Staplar av träpanel från Karl Hedin i en bygghall med isoleringsmaterial och ett arbetsbord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karl hedin
Så här ser deras panel ut
/:Mathias

• Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Ser ut att vara snarlik/likadan panel. Ska höra nere i Funäs om de har knutar också.

Jag upplever timmeranelen på karl hedin lite grövre än den på Fresks.
//Mathias

De har åtminstone varit beställningsvara på Fresks i Östersund
//Mathias

Mathias12 Mathias12 skrev:
De har åtminstone varit beställningsvara på Fresks i Östersund
//Mathias
De har 195*21 i lager här nere vilket är den dimension jag skulle köra på.

170 kör jag på
//Mathias

Spännande bygge. Stugan ser skitmysig ut.
Bra jobbat trots skitväder :)

• Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Fulkemisten
Mathias12 Mathias12 skrev:
Jag kommer köra med timmerpanel och lösa knutar på mitt hus
Smart. Hur fäster man lösknutarna?

Riktade alla väggar och fick upp limträstolpar idag. Nu redo för traktor och balklyft. Fick lite tid över så jag kapade till ett par takåsar för att se hur det ser ut. Tror det blir bra!
En nybyggd trästomme av limträstolpar för ett hus på en byggarbetsplats med befintliga byggnader i bakgrunden.
Skapa konto
Skelettet av en träkonstruktion med limträstolpar och takåsar framför en befintlig byggnad i dagsljus.
Skapa konto

• Gilla
Trollskidan och 5 till
  • Laddar…
Idag blev ytterligare en förmiddag med regn. :(. Blev en tur till Fresks efter frukost för lite komplettering. Bl.a. musskydd för luftspalt, ståndplåtar för taket, 45*45 för spikläkt och skruv, skruv och skruv. Och lite spik.
Efter lunch kapade och figursågade jag upp de resterande 22 takåsarna och strax efter 17 kom Peter från Hamra med sin hjullastare och vi kunde lyfta limträbalken på plats! Blir en kul dag imorgon att börja med tak och vädret ser ut att bli bra!
Stapel med sågade träbalkar för byggprojekt med skog och berg i bakgrunden.
Skapa konto
Unfinished wooden house frame construction on a sunny day with clear skies.
Skapa konto

• Gilla
Augen81 och 5 till
  • Laddar…
Så här då stommen är på plats vill jag passa på att ge en eloge till Komimilla som hjälpte oss med markarbete och utläggning av grundbalkarna! Mina vattenpass dog av tristess. Bubblan låg orörligt centrerad var man än mätte. Men dom fick kämpa lite! Vad som såg ut som ett enkelt grävjobb blev bergsbrottning på hög nivå för att få till avrinning och en bra dränering. Jag och en kompis var uppe och byggde friggebod då de höll på. Tog skydd på taket då de sprängde det som grävarn inte kunde pilla loss med skopan.

• Gilla
mr.Ola och 2 till
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Fredag bjöd på mer regn men vid 15 så kom solen så det var bara att köra på. På förmiddan åkte jag ner till XL för att hämta lite mer 145 reglar och passade då på att kolla närmare på timmerpanelen. Tror nog det blir den istället för vildmarkspanel. Tror den kommer matcha befintligt ganska bra?
[bild]
Timmerpanelen, eller fjällpanel som den också verkar kallas är fin. Vi har den inomhus i vår stuga .

• Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Fått upp och börjat fästa takåsarna. Men nu lunchpaus! Vädret har vänt vad det verkar.
Byggställning för hus med pågående installation av takåsar under soligt väder.
Skapa konto

• Gilla
mr.Ola och 11 till
  • Laddar…
Hur gör du med bjälklaget, kommer du fälla in det mellan grundbalkarna? På befintligt hus ser det ut som att de ligger ovanpå bjälklaget. Borde du inte lagt golvbjälkarna ovanpå grundbalkarna för att slippa nivåskillnad mot befintligt golv

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.