Aha, så att hyra en gubbe som står och gnager åt en väldigt lång tid kostar inget?Åke Bergman skrev:
Annars är det ju just timlönen som brukar vara den stora kostnaden.
Har du några belägg, argument, fakta och/eller referenser till ditt påstående?
Eftersom jag jobbar med just stubbfräsning så kan jag belägga vad jag säger.thomasx skrev:
De flesta maskiner du kan hyra idag är inte direkt avsedda att fräsa "riktiga" stubbar med. Jag har varit hos flera kunder där de hyrt stubbfräs och gett upp efter ngr/flera timmar.
Vi tar aldrig betalt per timme, endast per decimeter, mätt i marknivå, per stubbe. Och detta gör de flesta stubbfräs-företag i Sverige.
Hyr du en stubbfräs och fräs en stubbe på 50 cm i diameter, 20-30 cm djupt och jag lovar att jag hinner med motsvarande 8-10 st...eller fler. Så pass skiljer det i effekt och kraft på de du kan hyra som privatperson.
Mitt rekord är 33 stubbar på en dag, storlek 30-90 dm i diameter, jämt fördelat i storlekar.
Redigerat:
Nja, alltså, bara för att du kan fräsa ner en stubbe av given storlek snabbare med din maskin än vad en enkel hyrmaskin kan, så är det på inget vis givet att det blir billigare att anlita dig.
I mitt fall, som jag skrivit om i tråden, och som föranledde min specifika fråga gällde det just en rejälare stubbfräs, alltså något mer kraftfullt än de enkla som finns att hyra lite varstans. Några enklare varianter har jag inga som helst illusioner om att kunna använda här.
Och när jag konstaterar att du drar in 200 000 :- på en dags arbete, då är jag övertygad om att du inte är ett billigare alternativ
I mitt fall, som jag skrivit om i tråden, och som föranledde min specifika fråga gällde det just en rejälare stubbfräs, alltså något mer kraftfullt än de enkla som finns att hyra lite varstans. Några enklare varianter har jag inga som helst illusioner om att kunna använda här.
Och när jag konstaterar att du drar in 200 000 :- på en dags arbete, då är jag övertygad om att du inte är ett billigare alternativ
Och hur får du fram den helt vansinniga siffran?!thomasx skrev:Nja, alltså, bara för att du kan fräsa ner en stubbe av given storlek snabbare med din maskin än vad en enkel hyrmaskin kan, så är det på inget vis givet att det blir billigare att anlita dig.
Och när jag konstaterar att du drar in 200 000 :- på en dags arbete, då är jag övertygad om att du inte är ett billigare alternativ![]()
Det skall vara cm, inte dm. Felskrivning av mig eller stavningsprogrammet.
Borde varit förståeligt då vi knappast har stubbar i Sverige på 9 meter i diameter.
33 stubbar, 30-90 cm, ca 8 mil t/r (16 mil totalt).
Total kostnad för kund inkl moms: 12.500:-
Borde varit förståeligt då vi knappast har stubbar i Sverige på 9 meter i diameter.
33 stubbar, 30-90 cm, ca 8 mil t/r (16 mil totalt).
Total kostnad för kund inkl moms: 12.500:-
Både ja och nej. Alla större projekt är unika och jag prissätter dem efter hur de ser ut. Tillgängligheten, avstånd mellan stubbar, hur kunden vill ha stubbarna frästa, en del kunder vill ha stubben ytfräst, andra djupfräst osv. Det är flera olika faktorer som betingar priset, däribland resan som man tar med i bilden men sällan tar ut den faktiska kostnaden för.thomasx skrev:
Japp, det gör att jobbet går snabbare fastän du egentligen fräser samma massa som ett annat jobb med svårare tillgänglighet.