, Topas och Sörbo Brunn.

• Gilla
Ronny Johansson6
  • Laddar…
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Det är bra att vara nyfiken.

Ja, jag angav tre olika fabrikat i underlaget. Såhär står det på situationsplanen

[bild]
Tack! Jag såg dessa men då behövde du inte ha bestämt dig för en särskild lösning utan kan bestämma det lite senare om jag tolkar dig rätt. Min nyfikenhet grundade sig i hur viktigt det var för bygglovet. :)

• Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
G greenkarma skrev:
Tack! Jag såg dessa men då behövde du inte ha bestämt dig för en särskild lösning utan kan bestämma det lite senare om jag tolkar dig rätt. Min nyfikenhet grundade sig i hur viktigt det var för bygglovet. :)
Nej, bygglovet har inte med det att göra för kommunens del mer än att bygglovshandläggarna tog hjälp av miljöavdelningen som gav ett yttrande.

Anmälan om enskilt avlopp är en egen process som görs separat från bygglovet.

• Gilla
Ronny Johansson6 och 1 till
  • Laddar…
P
H Hybro skrev:
Vad används den övre luckan till? Pizzabak?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.