Byggahus.se

Stuga 2.0

1. E
    Medlem Nivå 2
    Ska bygga fritidshus på 45m2 boarea och har börjat ta in lite offerter på att få det gjort som moduler med allt material och följande monterat så att det är klart utvändigt:

* bjälklag
    * väggar
    * fönster och dörrar
    * tak (plåttak)
    * foder/vindskivor/knutbrädor

Offerterna ligger ganska högt och med lägre grad av färdigställande än jag räknat med så jag överväger därför att istället köra lösvirke med snickare på löpande och egen insats på allt mindre kvalificerat.

Givet att jag sköter logistiken kring material så att det finns på plats i rätt tid, inom vilket intervall kan det tänkas ta i snickartimmar? Det är ett fyrkantigt och väldigt traditionellt trähus utan några försvårande omständigheter.

Vad är rimligt att tro att man kan få för timpris i Gävle-trakten? Tips på duktiga och noggranna hantverkare mottages tacksamt i PM. Detta ska ske nästa sommar så tid finns för planering.

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Om jag uppfattar dig rätt så är det utan jobbet att göra grund, och oisolerat. Alltså stomme och färdigt utvändigt.
    Skulle uppskatta detta till två man i tre veckor, vilket betyder 240 timmar eller ca 120 tkr.
    Med rätt snickare och bra väder och att allt med material funkar kan det kanske gå på 2/3 av den tiden.

3. E
    Medlem Nivå 2
    Du har uppfattat helt korrekt larsbj.

Då har jag nog fått en ganska saltad offert om jag jämför med listpriserna hos några andra modulbyggare och deras uppskattade snickartimmar för att resa det till samma nivå. Denna ligger 50-60% över. Får se om jag missuppfattat något när jag träffar dem.

Förutom mastodontjobbet att konstruera, göra materiallista, få offerter och se till att saker finns på plats i rätt tid så känns det som att det både blir billigare och mer exakt som jag vill ha det genom att köra lösvirke.

Kan tänka mig att köpa x timmar av ett par snickare och att vi bokar upp när så kör vi så långt vi hinner.