Henningelvis skrev:
Det är föreningen som äger fastigheten och som då bestämmer var saker ska stå. Ibland är "tomten" dock upplåten med borätt och då är det den boende som bestämmer. Det finns också ett mellanting som heter skötselområde, där alltså skötseln åligger den boende. Här skulle jag argumentera att studsmattan måste flyttas, då den förhindrar skötseln.
Man ska också komma ihåg att den här typen av installationer när de är uppställda på föreningens mark ska inspekteras regelbundet precis som andra lekredskap och att det är föreningen som har ansvaret vid olyckor. Uppställning av studsmatta som kan nås av flera är alltså ett styrelsebeslut och ingenting som ett gäng familjer själva kan besluta om.
Är du säker på att föreningen har ansvaret? Vi har nyss fått frågan i vår brf, några familjer vill köpa och ställa en studsmatta på föreningens gräsmatta. De har frågat styrelsen om lov och vi har olika åsikter i frågan. Jag är mest rädd för att föreningen ska ansvara för om något barn skadar sig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 778 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 778 inlägg
När jag var liten för många, många år sedan, flyttade mina föräldrar till ett klassiskt radhusområde som man byggde lite varstans på 70-talet. Det var inga bostadsrätter däremot fanns (finns) Een samfällighetsförening som bland annat ansvarar för den gemensamma lekparken. Den finns kvar än idag, renoverad, lagad och ombyggd, men den är kvar. Där har jag haft roligt som liten och sedan mina och andras barn.
Hade området byggts idag hade alla varit så oroliga för att de skulle ha ansvar för att något barn skulle skadas så någon lekplats skulle aldrig ha byggts. I lekplatsen fanns ingen studsmatta som man kunde skada sig på, men en klätterställning. Satt man på taket på denna, vilket jag ofta gjorde som barn hade jag kanske 4 meter ner till marken på ena sidan.
Jag tycker lite synd om dagens barn som tydligen inte kan få leka på sådana allmänna platser. Nu ska man ha en egen lekplats på tomten eller åka till ett lekland.
Hade området byggts idag hade alla varit så oroliga för att de skulle ha ansvar för att något barn skulle skadas så någon lekplats skulle aldrig ha byggts. I lekplatsen fanns ingen studsmatta som man kunde skada sig på, men en klätterställning. Satt man på taket på denna, vilket jag ofta gjorde som barn hade jag kanske 4 meter ner till marken på ena sidan.
Jag tycker lite synd om dagens barn som tydligen inte kan få leka på sådana allmänna platser. Nu ska man ha en egen lekplats på tomten eller åka till ett lekland.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 118 inlägg
Kan rekommendera alltid eminenta Malin Siwe i Expressen från för något år sedan. Späckad med länkar om både fega bostadsbolag och klarsynta HSB-jurister.
Upp till kamp för att så många barn som möjligt ska få hoppa studsmatta!
Upp till kamp för att så många barn som möjligt ska få hoppa studsmatta!
Nja, hur vet du att TS har enskild nyttjanderätt av marken? Som jag skrev brukar man väldigt sällan få det...så jag tror inte att det är så.Anna_H skrev:
Och... om det du skriver är precis tvärtom mot jag skrivit, så är det definitivt inte samma vi skrivit...
TS är egentligen inte inblandad utan har upprepat en fråga som hen hade sett i ett annat forum, men jag letade fram det inlägget och tydligen så är det faktiskt enskild nyttjanderätt i det här fallet. Klistrar in vad jag själv skrev högre upp i tråden:Nissens skrev:
Jag googlade fram ursprungsinlägget på det andra forumet med hjälp av texten i startinlägget här. Den som ställde frågan understryker att det faktiskt är en tomt som tillhör bostadsrätten (förmodar att det är radhus, har inte orkat läsa tråden där
Här står det i inlägg 81:
https://www.familjeliv.se/forum/thread/81079710-brf-vem-bestammer/9#m81
Nja, det verkar ju vara diskussioner där också om just ”exklusiviteten” till brf:s mark. Det står inte om det är radhus eller lägenhet det handlar om heller.M Modig skrev:TS är egentligen inte inblandad utan har upprepat en fråga som hen hade sett i ett annat forum, men jag letade fram det inlägget och tydligen så är det faktiskt enskild nyttjanderätt i det här fallet. Klistrar in vad jag själv skrev högre upp i tråden:
Jag googlade fram ursprungsinlägget på det andra forumet med hjälp av texten i startinlägget här. Den som ställde frågan understryker att det faktiskt är en tomt som tillhör bostadsrätten (förmodar att det är radhus, har inte orkat läsa tråden där)
Här står det i inlägg 81:
[länk]
Vanligtvis, nästan alltid tillhör all mark alla i brf föreningen utan att någon har formell exklusivitet till någon del av den.