83 926 läst ·
230 svar
84k läst
230 svar
Stugan blir större! Utbyggnad i Tänndalen
Med ett avbrott för 40-års kalas så är nu golven lagda och tak i första rummet. Två dagar kvar så jag hoppas hinna sätta all takpanel. Snöade och blåste duktigt idag. Körde fast med släp i backen upp till stugan. Fick lasta av virke och sedan kasa ner släpet till en parkering nedanför. Lyckades sedan fastna med bilen i backen på tvären. En snäll granne med stor skoter drog loss bilen som nu får stå nere på parkeringen i väntan på plogning upp till stugan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Nu hemma igen. Alltid lika trist åka därifrån. Innertaket klart. Tar väldig tid sätta panel. Hann aldrig börja med innerväggarna. Får bli nästa lov!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Såhär mellan byggpassen får man passa på att hitta det som kommer behövas framöver till så bra pris som möjligt. Hämtade två Gustavsberg 1500 toaletter på Bauhaus idag för 2k styck. Klinker till hall köptes för några veckor sedan och klinker till badrummen är beställt. En ny visp för spackel och fix. Hade några checkar på Kjell så då fick det bli en ny isolationsprovare. Snart sportlov/bygglov!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har varit uppe sedan helgen och kör på med innerväggar och lite eldragning. Sportlovet inleddes med div förkylningar och feber i familjen så det var en seg start. Kommer nog inte hinna allt som var planerat. Och nu blev även vädret superfint vilket gör att dagarna ute blir längre. Blev en skidtur till Andersborg för våfflor idag. Strålande sol, 10 minus och vindstilla.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Härligt, inte alltför mycket kvar nuKretikos skrev:
Hur gör du med elen, drar du tomrör och sätter kopplingsdosorna på väggen själv sen tar in elektriker som gör resten eller? Börjat fundera själv hur jag ska göra med det, om man kan spara lite pengar där.
Nej, men alla moment nu tar längre tid än man tror. Trodde jag skulle hinna börja gipsa lite men det finns inte en chans.Contact451 skrev:
Jag drar rör och trådar så mycket som jag hinner och sätter dosor. På påsken kommer svärmors gubbe på besök är planen och han har egen elfirma. Han är 79 nu men vill inte riktigt sluta jobba. Då blir det byte av central samt dra el till friggeboden samt kontroll av det jag har knåpat ihop.
Kvällen innan hemfärd, efter en solig dag i backen, blev det dags att flytta ut ytterdörren till sin nya plats och säga adjö till den provisoriska osb-dörren (vilken med lite extra isolering har gjort ett bra jobb). Sagt och gjort. Häkta av, skruva loss karm som satt med kil och flatskruv. Slagskruvdragare is the shit! 12 minus och inga dörrar, då vill man inte komma på att borret för karmskruv ligger kvar hemma. Hittade en gammal yllefilt som jag kunde häfta upp i gamla dörrhålet sedan blev det en byggöl. Släppte karmskruv och gick old-school med kilar och vanlig skruv. Nu tätt och drevat! Räknar med två, tre timmar imorgon för fix innan hemfärd.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
På söndagen blev det slutfixav dörrmontering och städning. Blir till att stryka på lite tjära där det saknas i vår/sommar. Får även åka upp en helg innan påsk och sätta klart skivor på innerväggarna. Lämnade ett 2kw element på halvfart och hoppas det orkar hålla kring 10-15 grader i tillbyggnaden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto