Stugan blir större! Utbyggnad i Tänndalen

11k läst  76 svar

1. Kretikos
    Självbyggare · Nivå 10
    Äntligen dags! Nästan ett år sen start. Firman som gjorde markarbetet hade gubbar som hjälpte släcka skogsbrand så de blev försenade. Svårt bli sur över det men det blev lite sent att dra igång bygget förra hösten.
    Nu är jag på plats och har tagit tre veckors byggsemester. Borde hinna en bit på det.
    Blir spöklikt tyst utan fyra ungar som härjar runt hela tiden. Kommer nog bli lite lappsjukt.
    37 extra kvadrat ska det bli fördelat på två sovrum, liten toa och en hall. Jag kom upp igår kväll och imorgon kommer första virkesleveransen. Tillbringade dagen med att förbereda. Upp med regnskydd, fixa lite på friggan som blev klar i höstas så när som på knutbrädor och inredning.
    Passade även på att byta denna
    20190527_105429.jpg
    Mot denna
    20190527_112817.jpg
    Så nu är man all set!

Så här ser det ut idag. Får se hur det ser ut om tre veckor. Fortsättning följer...
    20190527_150152.jpg

2. Kretikos
    Självbyggare · Nivå 10
    Vaknade till lätt snöglopp som pryder de nyligen utslagna björkarna .
    1 plusgrad. Blir underställ idag.
    20190528_072902.jpg

3. T
    Medlem Nivå 2
    Spännande! Ska följas :)

• Laddar…
  4. Kretikos
    Självbyggare · Nivå 10
    Virkesleverans! Gick inte att köra upp sista biten med kranbilen. Arslet på bilen drog i backen då det är en för skarp knix upp.
    Gick att krana upp halvvägs fram iaf. Får bära lite! Nu är det fullt snöfall...
    20190528_080431.jpg
    20190528_082907.jpg

5. T
    Medlem Nivå 13
    Gillar stugan! Hur gammal är den? Är det ett kataloghus? Äkta timmer eller bara timmerpanel?
    Snyggt med den blå färgen runt dörr och fönster ihop med det omålade träet. Hoppas du behåller samma stil även på utbygget! :)

• Laddar…
  6. S
    Medlem Nivå 8
    Så charmig stuga och läge i fjällvärlden.. :)

• Laddar…
  7. Kretikos
    Självbyggare · Nivå 10
    Den är från -79. Typ kataloghus. Den heter Sonfjällsstugan och byggdes av en firma i Hede under ett antal år. Det är timmer men vi bygger inte ut med timmer utan vänlig regelstomme. Tanken var att sätta stående vildmarkspanel men fick igår syn på en ganska fin timmerpanel nere i Funäsdalen. Typiskt! Får se vad det blir. Den kommer iaf lämnas obehandlad. Foder och vindskivor blir härjedalsblå som på gamla stugan.

8. Kretikos
    Självbyggare · Nivå 10
  9. Kretikos
    Självbyggare · Nivå 10
    Nu vräker det ner snöblask igen men jag fick iaf dryga fyra timmars uppehåll (och faktiskt en gnutta sol) vilket resulterade i en fastbultad syll, kapade och urjackade för Hammarband väggreglar och några av dom kom tom på plats. Nu är bastun igång och det får va bra för idag.
    20190528_142630.jpg
    20190528_175811.jpg

10. Mathias12
    Medlem Nivå 13
    Hej!

Trevligt att se hur detta kommer att arta sig. håller på med liknande projekt själv. Jag kommer köra med timmerpanel och lösa knutar på mitt hus.

03B9B5EE-5E05-484A-82E2-9BF3FB1032A5.jpeg
    visning på monteringen.
    E45AEBE4-A477-4583-928C-182A92CB2DF2.jpeg
    lösa knutar

//Mathias

11. J
    Medlem Nivå 1
    Älskade 80-tal :love:

Hoppas det går att få nån slant tillbaka på transporten när den bara lämnades halvvägs upp på tomten. Kan bli några fina kronor som kan läggas på ett gäng kalla :beer::beer::beer::ok:

Hur har du tänkt att jobba under dessa veckor? Är det kollektivavtal som gäller med 8-timmar och raster eller kommer det vara full fart dygnet runt?

12. Kretikos
    Självbyggare · Nivå 10
    Haha! Japp, skriver ner all övertid. Det blir sovmornar resten av året.
    Nej, det blir nog full kareta så fort det är byggväder. Det ser ut att bli lite bättre framöver som tur är. Det är ju ljust sent så inga pronlem att jobba på efter middag heller. Planen är att få upp stomme och tak med takbeläggning. Hinner jag börja med panel så är det en ren bonus.

• Laddar…
  13. Kretikos
    Självbyggare · Nivå 10
    Bjussar på lite försommarfeeling från Härjedalen!

14. Kretikos
    Självbyggare · Nivå 10
    Får plocka fram längdskidorna istället för skruvdragare idag. Inte riktigt enligt plan...
    20190529_063001.jpg

15. B
    Medlem Nivå 8
    Attans

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: