Äntligen dags! Nästan ett år sen start. Firman som gjorde markarbetet hade gubbar som hjälpte släcka skogsbrand så de blev försenade. Svårt bli sur över det men det blev lite sent att dra igång bygget förra hösten.
Nu är jag på plats och har tagit tre veckors byggsemester. Borde hinna en bit på det.
Blir spöklikt tyst utan fyra ungar som härjar runt hela tiden. Kommer nog bli lite lappsjukt.
37 extra kvadrat ska det bli fördelat på två sovrum, liten toa och en hall. Jag kom upp igår kväll och imorgon kommer första virkesleveransen. Tillbringade dagen med att förbereda. Upp med regnskydd, fixa lite på friggan som blev klar i höstas så när som på knutbrädor och inredning.
Passade även på att byta denna
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Mot denna
Så nu är man all set!
Så här ser det ut idag. Får se hur det ser ut om tre veckor. Fortsättning följer...
-
-
28 maj 2019 07:31 #2
Vaknade till lätt snöglopp som pryder de nyligen utslagna björkarna .
1 plusgrad. Blir underställ idag.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in -
-
28 maj 2019 08:35 #4
Virkesleverans! Gick inte att köra upp sista biten med kranbilen. Arslet på bilen drog i backen då det är en för skarp knix upp.
Gick att krana upp halvvägs fram iaf. Får bära lite! Nu är det fullt snöfall...
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
28 maj 2019 11:11 #5
Gillar stugan! Hur gammal är den? Är det ett kataloghus? Äkta timmer eller bara timmerpanel?
Snyggt med den blå färgen runt dörr och fönster ihop med det omålade träet. Hoppas du behåller samma stil även på utbygget!- Laddar…
-
-
28 maj 2019 18:17 #7
-
28 maj 2019 18:24 #8
Det finns faktiskt en likadan till salu några hundra meter från vår. Lite mer furufrossa och äldre standard men annars identisk.
https://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-4rum-harjedalens-kommun-hammervallsvagen-98-16036822 -
28 maj 2019 18:38 #9
Nu vräker det ner snöblask igen men jag fick iaf dryga fyra timmars uppehåll (och faktiskt en gnutta sol) vilket resulterade i en fastbultad syll, kapade och urjackade för Hammarband väggreglar och några av dom kom tom på plats. Nu är bastun igång och det får va bra för idag.
-
28 maj 2019 19:46 #10
Hej!
Trevligt att se hur detta kommer att arta sig. håller på med liknande projekt själv. Jag kommer köra med timmerpanel och lösa knutar på mitt hus.
visning på monteringen.
lösa knutar
//Mathias- Laddar…
-
28 maj 2019 21:21 #11
Hoppas det går att få nån slant tillbaka på transporten när den bara lämnades halvvägs upp på tomten. Kan bli några fina kronor som kan läggas på ett gäng kalla
Hur har du tänkt att jobba under dessa veckor? Är det kollektivavtal som gäller med 8-timmar och raster eller kommer det vara full fart dygnet runt? -
28 maj 2019 21:39 #12
Nej, det blir nog full kareta så fort det är byggväder. Det ser ut att bli lite bättre framöver som tur är. Det är ju ljust sent så inga pronlem att jobba på efter middag heller. Planen är att få upp stomme och tak med takbeläggning. Hinner jag börja med panel så är det en ren bonus.- Laddar…
-
29 maj 2019 08:21 #14
Får plocka fram längdskidorna istället för skruvdragare idag. Inte riktigt enligt plan...
-